כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סיפור הצלחה

"קיבלנו ילד חדש במתנה": מהפרעת קשב חמורה למצטיין הכיתה

חשבנו שסיפורים כאלו מתרחשים רק באגדות: ישראל שהיה ילד שובב מעבר לסטנדרט המוכר, הפך תוך תקופה קצרה לילד שקוצר שבחים ממלמדיו. "קיבלנו ילד חדש במתנה" מעידים הוריו • הכירו את הטיפול החדשני בהפרעות קשב של מכון 'נוירומוטוריקה', שמשנה את כל מה ידענו על התחום 

"קיבלנו ילד חדש במתנה": מהפרעת קשב חמורה למצטיין הכיתה

לא מעט הורים מתוסכלים נוכח התנהגות הילד או הילדה במוסדות לימודיהם, כשהם עומדים חסרי אונים מול דרכי הטיפול התרופתיים שמסייעים לזמן קצוב בלבד, בלי לפתור את הבעיה בצורה עמוקה ואמיתית. 

כזה היה ישראל (שם בדוי), אלא שהוא לקח את הנושא לגזרת האקסטרים... זה בא לידי ביטוי בשובבות יתר והיפראקטיביות מוקצנת ואם לא די בזה, בלילות היה מתגנב מהבית בחשאי ומתרועע עם נוער שוליים מהסביבה בה גר. הוריו, שהיו שם מוכר בשכונה בה התגוררו, לא ידעו את נפשם מרוב מבוכה והתביישו להראות את פניהם ברחוב.

"ניסינו איתו הכל", משתפת אמו בשיחה פתוחה וגלויה. "בהתחלה ריטלין, אחר כך כדורים חזקים אפילו יותר, אבל זה היה עוזר לשעות בודדות לכל היותר, תוך סבל של הילד ואחרי כן הוא היה חוזר להשתולל בצורה חריגה".

מתברר כי הפרעה זו של ישראל, מוכרת ונפוצה בקרב ילדים. בשנים האחרונות, ככל שגדלה המודעות לנושא הפרעות הקשב, כך גם רבו האבחנות וההגדרות לסוגי הבעיות השונות וכך גם ההבנה כי עבור ילדים מסוימים טיפול תרופתי אינו מועיל ולעתים אף מזיק להתנהלות תקינה בשגרת חייהם.

כאשר ישראל נשלח הביתה מבית הספר בפעם השלישית באותו שבוע, הם הבינו כי עליהם לחשב מסלול מחדש. "שמענו ממכרים על מכון טיפול בבני ברק (ישנו סניף נוסף בחיפה י.א.) בשם 'נוירומוטוריקה' שמטפל בבעיות קשב דרך השמעת רעשים בתדרים שונים ואחרי פגישה עם אנשי הצוות במקום הבנו שכנראה הילד שלנו מתאים לסוג הטיפול הזה".

מה גרם לכם להבין את זה?

"יש סימנים מאוד ברורים לכך שהילד לא סובל מהפרעת קשב סתמית. לישראל הציקו כל מיני ריחות, ברמה קיצונית וכן הוא היה בורר מאכלים בצורה אובססיבית. אנשי המקצוע הסבירו לנו שזה מעיד על בעיה בוויסות החושי שלו".

ברשותכם נרחיב מעט בנושא, לפני שנעבור לספר על גורלו הבלתי ייאמן של ישראל.

שיטת 'נוירומוטוריקה' נוקטת בגישה טיפולית חדשנית המתמקדת באיזון השמיעתי ובוויסות החושי של הילד ובעצם מבצעת "טיפול שורש" בבעיות הקשב. מסתבר כי הפרעות הקשב של הילד לא פעם נובעות מרעשים מציקים, אותם הוא שומע בתדר גבוה בהרבה ממה שאנו שומעים. כך למשל, ייתכן כי רכב שעבר בכביש בזמן השיעור, הסב את תשומת ליבו והפריע לו להקשיב לנאמר על ידי המורה.

חוסר האיזון מופיע בשלוש וארציות שונות: איזון שמיעתי לקוי, בו הילד כאמור סובל מרעשים מציקים בתדרים גבוהים. הצורה השנייה היא תחושתית. זה יכול להיות פתקית הבגד שתגרום לו לגירוי טורדני, או ריחות מסוימים שממש יוציאו אותו מדעתו, או ברירה קפדנית של מאכלים וצבעים. סוג ההפרעה השלישי בא לידי ביטוי בתגובות קיצוניות לסביבה, לרבות תחושת עלבון קשה מדברים שנאמרו כלפיו וכדו'.

שיטת הטיפול החדשנית, מטפלת בבעיית האיזון השמיעתי על ידי השמעת רעשים במכשיר ייחודי שמזהה אלו רעשים מציקים לילד ועל ידי האזנה חוזרת ונשנית, הוא מחזיר את האיזון השמיעתי למוטב. על ידי טיפול זה לומד הילד לווסת את עוצמת התגובות ההתנהגותיות לגירויים חושיים שנקלטים מגופו ומסביבתו ביומיום, גם בשאר התחומים שאינם נוגעים דווקא לחוש השמיעה.

אותו תהליך בדיוק עבר ישראל ובהצלחה מרובה, כפי שמעידה אמו. "זה פשוט מדהים מה שהטיפול הזה חולל בו. הוא הפך לילד שמוציא 'מאות' במבחנים. מילד שמפריע בשיעור, לילד שמשתתף ומקשיב ומבין. סוף סוף הוא הוציא את הפוטנציאל הגדול שידענו שיש בו. פשוט עושה נחת".

לדבריה הטיפול הואיל גם לטווח הארוך. "אנחנו נמצאים כיום כבר מספר שנים אחרי הטיפול ועדיין רואים מולנו ילד מחונך שעוזר להורים ומתנהג יפה לאחים. פשוט קיבלנו ילד חדש במתנה".

השאירו פרטים ותקבלו עוד מידע על הטיפול המהפכני>>>

הפרעות קשב וריכוז אבחון בעיות קשב נוירומוטוריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד