י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
קיבל את פני החזו"א

פלטבוש: איש החינוך האהוב נפטר בגיל 99

איש החינוך האהוב שהנהיג את ישיבת פלטבוש בארה"ב במשך עשרות שנים, נפטר בגיל 99 | תולדות חייו של הבחור שלמד בחברון שזכה לשהות בצילו של החזו"א וחינך עשרות דורות לתורה ויראת שמים

פלטבוש: איש החינוך האהוב נפטר בגיל 99
ר' דוד אליאך צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: המנהיג של ישיבת פלטבוש בברוקלין, הרב ישראל דוד אליאך זצ"ל, נפטר ביום חמישי האחרון בשיבה טובה בגיל 99, הוא פיקח על חינוך של אלפי ילדים בבית הספר האורתודוקסי בין השנים 1953 עד פרישתו בשנת 1997 בגיל 75.

גם לאחר פרישתו הרשמית הוא נשאר מעורב בישיבה כל השנים, הוא ביקר במקום מספר פעמים בשבוע והדריך מורים עד שהמגיפה אילצה אותו לעבור לשיחות טלפון במקום להגיע פיזית למקום.

"תרומתו לחינוך היהודי ברחבי העולם והשפעתו על אלפי תלמידים תורגש במשך דורות", כך נכתב במייל מטעם הישיבה על פטירתו של ר' דוד אליאך.

ר' דוד אליאך נולד בירושלים, בבחרותו למד בישיבת חברון בירושלים, הוא זכה ללמוד בחברותא עם מרן הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל בשנות לימודיו בישיבה. הוא התמסר ללמד לאחר שעבד עם ילדים שהגיעו לישראל לפני הקמת המדינה לאחר שהתייתמו או נפרדו מהוריהם במהלך השואה.

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו מרת יפה ע"ה ניצולת שואה מליטא שהפכה מאוחר יותר להיסטוריונית שואה.

בתקופת היותו בארץ למד בחברותא עם כמה אנשים שלימים נודעו כגדולי ישראל. בנוסף, זמן קצר לאחר הגעתו של ה'חזון איש' מווילנה למושבה בני ברק, הרב אליאך זכה להיות עם החזון איש בבקתה רעועה במושבה שהוקמה זה עתה, הוא כתב על כך בספר על זכרונותיו מהימים ההם בספר שכותרתו "העבר שלא עבר" .

בשנת 1943, בעת שתכנן ללמוד משפטים, הוא התבקש ללמד 70 מתוך 800 "ילדי טהרן", ילדים יהודים שהובאו מטהרן לאחר שנמלטו מהנאצים. למרות שהתפקיד אמור להימשך שבועות ספורים בלבד, הוא החליט שילדים אלה זקוקים להדרכה, וכך החל את דרכו הארוכה בהוראה. כך דיווח אתר 'המודיע' בשפה האנגלית.

בני הזוג עברו לארצות הברית לאחר שהרב אליאך נקרא להצטרף לישיבת פלטבוש על ידי מייסדו, יואל ברוורמן. ר' דוד אליאך הותיר אחריו את בניו הרב בן ציון שפירא-אליאך ר"מ בישיבת קול תורה לצעירים, הרב יואב אליאך הוא מנהל ישיבה בלונג איילנד, וסמדר רוזנסווייג היא פרופסורית לתנ"ך בישיבה יוניברסיטי.

אחיו שיבדל לחיים טובים הוא הגאון הרב צבי אליאך ר"מ ישיבת תפארת יעקב (צויבל) בירושלים ומקים ארגון 'לב לאחים' בשליחותם של גדולי ישראל.

הלווייתו נערכה ביום שישי בבוקר בברוקלין, ארונו הגיע מוצאי שבת לישראל. הלוויתו בארץ תצא היום (ראשון) בשעה 18:30 בבית העלמין ארץ החיים בבית שמש שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב אליאך פלטבוש חזון איש חברון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד