כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

חילול שבת • גז הוזרם לראשונה מקידוח 'תמר'

חילול שבת ביום היסטורי • לראשונה הוזרם היום גז מקידוח 'תמר' • ההזרמה הייתה כרוכה במעטפת של פעילות מחללת שבת • נתניהו: "זה יום חשוב לכלכלת ישראל"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

יום היסטורי לכלכלת ישראל, תוך חילול שבת.

לאחר יותר מ-4 שנים של קידוח והנחת צנרת, החלה היום הזרמת גז טבעי ממאגר "תמר", הממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה.

אף אם לא ברור אם ההזרמה עצמה נעשתה תוך חילול שבת, לפי טענות שהשמיעו גורמים חרדים, היא הייתה כרוכה במעטפת של דוברות ופעילות מינהלית בעיצומה של השבת.

בין השותפות לקידוח, גם חברות ישראליות, ביניהן: 'דלק' בבעלות איש העסקים יצחק תשובה, 'דור אנרגיה', ו'ישראמקו' בבעלות איש העסקים קובי מימון, שהינו גם בעלים של 'יום ליום'.

הגז מוזרם מהמאגר דרך צנרת באורך של מאות ק"מ אל מאגר "ים תטיס" ומשם יוזרם בצנרת הקיימת אל תחנת הקליטה באשדוד, שאליה הוא צפוי להגיע עוד כ-30 שעות.

הגז ישמש להפקת חשמל בתחנות הכוח של חברת החשמל, בתחנות הכוח הפרטיות, ובתחנות כוח קטנות של מפעלים.

החיפוש אחר גז טבעי באתר תמר, החל בשנת 2001 והופסקו. ב-2007 התחדשו החיפושים בניהול חברות נובל אנרג'י האמריקנית, המחזיקה ב-36% מהמאגר, ושלוש שותפות ישראליות: דלק קידוחים, ישראמקו ודור-אלון (4%). בינואר 2009 נמצא הגזב עומק של קרוב ל-5,000 מטר מתחת לפני הים.

לפי הערכות במאגר מצוי כ-270 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי.

הגז צפוי לספק לישראל עצמאות אנרגטית.

שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, אמר: "זהו יום עצמאות אנרגטי למדינת ישראל. מדובר באירוע היסטורי - ישראל זוכה לחירות אנרגטית. הגז מ"תמר" יוביל לירידה בעלות הייצור של חברת החשמל ויוביל בעתיד להוזלת צריכת החשמל של הצרכן הישראלי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך גם הוא הערב על הזרמת הגז ממאגר תמר ואמר: "זהו יום חשוב לכלכלת ישראל. בחג החירות אנו עושים צעד חשוב לעצמאות בתחום האנרגיה. בעשור האחרון קידמנו את משק הגז בישראל, דבר שייטיב עם כלכלת ישראל ועם כל אזרחי ישראל".
גז חשמל תמר קידוח שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד