כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מיגון הבית בשבתות וחגים - האם אפשרי?

האם ניתן למגן את הבית באופן התואם את דרישות ההלכה, ומבלי לחלל שבת וחג? • אלו כלים אפשריים לשימוש? • והאם אמצעי הגנה פאסיבית יספיקו?

מצלמות אבטחה. צילום ארכיון
מצלמות אבטחה. צילום ארכיון



הטכנולוגיה שפותחה בשנים האחרונות מאפשרת לנו להגן על רכושנו באופן טוב יותר ובמקרים רבים אף להציל חיים. אולם מטבע הדברים, שימוש בטכנולוגית מיגון מתקדמת כרוך בשימוש בחשמל, מה שמוביל לבעיות הלכתיות רבות בימים שבהם חלים איסורים שונים.

פעם אחר פעם צריכים הרבנים וגדולי הפוסקים להכריע בדבר אופי השימוש בטכנולוגיה בראי ההלכה. כמובן שלא ניתן לשנות את חוקי ההלכה כך שיתאימו לימנו אנו, אולם באמצעות פירושים שונים ופתיחות מחשבתית, התואמת את רוח ההלכה ניתן למצוא פתרונות לבעיות סבוכות ולאפשר ליהודים שומרי תרי"ג לקיים את מצוות התורה תוך שהם נהנים מהקדמה הטכנולוגית.

גם בתחום מיגון הבית ישנם פתרונות שמאפשרים הגנה מספקת בשבתות וחגים בהתאם לרוח ההלכה, על כמה מהם, בכתבה הבאה:

תכנות שעון שבת לאזעקות

הפעלת מערכות אזעקה בשבתות וחגים אסורה משום שיש בה מספר איסורים, השימוש בחשמל מהווה "סגירת מעגל" ועל כן אין לעשות כל פעולה בלוח המכוונים של האזעקה, אולם אם בטרם השבת או החג תוכלו לתכנת את האזעקה כך שתפעל באופן אוטמאטי בשעות שבהן אין איש בבית (או בשעות שכולם ישנם) הרי שאין בכך דבר עבירה וגם על פי ההלכה ניתן לעשות זאת.

ניתוק קודנים והפעלה מכאנית:

דלתות ביטחון רבות כוללות מנעול אלקטרוני שנפתח באמצעות קוד. כמובן, שבשבתות וחגים אין להפעיל את הקודן שכן מדובר בחילול שבת. אבל, אין זה אומר שצריך לוותר לגמרי על הקודנים. תוכלו להזמין מנעולן שיתקין בדלת מפתח גיבוי מכאני. בששת ימי המעשה תוכלו לפתוח את הדלת ולהגן על רכושכם באמצעות קודן משוכלל, ובשבתות, כחלק מההכנות לשבת קודש, תוכלו לנתק את הקודן ולגרום לכך שיהיה אפשר לפתוח את הבית באמצעות מפתח.

פתרון טוב במיוחד לבתים משותפים, שרק חלק מהדיירים בהם שומרים על קדושת השבת הוא להתקין מנגנון משולב הכולל קודן ומפתח. מי שירצה, יוכל להשתמש בקוד בעוד אלו שהשבת יקרה להם יוכלו לפתוח את הבית באמצעות מפתח רגיל.

אבטחה פאסיבית:

לא כל פתרונות האבטחה דורשים פעילות חשמלית ובמקרים רבים אבטחה פאסיבית באמצעים הישנים והטובים יכולה לתת מענה לא פחות טוב ליהודים שומרי מצוות. נכון, בשבת לא תוכלו להפעיל את האזעקה או לצפות במצלמות אבטחה, אך ההלכה אינה אוסרת על התקנת מצלמות דמה שנראות ממש כמו מצלמות אמיתיות ויכולות להרתיע פושעים ושודדים. גם דלת ביטחון אימתנית עשוייה מברזל ומפלדה מותרת על פי ההלכה לשימוש בכל ימות השנה וזה הדין גם לגבי סורגים, כספות מכאניות ושאר אמצעי ביטחון מתקדמים מן השנים האחרונות. אמצעי אבטחה אקטיבית דוגמת אזעקות, מצלמות ושאר אמצעים טכנולוגיים אפשר להשאיר לששת ימי המעשה ולכבות בשבת קודש תוך הסתמכות אל אמצעי הביטחון האחרים...

ומה בדבר פתרונות מצילי חיים?

גם על פי ההלכה, "פיקוח נפש קודם לכל" וניתן למצוא אין ספור דוגמאות מההיסטוריה שבהם גדולי הדור חיללו בעצמם את השבת על מנת להציל חיים. לכן, ההלכה מאפשרת להפעיל בשבתות וחגים מערכות מיגון טכנולוגיות שאי הפעלתם עלולה לסכן חיים. ברוח הדברים, חלק מהפוסקים מתירים הפעלת אזעקה בשבת כאשר אי הפעלתה יכולה לסכן את יושבי הבית.

כך או אחרת אם אתם זקוקים להתאמה אישית של אמצעי המיגון לביתכם כדאי יהיה להיוועץ ב מנעולן שישמח לייעץ לכם ולהתאים לכם את המוצרים שיענו על צורכיכם.
אבטחה שבת התאמה מיגון הצלת חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד