י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הכנסת ספר תורה היסטורית

תיעוד שריגש המונים: הניצול מברך "ברוך שעשה לי נס"

מעמד הכנסת ספר תורה היסטורי נערך בוינה שבאוסטריה לבית מדרשו של הגאב"ד הגרא"י שוורץ אחרי שנים רבות שלא נערכה במקום. רגעים מרגשים נרשמו במקום עת ניצול שואה ישיש בירך 'ברוך שעשה לי נס' במקום שבו ניצל מהנאצים בדרך נס. צפו בתיעודים מהמעמד והברכה של הישיש. התיעוד הפך לויראלי ברשת וריגש המונים

תיעוד שריגש המונים: הניצול מברך "ברוך שעשה לי נס"
הכנסת ס"ת לביהמ"ד קהל חסידים בוינה צילום: ישראל ארליך

מחזה מרגש התרחש אתמול (שני) בקהילה החרדית בוינה שבאוסטריה, מעמד הכנסת ספר תורה לבית המדרש קהל חסידים שבראשות גאב"ד וינה, הגאון רבי אברהם יונה שוורץ.

המעמד נערך בראשות כל רבני העיר, והתהלוכה יצאה מביתו של הרב בהשתתפות המונים מבני הקהילה, גם הגויים נטלו חלק והתרגשו מחלונות הבתים לראות מעמד נדיר ברחובות העיר.

שנים רבות שלא נערך בוינה מעמד הכנסת ספר תורה, ואמש נחגג המעמד, אחד מחשובי הקהילה הרה"ח הישיש רבי יששכר דב בער קרן, ניצול שואה בן 94 ריגש את כולם, עת שעברה התהלוכה ליד המקום בו הוא כמעט נהרג ע"י הנאצים כשבעל החנות הכשיל אותו במרדף לפני 83 שנים התהלוכה עצרה, ור' ישכר בירך בשם ומלכות 'ברוך שעשה לי נס' כשידו על ספר התורה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ר' יששכר דב ביקש שהוא רוצה לברך בדיוק באותו מקום את הברכה ואכן התזמורת הפסיקה והוא בירך בשם ומלכות.

החזן ישראל ארליך שהשתתף בתהלוכה תיאר על גבי הכתב את שאירע במקום; "בעיצומה של התהלוכה עצר את התהלוכה, וכשהוא חובק את ספר התורה בזרעותיו, זעק מעומק ליבו "ברוך שעשה לי נס במקום הזה"!! והקהל עונה אחריו אמן בשאגה אדירה. כאן במקום הזה בדיוק רח' Im Werd הפילוהו ארצה פורעי ההיטלר יונגד ימ"ש, והכוהו מכות נמרצות. כשהוא הגיע בבוקר הנורא ההוא לבניין הת"ת השוכן (גם כיום!) לא רחוק מכאן, וראה את מנהל הת"ת חבול ושותת דם, נשא את רגליו ונמלט בחזרה לכיון ביתו. העמלקים הצעירים רדפו אחריו, וכאן במקום הזה פשט בעל חנות סמוכה את רגלו, והוא נתקל בה ונפל אפיים ארצה".

"הצוררים החלו להפליא בו את מכותיהם, כשכמעט פרחה נשמתו. בנס נותרה לו נפשו לשלל. על רצפת הרחוב מופיעה הנצחה באותיות גדולות, אך ההנצחה האמיתית זהו היהודי הזה, שחזר אחרי המלחמה למקום הולדתו, וגידל בו בגאווה ובעוז בנים ובני בנים ובני בניהם בדרך התורה והחסידות, למרות הכל". סיים ארליך את דבריו.

וינה הכנסת ספר תורה הרב שווארץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד