י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חצי שנה לאסון מירון

ועדת החקירה תפרסם דו"ח ביניים לקראת ל"ג בעומר

כחצי שנה אחרי 'אסון מירון': ועדת החקירה הודיעה כי תפרסם דו"ח ביניים שיתמקד בהמלצות לקראת קיום הילולת ל"ג בעומר בשנת תשפ"ב | שלב מסירת העדויות בפני חברי וועדת החקירה נמשך היום. חילוקי דעות בין אדריכל ערן מבל לעו"ד דרור לביא-אפרת בעניין המבנים הבלתי חוקיים בהר מירון

ועדת החקירה תפרסם דו"ח ביניים לקראת ל"ג בעומר
ועדת החקירה לאסון מירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון הנורא שהתרחש בהר מירון במהלך ל"ג בעומר האחרון, הודיעה היום (ראשון) כי תפרסם דו"ח ביניים שיתמקד בהמלצות לקראת קיום הילולת ל"ג בעומר בשנת תשפ"ב.

חברי ועדת החקירה ציינו כי יפרסמו את הדו"ח בעקבות החלטת הממשלה בעניין "הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין האסון שהתרחש בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון", בה נקבע בין היתר כי "במידת הצורך תשקול הוועדה לפרסם דוח ביניים כדי לאפשר היערכות מתאימה לאירוע ההילולה הבא".

בהתאם לכך, צוין בהודעה, ולאחר שאספה הוועדה חומרים רבים ושמעה עדויות של גורמים רלוונטיים, בכוונתה להגיש דו"ח ביניים שיתמקד בהמלצות ביניים להיערכות הנדרשת לקיום ההילולה הקרובה.

משרדי הממשלה השונים, משטרת ישראל, כבאות והצלה לישראל, מועצה אזורית מרום הגליל, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, וכן ועדת החמישה לעניין קבר הרשב"י, התבקשו על ידי חברי הוועדה למסור לוועדה הודעות עדכון, לרבות מסמכים (ככל שישנן כאלה מעבר למה שכבר נמסר לוועדה בכתב או בעל פה), לגבי ההכנות הנעשות על ידם בטווח הזמן המיידי ועד להילולת ל"ג בעומר תשפ"ב.

מ'פורום משפחות אסון מירון' נמסר: "‏דרישת הועדה מגופי הממשלה השונים להעביר לה עדכון לגבי ההכנות לקראת אירועי מירון 2022 היא החלטה מבורכת שביכולתה להציל חיים. חובה קדושה לוודא שהילולת הרשב"י תתקיים ללא סיכון חיי אדם".

בתוך כך, שלב מסירת העדויות בפני חברי וועדת החקירה נמשך היום. אדריכל ערן מבל, שתכנן את תכנית המתאר בהר מירון שהחלה בשנת 2012, העיד היום וטען כי ההתנהלות במתחם הייתה "הפקרות", ואף כשהציע להקים טריבונות קבועות, נענה בשלילה: "אמרו לי 'אתה לא תעשה פה תיאטרון כמו קיסריה'".

הוא טען גם כי גופים שונים השתלטו על חלקים במתחם לפני עשרות שנים, וכי לא ניתן להזיז אותם משם. לטענתו, ההזנחה במתחם אף הייתה מכוונות, וכניסה לבצע שינויים הוא נהדף בטענה כי הוא חילוני. "באחת השיחות שלי עם הרבנים בנוגע למראה של ההר הוא אמר לי 'אנחנו לא רוצים שאנשים כמוך יבואו, טוב לנו עם איך שההר נראה'. אני חשבתי שנכון שיהיה כאן סוג של מרכז מבקרים שיתאר את ההיסטוריה של המקום. לא היו מוכנים לשמוע, זה סממן חילוני", הוא העיד בפני הוועדה.

עוד הוא הסביר כי לפי התכנית, מספר האנשים המקסימלי שהאתר יכול להכיל הוא 25 אלף, אך ציין כי במהלך עבודת התכנון ערך מבל סקר מבקרים באתר מירון לאורך השנה, ממנו עלה כי במהלך השנה מגיעים לקבר הרשב"י 2.25 מיליון מבקרים בשנה, ובהילולת ל"ג בעומר, הנמשכת על פני יומיים, מגיעים כ-450 אלף איש.

מבל הסביר גם כי תכנית המיתאר שלו כוללת פינוי של המבנים הבלתי חוקיים, אך היועץ המשפטי של הוועדה המחוזית הצפונית במנהל התכנון, עו"ד דרור לביא-אפרת, הסביר כי יש כוונה דווקא להכשיר אותם והציג לחברי הוועדה כי ייעוד השטח הוא להיות שטח חום, הכולל שטח ציבורי פתוח או מבני ציבור כמו בתי מדרש, מחסנים וכדומה. "זה לא משנה מה הייתה כוונת האדריכל, יש את ההוראות של התוכנית והן מאפשרות את המבנים שיש שם, בכפוף להוצאת היתרי בניה. זה מה שאנחנו עושים כמעט בכל מקום שיש בנייה בלתי חוקית נותנים את האפשרות להכשיר את זה. אנחנו עושים את זה המון, בהיקפים גדולים. במגזר הערבי, זה נעשה בכל מקום בכל רחבי הארץ", אמר לביא.

חברי הוועדה הופתעו מהאפשרות להכשיר את המבנים הלא-חוקיים, מכיוון ודרוש שטח פתוח כדי לאפשר השתתפות של המוני אנשים בהילולה בל"ג בעומר. יו"ר הוועדה מרים נאור אמרה: "לי יש התקוממות נגד השיטה". לביא-אפרת הגיב: "גם לי, אבל זה המצב".

אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה ממלכתית דו"ח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד