כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

רצח ורצברגר • "הוא אמר לי שהיה שם" • הבלש מדבר

הזיכוי של דיוויד רנטה, שהורשע ברצח הרב יחזקאל ורצברגר הי"ד בשכונת ויליאמסבורג ונכלא ל-23 שנים, מעורר סערה: מי אחראי למחדל? • הבלש שהוביל להרשעה מדבר

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90

סיפור זיכויו הבלתי-ייאמן של דיוויד רנטה, מי שהורשע ברצח הרב יחזקאל ורצברגר הי"ד – שמש בית המדרש של סאטמר בשכונת ויליאמסבורג - ונכלא למשך 23 שנים על לא עוול בכפו, ממשיך להעסיק את התקשורת האמריקנית, שעוסקת בשאלה: מי אחראי למחדל ההרשעה של רנטה?

התובע המחוזי של ברוקלין, צ'רלס היינס, עמד ליד חסידי סאטמר שבכו בעת מסע הלוויה, ונשבע למצות את הדין עם הרוצח. מיד לאחר מכן, ארבעה בלשים עבדו על התיק באינטנסיביות. הם פעלו על פי הוראותיו של הבלש בדימוס לואיס סקארסלה, ולאחר זמן לא רב עצרו פועל דפוס נרקומן ומובטל בשם דיוויד רנטה.

אלא שלפני כמה שבועות, זומן סקארסלה אל משרד התובע בברוקלין, שם נמסר לו כי התגלו בעיות בתיק החקירה שעשויות להוביל לשחרורו לחופשי של דיוויד רנטה. באותו הזמן הוא נזכר בחקירה שניהל לפני 23 שנים. "אנחנו באים מאותה שכונה", אמרתי אז לרנטה. "שנינו איטלקיים. למה שלא תוריד את זה מלבך?"

השבוע, לאחר שחרורו של רנטה, סקארסלה לא מתחרט. "אני עומד מאחורי כל החלטה שלי", הוא אומר בראיון לסוכנות הידיעות ap. "עשיתי את העבודה שלי וכך הייתי צריך לעשות. אני ישן טוב בלילה".

הבלש בדימוס סיפר כי היו מקרים רבים בהם היה צריך להוציא הודאה מהנחקר. "הביאו לי מקרים שלא היה סיכוי לדבר עם הנחקר ואני הוצאתי ממנו הודאה".

ב-8 בפברואר 1990 קיבלו סקארסלה ובלשים אחרים במשטרת ניו-יורק הודעה על הרצח של הרב יחזקאל ורצברגר. החוקרים קבעו מאוחר יותר כי הרצח היה חלק משוד יהלומים שכשל. הם קיבלו את שמו של דיוויד רנטה, ואחרי מספר ימים סקארסלה הביא למעצרו. "הוא אמר לי שהוא היה שם", משחזר הבלש את החקירה. "הוא לא אמר שהוא ירה בו, אבל הודה בעצמו שהיה מעורב ברצח".

בשנת 2011 חלה תפנית בפרשה לאחר שעדים שהעידו בתיק הפכו את עדותם ב-180 מעלות. "היה מגיע לי עונש מוות אם לא הייתי נוהג כפי שנהגתי", אומר סקארסלה, ומבהיר כי אין לו אף דבר רע לומר על רנטה, אך יחד עם זאת "אני חי טוב עם העבר שלי".

מאז שחרורו של רנטה, הבלש בדימוס קיבל איומים על חייו ואיומים בתביעות משפטיות. "להיות בלש במחלקת הרצח של משטרת ניו יורק זו העבודה הכי טובה שהייתה לי. הייתי חוזר לתפקיד בן רגע".
דיוויד רנטה זיכוי יחזקאל ורצברגר ויליאמסבורג לואיס סקארסלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד