כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

נהיגה במהירות המותרת – הצלת חיים

על הקשר ההדוק בין חריגה מהמהירות המותרת לסיכון חיים • אילו היו כל הנהגים שומרים על החוק - מספר ההרוגים היה נמוך בכ-30%

מצלמת מהירות
מצלמת מהירות



כל המחקרים שנעשים בתחום מצביעים על כך שישנו קשר הדוק בין מהירות לבין שיעור התאונות וחומרת הפגיעות. למעשה, על פי הממצאים, אילו כל הנהגים היו נוסעים במהירות המותרת, מספר ההרוגים היה קטן ב-30%. לשם צמצום התאונות הנגרמות עקב נסיעה במהירות מופרזת, מתקיימת פעילות ענפה הכוללת שיפור תשתיות כביש, פיתוח אמצעים טכנולוגיים ופעילות חינוך והסברה הכוללת קמפיינים והסברה לציבור הרחב.

הגבלות מהירות הנהיגה הן הבסיס העיקרי למדיניות המהירות ומטרתן היא להצביע על המהירות הבטוחה לנסיעה. משמעות הנהיגה במהירות הנכונה היא, שב-90% מהתאונות שיתרחשו בה לא תיגרם פגיעה חמורה.

מגבלות המהירות נקבעות תוך התחשבות בתנאי השטח - מזג אוויר, מצב התנועה בכביש וסביבת מגורים. את האינפורמציה לגבי המהירות המותרת ניתן לשאוב מן התמרורים או ממגבילי המהירות הפיזיים שבמהלך הדרך כמו כיכרות, פסי האטה, רמזורים ואיי תנועה. לתשתיות הדרך חשיבות רבה היות והם מגבילות פיזית את מהירות הנסיעה: במיקום הגיוני ויישום נכון אלו יכולים למנוע את עבירות המהירות שאינן מכוונות.

אך לא די בכך שהגבלת המהירות תהיה בטוחה, היא צריכה להיות גם אמינה. כלומר, הגבלת המהירות צריכה להיות תואמת לציפיות שגורמים מאפייני הכביש וסביבתו (תדמית הכביש), בכדי שהנהגים אכן ישמרו על המהירות המותרת. מחקרים מראים שניתן לזהות מאפיינים ספציפיים של הכביש וסביבתו המשפיעים על האמינות, בהם הנהגים באמת נוטים יותר לשמור על המהירות המותרת.

מן ההיבט הטכנולוגי, קיימים מספר פיתוחים טכניים שיכולים להפוך את ניהול המהירות ליותר אפקטיבי ויותר אמין. למשל, קיימות כבר מערכות, המקושרות בד"כ למערכות הניווט, המראות את המהירות המותרת בתוך הרכב. כמו כן, האפשרות להשתמש במגבילי מהירות דינמיים, המתחשבים בתנאי מזג האוויר והסביבה המקומיים, הופכת זמינה יותר ויותר. בנוסף ניתן למנוע מהירות מופרזת בסיוע מערכות ISA (מערכת העושה שימוש במעבר אינפורמציה בין הסביבה לרכב).

בכדי שמערכות אלו ייכנסו לשימוש בכל כלי הרכב, דרושים עדיין מספר פיתוחים טכנולוגיים ויש עדיין כמה עניינים משפטיים בלתי מוסדרים. כאשר אלו יוסדרו, ניתן יהיה לחייב התקנת מערכות אלה בכל כלי הרכב.

עמותת אור ירוק: "בכדי לאכוף את הגבלת המהירות על הנהגים, על המדינה להציב יותר ויותר מצלמות מהירות ברחבי הארץ. מצלמות המהירות הוכחו כבר כיעילות בהורדת מהירות הנסיעה, ולפיכך הצבתן היא בגדר חובה בכדי למנוע תאונות דרכים בישראל".
הרוגים מהירות תאונות חוק מחקרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד