י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מסמכי פנדורה

כך דיווחו בעולם על המסמכים שהביכו נשיאים ומלכים ברחבי העולם

כמעט 12 מיליון מסמכים וקבצים החושפים את עושרם הסודי והתנהלותם של מנהיגי העולם, פוליטיקאים ומיליארדרים, פורסמו על ידי קבוצת עיתונאים וכונו 'מסמכי פנדורה'

כך דיווחו בעולם על המסמכים שהביכו נשיאים ומלכים ברחבי העולם
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

מסמכים שפורסמו על ידי קבוצת עיתונאים כונו 'מסמכי פנדורה', המסמכים חשפו כי ראשי ממשלה, נשיאים, מלכים, נסיכים, ואנשי עסקים רבים, מסתירים נכסים לכאורה כדי לחמוק מלשלם מיסים.

לגבי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פורסם, כי הוא מחזיק נכסים סודיים במונאקו, עם זאת, ערוצי החדשות המרכזיות של רוסיה בטלוויזיה לא דיווחו על כך והתעלמו מהסיפור, רוסיה נשלטת ביד ברזל על ידי פוטין, ואף גוף תקשורת רשמי לא רצה להסתבך עם פוטין.

בצ'כיה העיתונים פרסמו כי ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביס שנמצא בפני מערכת בחירות לא הצהיר כי חברת השקעות בחו"ל בבעלותו רכשה שתי וילות תמורת 18 מיליון דולר בדרום צרפת. ראש הממשלה הכחיש באמצעי התקשורת כי עשה משהו לא חוקי.

מסמכי פנדורה חשפו גם כי עבדאללה מלך ירדן הוציא בחשאי יותר מ-100 מיליון דולר על אימפריה של נכסים בבריטניה ובארה"ב. אך הסיפורים על המסמכים צונזרו בתקשורת המקומית. התקשורת בירדן התמקדה בסיפורים על המלך עבדאללה שנפגש עם נשיא הבנק העולמי, ושיחת הטלפון הראשונה שלו עם נשיא סוריה בשאר אל-אסד מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה לפני יותר מעשור.

עורכי דינו של המלך עבדאללה אמרו כי הוא השתמש בכספו האישי כדי לרכוש את הבתים ואין שום דבר פסול בכך שהוא משתמש בחברות בחו"ל כדי לעשות זאת. הארמון פרסם גם הצהרה כי "אין זה סוד שהמלך מחזיק במספר נכסים בחו"ל, כל הטענות המקשרות בין נכסים פרטיים אלה לכספי ציבור הן עיוות של העובדות".

בקניה הייתה דממה מחרישת אוזניים רוב כלי התקשורת בקניה, שם נחשפו כי משפחתו של הנשיא אוהורו קניאטה מחזיקה בחשאי רשת של חברות מחוץ לקניה מזה עשרות שנים. מספר עיתונים פרסמו בקול ענות חלושה ודיווחו כי הנשיא לא עבר על אף חוק.

באוקראינה דיווחה התקשורת כי הנשיא ולודימיר זלנסקי העביר את חלקו בחברה סודית לחו"ל רגע לפני שניצח בבחירות 2019. הממצאים והפרטים פורסמו באופן נרחב ברשתות החברתיות, אך רבים טענו כי הגילויים לא ישפיעו על הפופולריות של זלנסקי.

בפקיסטן שם המעגל הפנימי של ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, כולל שרי הממשלה ובני משפחותיהם, מחזיקים בחשאי חברות ונאמנות שמחזיקות מיליוני דולרים. ראש הממשלה אמר כי כל המעורבים ייחקרו.

מסמכי פנדורה גם הראו כי משרד עורכי הדין שהקים נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס העמיד בראשו בעלים מזויפים כדי להסוות את הבעלים האמיתי, הממצאים קיבלו סיקור בולט באתרי חדשות קפריסאים רבים.

באזרבייג'אן התגלה כי משפחת אלייב השולטת באזרבייג'ן רכשה בחשאי נכסים בבריטניה באמצעות חברות שונות, המשפחה רכשה 17 נכסים, כולל בלוק משרדים בסך 45 מיליון דולר בלונדון לבנו בן הנשיא בן ה-11, היידר אלייב.

לגבי בריטניה פורסם כי ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר רכש נכס בלונדון בעסקה בחו"ל שחסכה להם כ-400,000 דולר מיסים.

ה-BBC דיווח, כי מסמכי פנדורה הינם דליפה של כמעט 12 מיליון מסמכים וקבצים החושפים את עושרם הסודי והתנהלותם של מנהיגי העולם, פוליטיקאים ומיליארדרים. הנתונים התקבלו על ידי איגוד בינלאומי של עיתונאים חוקרים בוושינגטון הבירה שהוביל את אחת החקירות הגדולות בעולם אי פעם.

יותר מ-600 עיתונאים מ-117 מדינות בדקו את מצבם הפיננסי של כמה מהאנשים החזקים ביותר על פני כדור הארץ. BBC והגרדיאן הובילו את החקירה בבריטניה.

מלך ירדן ניר ברקת מסמכי פנדורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד