י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
התבטאויות מעניינות

בכינוס ראשי הישיבות הסרוגות: "אנחנו והחרדים מחזיקים יחד את דגל התורה"

ערב פתיחת זמן חורף בעולם הישיבות, ראשי ישיבות ההסדר התכנסו לסוף שבוע יחד - ודנו בענייני הציונות הדתית והיחסים בין המגזרים והסקטורים השונים | הרב לבנון ביקר את דתיי 'הלייט': "קיימת מגמה של עיגולי פינות" | הרב מדן: צריך לראות גם את הקונסרבטיביים ורפורמים

בכינוס ראשי הישיבות הסרוגות: "אנחנו והחרדים מחזיקים יחד את דגל התורה"
דתיים מרקדים. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ערב פתיחת זמן חורף בעולם הישיבות, ראשי ישיבות ההסדר בציונות הדתית התכנסו בסוף השבוע האחרון כדי לדון בענייני הישיבות בכלל ובענייני המגזר הדתי בפרט.

הכינוס, שאותו ארגנו 'איגוד ישיבות ההסדר', התקיים בהשתתפות רוב ראשי הישיבות והרבנים הבכירים בציונות הדתית. הם התייחסו ליחסים בין הקבוצות במדינת ישראל, כשניתן דגש רחב גם על היחסים בין החרדים לסרוגים.

בחמישי בערב נערך האירוע המרכזי בנושא "מדינת ישראל לאן? ישיבות ההסדר לאן?", שסיפק התייחסויות מעניינות של ראשי הישיבות הסרוגות לזרמים השונים ביהדות וגם לתופעה המתפשטת במגזר - דתיי 'הלייט'.

"הממלכתיות חיה ונושמת ואיני מקבל את התפישה הרואה נפרדות בקבוצות השונות, אלא בראיית הזרמים השונים", אמר ראש ישיבת הר עציון הרב יעקב מדן, ופירט: "דתיים לאומיים, חילונים, מסורתיים, קונסרבטיביים או רפורמים כחלק מהרצף שקיים בעם ישראל".

ראשי ישיבות ההסדר באירוע

"כאשר חיברתי את האמנה בשיתוף עם פרופ' רות גביזון להסדרת יחסי דתיים - חילוניים חצצו ביננו תהומות אידאולוגיים אבל מה שאפשר לנו לשבת יחדיו זוהי העובדה שהמכנה המשותף גדול יותר מהתהומות", הוסיף.

הרב יצחק שילת, ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים, התייחס לחרדים: "אנחנו והחרדים מחזיקים יחדיו את דגל התורה. לא זו בלבד, אלא שעם כל העומק והחשיבות והאמת שבתורת ארץ ישראל והחיבור הגורדי שלנו לצה"ל, הרי שחברת הלומדים החרדית מחברת אותנו בפועל אל שלשלת הדורות של גדולי התורה של אירופה וארצות המזרח".

"יש הבדל בין המסורתיות המזרחית הפשוטה, הכנה והאותנטית למסורתיות אשכנזית בעלת רוח רפורמית", אמר הרב שילת. "המסורתיות המזרחית אינה מתבלבלת ויודעת שתורת ישראל היא אחת, והעובדה שחלקם לא שומרי תרי"ג מצוות נובעות מסיבות היסטוריות שונות, אך הם נאמנים לאורתודוכסיה הדתית". 

ראש ישיבת ההסדר אלון מורה הרב אליקים לבנון ביקר את הזרם 'הלייטי' בציונות הדתית: "לצערי בציבור הדתי ה'לייטי' קיימת מגמה של עיגולי פינות; חיפוש אחר עוד ועוד הקלות באמצעות ספרים והלכות חדשניים. התורה היא תורת אמת, היא כמובן מתחשבת, אך בשום אופן אינה ניתנת לשינוי".

"זכינו לשבת ולקיים לראשונה שבת היסטורית מרוממת רוח מעצימה רוחנית וגשמית שביטאה את הקשר הגורדי שבין מפעל ישיבות ההסדר לצה"ל ומדינת ישראל", סיכם רמ"ט איגוד ישיבות ההסדר אורי פינסקי את האירוע.

הציונות הדתית ישיבות הסדר זמן חורף חרדים רפורמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד