י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התמונה שריגשה את העולם

התינוקת שניצלה על ידי חיילים, התאחדה עם משפחתה

תיעוד שפורסם לפני כחודש וחצי משדה התעופה בקאבול בירת אפגניסטן, ריגש מיליונים בעולם. בתיעוד נראתה תינוקת בת שבועיים מונפת על ידי חייל אמריקני שמעביר אותה מעל לגדר טיל. רבים תהו מה עלה בגורלה. כעת מתפרסם הסיפור המלא שלה, וכן כי היא שרדה והתאחדה עם הוריה בארה"ב

התינוקת שניצלה על ידי חיילים, התאחדה עם משפחתה
התינוקת מחולצת צילום: רשתות חברתיות אפגניות

התינוקת שנראתה בתמונות ובסרטונים שהופצו ברחבי העולם, מועברת מעבר לגדר תיל לחייל אמריקאי בשדה התעופה בקאבול בירת אפגניסטן, בזמן פינוי אזרחים וחיילים, התאחדה מחדש עם משפחתה וחיה כעת במדינת אריזונה שבארצות הברית.

אביה חאמד, שזוהה רק בשמו הפרטי מטעמי ביטחון, היה בתוך שדה התעופה כשזיהה את אשתו והתינוקת בין המוני אנשים המנסים להימלט מאפגניסטן, כך דיווחו כלי תקשורת בארה"ב.

התינוקת שהפכה לסמל בינלאומי של הכאוס והייאוש באפגניסטן מתגוררת כעת עם משפחתה באזור פיניקס שבאריזונה. ב-19 באוגוסט, כשהטאליבן השתלט על קאבול, פורסם תיעוד מרגש שבו נראית תינוקת מונפת על עבר חיילים אמריקנים. אחד החיילים תפס את התינוקת ביד ומשך אותה בבטחה מעל גדר תיל. מאז, איש לא ידע מה עלה בגורלה ובגורל הוריה.

רק כעת מתפרסם הסיפור המלא מאחורי בריחתה המסובכת והמחרידה של התינוקת ליה, כיום בת 8 שבועות, אז הייתה רק בת 16 ימים כשהוריה החליטו לברוח מאימת הטאליבן. "כשתהיה גדולה יותר, אני אגיד לה שהיא לוחמת. היא עברה את התקופות הגרועות ביותר בתחילת חייה", אמר אביה, חאמד, שעבד כבלשן ויועץ תרבות עבור גורמי צבא בקאבול. במהלך חמש שנות שירותו כבעל ברית אפגני, הוא היה נוהג להשתתף בפגישות ברמות גבוהות בארמון הנשיאות, בשגרירות ארה"ב ובאתרים מאובטחים אחרים.

במשך כל חודש אוגוסט התגורר חאמד בשדה התעופה בקאבול, ועזר לחיילים אמריקאים בפינויים, הוא לא יכל לעזוב את שדה התעופה כדי להביא את אשתו ואת התינוקת שבלידתה לא נכח. רעייתו שהיתה אחרי לידה, נאלצה לברוח מביתה כדי להציל את עצמה ואת בתם. "הבנו שאנשים נהרגים או נעלמים, ידעתי שהבית שלי יהיה הבא בתור. זה לא היה עניין של אם, אלא מתי", סיפר חאמד.

החילוץ שריגש את העולם.

ב-19 באוגוסט אספה אשתו את חפציהם, תעודות הזיהוי, מזומנים ובגדים ויצאה לשדה התעופה יחד עם בתה התינוקת. אך היא איבדה את כל החפצים, היא שמרה על התינוקת שלה ממש בכוחות אחרונים עד שהגיעה ליד שדה התעופה.

הטאליבן התחייב לשתף פעולה במהלך תהליך הפינוי, אך המציאות בשטח הייתה שונה מאוד. אשתו סאדיה מספרת שלקחו את תעודות הזהות שלה, הזהב שלה, הכסף המזומן והדרכונים שלהן. סאדיה וליה בת השבועיים, הצטרפו לאנשים שניסו לפלס את עצמם דרך פתח קטן בשער בשדה התעופה.

חמאד צפה במשך שעות באנשים שהוכו על ידי הטאליבן. כמה אנשים הצליחו לעבור את השער עם זרועות שבורות ופצעים קשים אחרים. "ידעתי שהיא לעולם לא תצליח. היא תימחץ למוות חלילה או תיפצע קשה", אמר חאמד שלא יכול היה לראות אותם מהצד השני של הגדר. "הם השתמשו בתותחי מים כדי לשלוט על ההמון, יכולתי לראות את בתי מתחילה לצרוח ולבכות. לא יכולתי לעשות דבר כדי לעזור".

הוא הושיט יד אל חייל שעמד על רכב, לאורך גדר התיל, והצביע על בתו הפעוטה בצד השני. "הוא אמר לי שהדבר היחיד שהוא יכול לעשות הוא להרים אותה מעל גדר התיל, אבל הוא אמר שהיא תיפגע. אמרתי לו שאני אקח את הסיכון. אני מעדיף שהיא תיפגע מאשר תמות", אמר.

החיילים החליטו לעזור לו, חאמד עזר לייצב את רגליו של החייל, מה שאפשר לו להישען מספיק רחוק כדי לתפוס את התינוקת בזרועה הימנית, ולהרים אותה מעל גדר התיל. זה היה הרגע בו חאמד זכה לפגוש בפעם הראשונה את ילדתו שכאמור לא נכח בלידתה. הוא החזיק אותה במשך שתי דקות, לפני שחזר לסייע בפינויים. סאדיה התמוטטה מרוב תשישות, ועדיין היה עליו להעביר אותה דרך השער.

מספר שעות לאחר מכן, לאחר שסאדיה עברה את השער במאמצים גדולים, הלך חאמד לחפש את התינוקת שחיילים השגיחו עליה בינתיים. מאוחר יותר באותו היום הועלו שלושתם למטוס מחוץ לקאבול יחד עם מפונים נוספים. "מה שכואב הלב הוא, שהייתי בפנים והיה לי מישהו שמשך את בתי מעל גדר התיל, היו אלפי אחרים שלא הייתה להם הזדמנות כזאת," אמר חאמד בכאב לאתר az.family.com.

עד שנחתו על אדמת אמריקה, לא היה להם מושג שהסרטון של בתם מעל הגדר תפס את תשומת לבו של העולם. אנשים בכל מקום תהו אם היא שרדה והיכן היא. "הופתעתי. זה גרם לי להתרגש", אמר חאמד כשנודע לו שכל כך הרבה אנשים התחברו לתיעוד והתרגשו ממנו.

הוא גם מקווה שיום אחד הוא יוכל למצוא ולפגוש את החיילים שהסכימו לעזור לתינוקת שלו בקאבול ובייחוד את אותו אחד שמשה את בתו מתות ההמון אל מעל גדר התיל. "אלוקים אדירים. הייתי נותן לו חיבוק. הוא ממש הציל את חיי הבת שלי", אמר חאמד.

שדה תעופה הנסיגה מאפגניסטן טאליבן תינוקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד