י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שקד מנהלת מו"מ

לקראת משבר; הח"כ האופוזיציוני מאתגר את סיעות הקואליציה

לאחר שבעבר הביא למבוכה הראשונה של ממשלת בנט, סאגת 'חוק האזרחות' שכמעט ופירקה את הממשלה עם פרישת רע״מ חוזרת שוב ומעמידה את הקואליציה לשעת מבחן • ההצעה, האתגר, המשא ומתן אותו מנהלת שרת הפנים איילת שקד והחשש ממשבר פוליטי | כל הפרטים

 לקראת משבר; הח"כ האופוזיציוני מאתגר את סיעות הקואליציה
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באופוזיציה מצליחים לאתגר שוב את הממשלה והקואליציה, שיעלו היום להצבעה בכנסת את חוק יסוד ההגירה שנותן מענה גם לחוק האזרחות בנוסח המקורי, חוק שלפני כמה חודשים עורר משבר פוליטי בתוך הקואליציה, בין רע"מ ומרצ לסיעות האחרות.

תקציר הפרקים הקודמים: מדובר בתיקון לחוק איחוד משפחות, סעיף המחריג איחוד משפחות ממדינות או אזוריים עויינים כדי למנוע כניסת טרוריסטים לישראל, רק שהחוק מצריך חקיקה מחודשת כ'הוראת שעה' מידי שנה.

לפני כארבעה חודשים, בימיה הראשונים של ממשלת בנט, ביקשה שרת הפנים איילת שקד להצביע על 'הוראת השעה' כדי למנוע מצב שהחוק יפוג ותתאפשר כניסת טרוריסטים למדינה, אלא שבקשתה עוררה משבר קואליציוני.

במרצ אך בעיקר ברע״מ התנגדו לחקיקה, וביקשו שינויים, בתום מו"מ מתיש, תוך שהאופוזיציה עוקצת ותוקפת, הושגה הסכמה על מספר שינויים בנוסח החוק, אך לבסוף שתיים מחברי רע״מ נמנעו בהצבעה, האופוזיציה ניצלה את היום המאתגר והתאחדה להצביע נגד, הפילה את החוק וגרמה למבוכה אדירה לממשלה.

כעת, בחלוף מספר חודשים מבקשים באופוזיציה לאתגר מחדש את הקואליציה ומעלים את נוסח החוק המקורי להצבעה מחודשת, כאשר הדבר עלול להביא למבוכה ושמא אף למשבר בתוך הקואליציה.

יוזם המהלך הוא חבר הכנסת שמחה רוטמן מסיעת 'הציונות הדתית', שמתעקש בינתיים להעלות את חוק יסוד ההגירה, כזה שייתן מענה גם לבעיות של כניסת טרוריסטים לארץ, במקום חוק האזרחות, עוד היום (רביעי), להצבעה במליאה, חברי הקואליציה יתקשו להסביר מדוע ירימו את ידם נגד החוק שהם עצמם ביקשו להעביר רק לפני כמה חודשים.

מאחורי הקלעים מנסה שרת הפנים איילת שקד להגיע להידברות עם חבר הכנסת רוטמן מהאופוזיציה כדי שימשוך את החוק ולאפשר הידברות בתוך הקואליציה כדי לאפשר את העברת החוק, אך בינתיים השיחות לא הבשילו להסכמה.

כך או כך, בשעות הצהרים המאוחרות ההצעה תעלה להצבעה, וככל הנראה תעורר שיח עירני בכנסת. בקואליציה נערכים לכל תרחיש והגישו מחדש גם את החוק הממשלתי, כזה שיאפשר להם להתנגד לחוק של רוטמן ולומר שהם יקדמו אותו בעצמם כהצעה ממשלתית.

בקואליציה ובאופוזיציה מגייסים את כל חברי הכנסת ודרושים מהם להגיע להצבעה הקריטית, זאת אחרי שכמה מחברי הכנסת שוהים בחו"ל, כדוגמת חבר הכנסת יעקב ליצמן שטס לניו יורק לביקור קצר אך קוזז עם שר הביטחון בני גנץ באישור יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

מלבד חבר הכנסת ליצמן, גם השרה איילת שקד עצמה, שוהה בימים אלה בביקור באיחוד האמירויות ולא תהיה נוכחת בהצבעה היום.

נפתלי בנט שמחה רוטמן איילת שקד חוק אזרחות מפלגת רע"מ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד