ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
כחלק מהפרויקט

בטקס רשמי: נחנכו הגידור והשילוט בבית העלמין בגור

כחלק מפרויקט סימון בתי העלמין היהודיים בפולין, חנכה הממשלה בטקס רשמי את גידור ושילוט בית העלמין היהודי בגורא קלווריא - גור | הטקס התקיים במעמד הרה"ר לפולין הרב מרדכי יוסף שודריך, ראש העירייה, נציגי ממשל וארגוני הקהילות היהודיות, בלטו בהיעדרם נציגי שגרירות ישראל בפולין, במרכז הטקס נשא הרב שודריך תפילת ק-ל מלא רחמים וקדיש לזכר הנעדרים הי"ד

בטקס רשמי: נחנכו הגידור והשילוט בבית העלמין בגור
הטקס צילום: באדיבות המצלם

ממשלת פולין חנכה אתמול באירוע מצומצם שילוט המציין את מתחם בית העלמין היהודי העתיק בגורא קלווריא, בו טמונים חסידים ואנשי מעשה בראשם מייסד חבורת חסידי גור כ"ק האדמו"ר רבי יצחק מאיר אלתר (רוטנברג) זצוק"ל בעל "חידושי הרי"ם" ונכדו כ"ק האדמו"ר רבי יהודה אריה ליב אלתר זצ"ל בעל ה"שפת אמת" עה"ת והש"ס.

המדובר בפרויקט שילוט המציין את תחום שטחי בתי העלמין היהודיים שחוללו בידי הנאצים ברחבי פולין ומפנה את הנתקלים בו לסריקת ברקוד המאפשר ללמוד על ההיסטוריה של בית העלמין המקומי ומעיד על הכרה ממשלתית בכך שהשטח הוא בית עלמין יהודי.

הטקס בעיירה גור הינו חלק מהפרויקט הנרחב שלצד תועלתו מעורר דאגה רבה ורגשות מעורבים בעולם היהודי נוכח שורת השלכות הנוגעות לבתי העלמין המקומיים בפולין ובאופן נרחב לבתי העלמין היהודיים ברחבי אירופה.
הטקס המדובר נערך בראשות רבה הראשי של פולין הרב מרדכי יוסף שודריך הפועל רבות למען ישני עפר והצלת בתי עלמין ובהשתתפות נציג שרת התרבות בפולין, ראש עיריית גורא קלווריא ארקדיוס שטיז'בסקי, נציגי המוזיאונים היהודיים בפולין אנדז'יי ינובסקי ודוראטה קלר, מאיר בולקה יו"ר הארגון היהודי יו"ר עמותת J-nerations. כמו-כן השתתף באירוע שומר בית העלמין מטאהוש פרייס שהינו דור שלישי למשפחה המשמשת כשומרי בית העלמין היהודי. לצד נציגי הממשל בפולין, הרשות המקומית והקהילה היהודית בלטו בהיעדרם נציגי שגרירות ישראל בפולין.

כאמור, הפרויקט לסימון בתי עלמין יהודיים החל לאחרונה לתפוס תאוצה כאשר ממשלת פולין פתחה במבצע שילוט וסימון מתחמי בתי העלמין היהודיים – אולם רק את אלה שחוללו בידי הנאצים במלחמת העולם השניה ברחבי המדינה ולא את אלו שנפגעו עקב פגעי הזמן או ע"י פולנים! זאת באמצעות העמדת שלט המציין כי השטח הינו בית עלמין יהודי ואפשרות לסריקת ברקוד המציג למתעניין את שטח המתחם וההיסטוריה עליו.

אולם ארגונים בעולם היהודי קיבלו את הפרויקט במורת רוח, בדאגה רבה וברגשות מעורבים כאשר בארגונים יהודיים ציינו כי הפרויקט הממשלתי מקבע הפליה בכך שהוא מציין אך ורק בתי עלמין שחוללו בידי הנאצים ומתעלם מבתי עלמין שחוללו ומחוללים בידי גויים פולנים מקומיים לצד אלה שנפגעו ונפגעים מפגעי הזמן.

כמו כן, העובדה כי הממשלה מסמנת את שטחי בתי העלמין היא קובעת בכך כי לא ניתן לשנות או לגעת במתחם, ואזי גם אם אי מי ירצה לגדר למשל את שטח בית העלמין, השילוט מצביע שבעצם השטח מנוכס ע"י הממשלה ולכן מצורפת אזהרה לא לגעת בשטח ללא אישור מהממשלה, הן חלילה לרעה והן לטובה. בשנים האחרונות ישנם מספר אנשים חלקם יהודים פולנים וחלקם יהודים ישראלים, שעושים הרבה פרסום כביכול הם פעילים ופועלים לשימור בתי הקברות תחת שליטה יהודית, אך בפועל חוץ מיח"צ הם לא עשו כלום, פולין משתלטת על בתי הקברות באין מפריע.

עם זאת יודגש כי המצב שונה בבית העלמין בגור המסורתית, המגודר, ושומר ניצב על פתחו, אולם בתי עלמין רבים ברחבי פולין אינם מגודרים ומשמשמים כפארקים וגינות כלבים רח"ל והארגונים היהודיים טוענים כי הצבת השלט בידי הממשל היא הלאמה בידי הממשלה, זאת לצד ההבנה הברורה כי רוב אזרחי פולין וכלביהם לא יסרקו את הברקוד וימשיכו לרמוס את מקום מנוחת ישני העפר הפזורים בבתי העלמין במדינה.

בנוסף מדגישים כי הגורמים כי רוב בית העלמין במדינה כמו ברוב יבשת אירופה נרכשו כקרקעות פרטיות בידי הקהילה המקומית, במתכוון, כאשר רצו לקבע בכך בעלות מוסרית על שטח בתי העלמין לצאצאי הקבורים במקום, במגמה שלא יחולו חוקי המדינה על ישני עפר, כאשר ברוב המקומות הנוהל הוא כמו בצרפת שלאחר פרק זמן מוציאים את המתים מקבריהם לטובת נפטרים חדשים והנפטרים לא זוכים לקבורת עולם רח"ל.

ע"י שיטת סימון הברקודים, קובעים ראשי הארגונים, המדינה בעצם מנכסת כאמור את שטח בתי העלמין ומפקיעה את סמכות יורשי היהודים שרכשו בדמים יקרים את שטחי בתי העלמין. ומעתה גם אם ירצו צאצאי הקבורים בבתי העלמין השונים לטפל בבתי העלמין, אלה העלמין יישארו פרוצים ולא מגודרים אלא אם תתקבל הסכמת הממשלה, ועל אף שימנע חילול המקום ע"י בניית מבנים וכדו', הוא ימשיך לשמש כשטח לאירועי פיקניק וגינות כלבים רח"ל.

לצד הנקודות שהועלו קודם, ישנה אמת כואבת נוספת כאשר גם אם הממשלה הפולנית או כל מדינה אחרת באירופה מסתמכת על "הקהילה היהודית המקומית" שבתי עלמין מסומנים כמי שנמצאים ברשותם, הרי ש"הקהילה המקומית" משמעותה השארה בידי קהילה שבמרבית המקרים חבריה קשישים או רחוקים משמירת תו"מ ומסורת היהדות ובוודאי שאינם בקיאים בהלכות הנדרשות כדי לשמר את מסורת הקבורה וקדושת בתי העלמין כנדרש.

כאמור, לצד קורת הרוח מההכרה של סימון בבית העלמין בגורא קלווריא שהינו שמור ומגודר, דורשים נציגים הארגונים היהודים בארץ ובעולם בעולם מממשלת פולין לגדר את בתי העלמין היהודיים בכל רחבי המדינה, הן אלה שחוללו בידי הנאצים והם אלה שנפגעו ברבות השנים בידי הפולנים או נפגעו מפגעי הזמן, לפחות כפי שזוכים בתי העלמין המקבילים של דתות אחרות במדינה.

מאיר בולקה י"ר עמותת J-nerations "דור לדור", העוסקת בשימור זיכרון השואה בפולין שהשתתף באירוע בעיירה גורא קלווריא הביע דאגה עמוקה לפרויקט. בולקה אמר ל'בחדרי חרדים', כי "למעשה, מרגע שהחל הפרויקט, קורים שלושה דברים מדאיגים: ראשית, סטטוס בית העלמין אינו משתנה. אם קודם חולל כבודם של הנפטרים, זה ממשיך. שנית, הפרויקט מייתר את מעמדם וחלקם של הצאצאים הטמונים בבתי העלמין. שלישית, בית עלמין יהודי הטמונים בו יהודים לצד קדושי ישראל, הופך להיות ״אתר מורשת״ פולני ללא כל מעורבות יהודית וישראלית שהרי אף סמכות רבנית או ממשלתית ישראלית העוסקים בשימור בתי עלמין יהודיים, לא יאשרו הליך שכזה מבלי להוועץ בגורמים אלו", לדבריו "פרויקט זה גורם לכרסום מתוכנן במעמד הצאצאים ומי שאמון לשמור על קודשי ישראל".

נתוני בתי העלמין ברחבי פולין. סה"כ היו לפני המלחמה כ-1,600 בתי עלמין יהודיים. מספר בתי העלמין כיום, כ-1,200, כ-400 נמחקו מעל פני האדמה; על כ-300 נבנו מבני מגורים או משרדים, תחנות אוטובוס או דרכים, בריכות שחיה או פארקים וגני משחקים, אחדים הוסבו לשימוש חקלאי, וכ-70 היו למזבלות.

בכ-400 בתי עלמין הוקמו אנדרטאות, חלקן משברי מצבות שנמצאו ביישוב. בשנת 1997, נמכרו כ-200 בתי קברות לגורמים זרים שהשתמשו בהם לצרכים אחרים. מתוך כ-1,000 בתי העלמין הנותרים הוחזרו עד כה לבעלות הקהילות היהודיות כ-200 בתי עלמין ולקרן לשימור מורשת יהודי פולין הושבו כ-150. טרם הוחלט מה יעלה בגורלם של הנותרים.

ב-7 בתי עלמין יש למעלה מ-5,000 מצבות, ב-37 בתי עלמין נספרו 5,000-500 מצבות; ב-84 יש בין 500-100 מצבות, ב-134 יש 100-20 מצבות ובאחרים מצבות בודדות בלבד. ב-77 בתי עלמין יש "אוהל" של צדיק.

בפועל, רק בשבעה בתי קברות עדיין עורכים קבורות למי שמוכר כיהודי או שביקש זאת במפורש: בביילסקו, קטוביץ', קרקוב, לגניצה, לודז', ורשה וורוצלב.

גור בית עלמין יהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד