י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שידור חי מהמליאה

מושב החורף נפתח: אלו האתגרים עמם תצטרך הממשלה להתמודד

בשעה זו נפתח במליאת הכנסת מושב בחורף בפעם הראשונה בכהונת ממשלת בנט-לפיד | הנושא החשוב ביותר לקואליציה הוא העברת התקציב בשבועות הקרובים | בקואליציה חוששים מעריקים ומקווים שלא יהיו כאלה עד העברת התקציב | ומה עם החרדים | הצטרפו לשידור החי מהכנסת

מושב החורף נפתח: אלו האתגרים עמם תצטרך הממשלה להתמודד
בנט ולפיד כראשי הממשלה צילום: דוברות הכנסת

בכנסת נפתח בשעה זו (שני) מושב החורף הראשון של ממשלת בנט, מלאה באתגרים, תאלץ הממשלה להשאיר את כל מרכביה מכל צידי הקשת מחוברים, עם רוב דחוק של 61 חברי כנסת.

 

עיקר המאמץ יחל עם פתיחת מושב החורף: העברת התקציב בשלוש קריאות, כאמור, ברוב דחוק של 61 אצבעות בלבד. ראשי הקואליציה יבקשו להעביר את התקציב. באם הוא לא יעבור, ישראל תצעד לבחירות בזק שאת ראשות הממשלה יתפוס באופן מיידי יאיר לפיד.

בקואליציה מקווים שלא יצוצו עריקים או אפילו עריק בודד שיסכל את העברת התקציב, כשמנגד באופוזיציה עובדים שעות נוספות כדי למצוא את אותו עריק שיפיל את התקציב גם בתוצאה של תיקו 60-60 ויביא להפלת הממשלה ולבחירות מחודשות בסופה יצליחו אולי לחזור לשלטון.

באם הממשלה אכן תצליח להעביר את התקציב, (כך נראה שיקרה), הקואליציה שמורכת מנציגי ימינה מחד ומר"צ ורע"מ מאידך, תקבל חיזוק משמעותי, והסיכוי להפלתה על ידי חוקים אחרים יהיה קלוש.

הערכה היא שבמקרה כזה נראה גל פרישות מצד חברי אופוזיציה שבינתיים שומרים על תפקידם עד להעברת התקציב שמא הממשלה תפרוש, העברת התקציב תוכיח שהממשלה תשרוד לפחות עד לרוטציה בין נפתלי בנט ליאיר לפיד בעוד כשנה וחצי.

לציבור החרדי זה יהיה גם מושב רווי בסערות, תחילה עם ניסונו של השר מתן כהנא להעביר את רפורמת הכשרות, לסיעות החרדיות אין כלים למנוע את העברתו, כך גם את חוק הגיור שיוצג בשבועות הקרובים על ידי השר מתן כהנא.

נושא נוסף שצפוי לעלות בשבועות הקרובים להצבעה הוא חוק הגיוס, מגיש החוק יהיה משרד הביטחון, כשמאחורי הקלעים ישנם עדיין חילוקי דעות בין שר הביטחון בני גנץ לראש הממשלה נפתלי בנט על גיל הפרישה, 21 כפי שדורש ראש הממשלה או 24 כפי שדורש גנץ, קודם העברתו הממשלה סוכם על מתווה פשרה אך הוא עדוי עדיין להשתנות בשלבי החקיקה בכנסת.

נושאים נוספים שיכולים להעסיק את החרדים הם: התמיכה לרפורמים, שהם מקבלים יחס מעודף על ידי הממשלה החדשה, הפשרת מתווה הכותל, ושינוי חוקים נוספים בין היתר על ידי נציג הרפורמים בכנסת, מי שעומד בראשות ועדת החוקה חבר הכנסת גלעד קריב.

ישנם עדיין מספר חוקים שמעוררים מחלוקת בתוך הקואליציה, בראשם החוקים נגד נתניהו, אותם סל הצעות חוק שנועדו למנוע מראש הממשלה לשעבר לחזור לתפקידו, בהם חוק שמונע מנאשם מפלילים לכהן כראש ממשלה, הגבלת כהונות והצעות נוספות.

בימים האחרונים גם מתעוררת מחלוקות בתוך הקואליציה סביב הנושא המדיני שאט אט חוזר לסדר היום, ועל פי שרי מרצ ורע"מ יעלה רשמית לסדר היום לאחר אישור התקציב. זהו נושא שעלול לפוצץ הסכמות ושמא אף להגיע לפירוק הממשלה.

בקואליציה יעשו מאמץ לאחר העברת התקציב למצוא עריקים בודדים שיצטרפו ויחזקו את קואליציית 61, הסיכוי שזה יקרה קיים. השר מתן כהנא טען כי הוא פועל במישור זה דווקא מול הסיעות החרדיות אך הסיכוי לכך קלוש.

מושב חורף מליאת הכנסת תקציב המדינה רפורמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד