י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מבוכה בינלאומית

ניר ברקת ומאפיונר איטלקי: נחשפו סודות פיננסים של מנהיגים ובכירים

'מסמכי פנדורה' חושפים סודות פיננסים ועסקאות סודיות של מלך ירדן, נשיאי אוקראינה, קניה ואקוודור, ראש ממשלת צ'כיה, מקורבים לפוטין וכן של ידוענים רבים בעולם | וגם, מה ניר ברקת לא רוצה שתדעו?

ניר ברקת ומאפיונר איטלקי: נחשפו סודות פיננסים של מנהיגים ובכירים
ניר ברקת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמעט 12 מיליון מסמכים שהודלפו במה שמוגדר כשותפות העיתונאות הגדולה ביותר בהיסטוריה שחשפה סודות פיננסיים של 35 מנהיגים בעולם בהווה ובעבר, יותר מ -330 פקידי ציבור ביותר מ -90 מדינות וטריטוריות, ומערך עולמי של נמלטים, אמנים ורוצחים.

ההקשר הישראלי: המסמכים חושפים התנהלות בעייתית של מי שרואה עצמו כמחליפו של נתניהו ביום מן הימים, בכיר הליכוד, חבר הכנסת ניר ברקת. במסמכים נחשף כי בעת כהונתו של ברקת כראש עיריית ירושלים הוא החזיק מניות בבעלותו, עליהן טען כי הן נמצאות בנאמנות עיוורת, וכך היה גם עם היבחרו לכנסת, אך מתברר כי המניות נמצאות בנאמנות אצל לא אחר מאשר שותפו העסקי, אחיו אלי ברקת.

המסמכים גם חושפים פרטים על הפעילות הפיננסית של "שר התעמולה הלא רשמי" של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויותר מ -130 מיליארדרים מרוסיה, הודו, ארצות הברית, מקסיקו ומדינות אחרות. בין המפורסמים המוזכרים בדו"ח הם כוללים את כוכבת בידור וכן מאפיונר איטלקי המכונה "לול השמנה".

הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים, ה-ICIJ, השיג כ -11.9 מיליון תיקים חסויים והוביל צוות של יותר מ -600 עיתונאים מ -150 כלי חדשות שהעבירו שנתיים בניפוי, מעקב אחר מקורות וחפירה בתיקי בתי משפט ותיקים ציבוריים אחרים מעשרות מדינות. הרשומות שהודלפו מגיעות מ -14 חברות ברחבי העולם שהקימו חברות קש לקוחות המבקשים לשמור על פעילותם הפיננסית בצל.

חקירת מסמכי פנדורה חושפת את הבעלים הסמויים של חברות קש, חשבונות בנק אנונימיים, מטוסים פרטיים, יאכטות, בתי אחוזה ויצירות אמנות של פיקאסו, בנקסי ומאסטרים אחרים. הוא מספק מידע רב יותר ממה שיש בדרך כלל לרשויות אכיפת החוק ולממשלות עתירות מזומנים.

בין האוצרות הנסתרים שנחשפו במסמכים:

● שלוש אחוזות על חוף הים במאליבו שנרכשו באמצעות שלוש חברות קש תמורת 68 מיליון דולר על ידי מלך ירדן בשנים שאחרי הירדנים הפגינו ברחובות במהלך האביב הערבי כדי למחות על אבטלה ושחיתות.

● ראש ממשלת צ'כיה: טירה של 22 מיליון דולר בריביירה הצרפתית - שופעת קולנוע ושתי בריכות שחייה - שנרכשה באמצעות חברת קש על ידי ראש ממשלת צ'כיה, מיליארדר שהתמודד נגד שחיתות האליטות הכלכליות והפוליטיות.

מטעמו של ברקת נמסר: "עם כניסתו לזירה הציבורית לפני כ-18 שנים, ברקת העביר את הניהול על כל עסקיו לאחיו, ועם בחירתו לכנסת הגיש מסמכים לניהול עיוור בתוספת הצהרת הון מלאה לוועדת האתיקה וביקש את הנחיותיה כפי שמתבקש. החוק מאפשר לחבר כנסת להעביר את עסקיו לניהול עיוור לקרוב משפחה שהיה שותף לעסקיו בעבר. קשה לנתק את האינטרסים הפוליטיים שבחשו בפרסום 'תחקיר' מגוחך זה". 

ולדימיר פוטין ניר ברקת הדלפת מסמכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד