י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"קמתי ויצאתי בטריקת דלת"

עיראק: היכן מסתתרים 312 תומכי ישראל שהשתתפו בכנס שעורר סערה?

מאות תומכי ישראל שהשתתפו בכנס תמיכה בשלום עם ישראל, נעלמו מהרדאר. חלקם פירסמו תגובות לכינוס ולנסיבות שבגללן הגיעו אליו, אך לא גילו היכן הם מסתתרים | "ברגע שבו הבנתי שמדברים על ישראל, קמתי ויצאתי בטריקת דלת ולא חזרתי למלון"

עיראק: היכן מסתתרים 312 תומכי ישראל שהשתתפו בכנס שעורר סערה?
אילוסטרציה צילום: unsplash

לפני כשבועיים נערך בעיר ארביל שבכורדיסטן כינוס מפתיע, שבו קראו המשתתפים לממשלת עיראק לכונן יחסים עם ישראל. שלטונות עיראק ותושבי המדינה הגיבו בתדהמה, מאות משתתפי האירוע זומנו להעיד במשטרה – אך מאז בלעה את כולם האדמה. חלקם פירסמו תגובות לכינוס ולנסיבות שבגללן הגיעו אליו, אך לא גילו היכן הם מסתתרים.

תגובה ראשונה לכינוס שעורר סערה גדולה בעיראק לפני כשבועיים אז התכנסו מאות "תומכי ישראל", הייתה הודעת פיטורים. שר התרבות העיראקי, חסן נאזם, הודיע בתקשורת כי הוא מדיח מתפקידה את סאחר אל עטאווי, האחראית על עריכת מחקרים במשרדו. הוא לא היה צריך לנמק מדוע היא פוטרה. שמה כיכב בכל הכותרות הראשיות בעיתוני בגדד ובמהדורות החדשות, לאחר שנתנה את נאום הסיכום בכנס הפרו ישראלי שנערך לפני תשעה ימים במלון דיוואן שבעיר ארביל, הבירה הלא רשמית של מחוז כורדיסטן. כך מדווחת סמדר פרי ב'ידיעות אחרונות'.

למחרת הכינוס התפרסמו צווי המעצר לששת הנואמים בכינוס ולאזרח עיראקי נוסף, שבכלל שהה בטיפול רפואי בהמבורג בזמן האירוע. מאות משתתפים נוספים היו בכינוס, וכולם קיבלו הודעה כי הם נדרשים להתייצב במשטרה למסירת עדות שעלולה להסתיים במעצרם. ומאז: עקבותיהם של כל 312 המשתתפים בכינוס נעלמו כלא היו. חלקם מסרו הודעות והסברים שונים לגבי האירוע, אך עושים זאת ממקומות מחבוא. השלטונות בעיראק היו ששים לפרסם תמונות שלהם מובלים לחקירה, אך בינתיים לא איתרו איש.

על פי הדיווח של סמדר פרי, הנואם המרכזי בכנס, שהפך למבוקש מספר אחד, הוא וויסאם אליחרדאן, מנהל ארגון "השוויון לכולם". שעות ספורות לפני פתיחת האירוע פירסם ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי מאמר יוצא דופן פרי עטו. במאמר קרא אליחרדאן לעיראק לכונן יחסים עם ישראל "כמו הסכמי אברהם של נסיכויות המפרץ ומרוקו", הסביר מה תהיה התועלת לעיראק, קבע כי העולם יקבל באהדה גדולה את הרעיון החדשני, ופיזר מחמאות לרוב "לכל גורם בעולם הערבי שעושה הסכמי שלום ונורמליזציה עם ישראל".

מי שאירגן את הכנס היה ג'ו בארוד, איש אקדמיה יהודי עיראקי אמריקאי. "הוא צילצל אליי שלושה ימים לפני האירוע", סיפר איש תקשורת כורדי לסמדר פרי ב'ידיעות אחרונות', "לא הכרתי אותו. הוא סיפר שקיבל את מספר הטלפון שלי מידידה משותפת בוושינגטון, וביקש ממני לארגן עבורו מצלמות, מיקרופונים וציוד הקלטה. אפילו לא טרחתי לשאול במה יעסוק הכינוס והוא גם לא הזמין אותי לאירוע, למרות שידע היטב שאני עיתונאי".

מוהאנד מחמוד, מהנדס מהעיר מוסול, טען כמה ימים לאחר האירוע: "אף אחד לא טרח לספר לי באיזה נושא הם מתכוונים למקד את הדיון, והאמת היא שגם לא טרחתי לבדוק. החלטתי להצטרף לנסיעה הזאת כי הבטיחו סיור חינם ושהיית לילה בכורדיסטן. אבל ברגע שבו הבנתי שמדברים על ישראל, קמתי ויצאתי בטריקת דלת ולא חזרתי למלון".

מדיחה מוסטפא, מורה לאנגלית בבית ספר תיכון במחוז אליאנבאר, סיפרה: "לא חלמתי ולא יכולתי לנחש בדמיון הכי פרוע שלי מה יהיה הנושא שלשמו הוזמנתי לכורדיסטן. כשהבנתי – כבר היה מאוחר מדי. כעסתי מאוד. ידעתי שהסיפור הזה יחולל צרות. הרגשתי שהוליכו אותי שולל". על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', שניהם לא חזרו הביתה והשלטונות לא יודעים היכן הם מתחבאים.

מי שהכי מתוסכל כרגע היא המשטרה בעיראק גם משטרת כורדיסטן וגם משטרת בגדד לא הצליחו עד כה לחשוף את עקבותיו של אף אחד מהמשתתפים. ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל כאזמי, ממשיך לכנות את האירוע "בלתי חוקי, וראוי לעונש חמור", וטען בראיון טלוויזיה כי המשתתפים יצרו בכוונה בעיות מסובכות. "הכינוס לא מייצג את בני העם העיראקי, רק את מי שנטלו בו חלק, ואני יודע שגם ביניהם לא כולם מסכימים עם הרעיונות", אמר. איש הדת השיעי הבכיר, מוקתדא א סדר, יצא בחריפות נגד "ההתקהלות המסוכנת".

סמדר פרי מציינת כי אפילו ראש ממשלת כורדיסטן, מסרור בארזאני, שישראל הייתה ביחסים חמים עם סבו, עם אביו, ועכשיו איתו, כולל מתן סיוע נדיב, הודיע: "לא ידענו על הכינוס ולא על תוכנו. האירוע המיותר הזה לא מבטא את עמדת כורדיסטן". מקורביו טוענים כי בארזאני חושש לא רק מהשלטונות בבגדד אלא גם מתגובה זועמת של משמרות המהפכה של איראן ומגל טילים שעלול לנחות בקרוב על ארביל.

עיראק נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד