כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

תאונות הטרקטורונים: נהוראי דנינו ז"ל ורבים אחרים

אתמול הובא למנוחות ביבנה הנער נהוראי דנינו ז"ל, שנהרג בתאונת רכב שטח מאולתר • יו"ר 'אור ירוק' שמואל אבואב מזהיר: אם לא יקפידו על כללי האבטחה, זה לא ייגמר כאן

שמואל אבואב
שמואל אבואב



בזמן שבבית העלמין ביבנה הובל אתמול אחר הצהריים למנוחתו הנער נהוראי דנינו ז"ל שנהרג בתאונת רכב שטח מאולתר, רכבו מאות נערים אחרים על טרקטורונים ורכבי שטח בכל רחבי הארץ, מדן ועד אילת, כשהם חורקים צמיגים בסיבובי פתע, מטפסים על שיפועי צד, מגביהים גלגלים קדמיים ומסכנים לשווא את חייהם.

רק בשנים האחרונות, משנת 2009, גבתה ההפקרות הזו את חייהם של כעשרים בני אדם, שנהרגו בתאונות טרקטורונים. הסיבות לכך הן שהטרקטורון, במקור רכב לשימוש חקלאי, הוא כלי זול יחסית, מותר בנהיגה לבעלי רישיון נהיגה בטרקטור, אותו ניתן לקבל כבר בגיל 16, אולם מהיר בהרבה ובעל ביצועי ספורט שעולים על ביצועי טרקטור לאין שיעור והשוואה. עם זאת, הוא פתוח מכל צדדיו ונעדר את מערכות הבטיחות הבסיסיות המותקנות בכלי הרכב, דוגמת ABS, ESP, כריות אויר וכד'.

משום שהטרקטורון כה אטרקטיבי עבור בני נעורים, ומשום הפיתוי לרכוב עליו באזורים אסורים ברכיבה כפארקים הומי אדם, חופי ים וכד', הגבילה המדינה את הנהיגה בו בשורת הגבלות: הוא מותר בנסיעה רק בשטחים חקלאיים ואסור בעליה על כביש, אלא לשם חצייתו בין שטחים חקלאיים, חייבים להתקין בו קשת התהפכות שתמנע הימחצות הרוכב עליו בעת התהפכות, רוכביו מחויבים בחבישת קסדה ובחגירת חגורות בטיחות, והנסיעה בו מותרת עד מהירות של 40 קמ"ש בלבד.

האם מקפידים נערי הטרקטורונים בשטחי הרכיבה לכל אורך ורוחב הארץ על הגבלות בטיחות אלה? כל מי שיוצא מידי פעם לשטח, יודע שלא מני ולא מקצתי. בחסות האכיפה המשטרתית החלשה בשטחים הפתוחים, ובעידוד מסורת שלילית ומסוכנת שהשתרשה בהתיישבות העובדת, לפיה נוהגים בטרקטורים גם ילדים רכים בשנים, בכל שנה נפצעים קשות ואף מוצאים את מותם בתאונות מיותרות כגון זו נערים רבים מידי.

הדרך למנוע הישנות טרגדיות כדוגמת זו של עלם החמודות נהוראי דנינו ז"ל, היא להגביר את האכיפה המשטרתית כנגד נהיגה בטרקטורונים ללא רישיון, ללא אביזרי בטיחות, מהר מידי ומחוץ לשטחים החקלאיים המיועדים לכך. במקביל, ראוי לבחון את העלאת גיל הרישיון לגיל 17, בו הנער בשל יותר ונמהר פחות, ולהתנות את מתן הרישיון בלימודי נהיגת שטח נכונה.
טרקטורון הרוג כללי בטיחות הקפדה התהפכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד