י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"מס שפתיים של שר הבריאות"

אושר טרומית: המכון לרפואה משפטית יפעל בשבת

אושר בקריאה טרומית החוק שמרחיב את ימי העבודה של המכון לרפואה משפטית באבו כביר גם לשבתות וחגים | הצעה החוק הונחה במליאת הכנסת על ידי חברי הכנסת ווליד טאהא, מנסור עבאס ומאזן גנאים | גפני: "זה מס שפתיים ששר הבריאות משלם"

אושר טרומית: המכון לרפואה משפטית יפעל בשבת
המכון לרפואה משפטית צילום: גוגל מפות

לאחר ששר הבריאות ניצן הורוביץ הנחה ביום ראשון להרחיב את ימי העבודה של המכון לרפואה משפטית 'אבו כביר', על מנת לאפשר נתיחות פורנזיות גם בשבתות ובמועדי ישראל, וגרר גל התנגדויות מצד הח"כים החרדיים והדתיים, היום (רביעי) אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק 'האנטומיה והפתולוגיה' (תיקון – חובת רצף פעילות בגוף שנותן שירות לנתיחת גוויה) שהונחה במליאת הכנסת על ידי חברי הכנסת ווליד טאהא, מנסור עבאס ומאזן גנאים. לאחר ההצבעה השמית תמכו בהצעתם של הח"כים הערבים 62 חברי כנסת לעומת 46 שהתנגדו וכרגע ההצעה עוברת לוועדת הכנסת.

בהצעת החוק מוצע לקבוע - כי גוף שעוסק בנתיחת גופה, יפעל במשך 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. עוד מוצע לקבוע כי ההוראה לפיה לא ייכללו במניין חמש השעות של המתנה ממועד מתן ההודעה על הפטירה ועד ביצוע הנתיחה ימי שבת וחג של העדה הדתית שאליה משתייך בן המשפחה של הנפטר, לא תחול לגבי בן משפחה מוסלמי.

בדברי ההסבר נכתב: "המרכז הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר הינו המכון המרכזי בארץ המקיים ניתוחים פתולוגיים, בנסיבות של מוות לא טבעי. ימי הפעילות של המרכז הלאומי לרפואה משפטית הם בימים א' עד ה' בשעות 08:00 עד 18:00, וביום ו' משעה 8:00 עד 15:00. על כן, אחרי שעות הפעילות ובמהלך סוף השבוע, לא מתבצעות כלל נתיחות שלאחר המוות, אלא במקרים חריגים."

"לכן קיימים מקרים, שבהם גופות הנפטרים מועברות ליקיריהם לקבורה מספר ימים לאחר פטירתו של האדם, דבר המהווה הפרה של ערכי דת האסלאם שמצדדת בקבורה מהירה של הנפטר כחלק מכבוד המת."

ח"ג ווליד טאהא, אחד משלושת מגישי החוק: "אני מביא היום הצעת חוק להסדרת עבודת המכון הפתולוגי אבו כביר בצורה שהיא תבטיח את זכותו האחרונה של האדם לפני שטומנים אותו באדמה. על פי כל ההלכות ועל פי כל הדתות, כבוד נותנים לאדם מת בהעברתו לקבורה מהירה. מה שקורה בפועל זה ש- 20% מתושבי המדינה שאינם יהודים לא הצליחו להביא את יקיריהם המתים לקבורה מהירה."

עוד אמר ח"כ טאהא:"אנחנו מדברים על סוגיה שהיא א-מפלגתית וא-פוליטית, אני לא מתכוון להתנגח על זה עם אף אחד, אני מתכוון לעשות דבר פשוט וזה לכבד את המת בהבאתו לקבורה מהירה בצורה שלא תשאיר אותו לעתים יומיים או שלושה במקררים של המכון הפתולוגי אך ורק בגלל שהוא לא יהודי."

חבר הכנסת מיהדות התורה אורי מקלב התבטא על ההצעה לפני שהוגשה ואמר: "המכון לרפואה משפטית הינו חלק מהמערך הממשלתי של מדינת ישראל ודינו כמו כל שלוחה של הממשלה או לשכה ממשלתית הסגורה בשבת קודש. המשמעות היא כי העובדים יאלצו לעבוד בשבת קודש".

יו"ר מפלגת יהדות התורה ח"כ משה גפני התנגד להצעת החוק ואמר: "המכון לרפואה משפטית פועל לא רק שישה ימים בשבוע הוא גם פועל חצי יום, הוא לא פועל בלילה ובערב, הוא גם פועל רק במקום אחד". גפני תקף את שר הבריאות ממרצ: "מדינה מתוקנת ונורמלית שחבר כנסת מציע הצעה כדי לפתור בעיה של מוסלמים, מחפשת פתרון לא מביאה חקיקה. הצעת החוק הכוונה שלה נכונה, היישום שלה כחוק הוא טעות ממדרגה ראשונה. זה מס שפתיים ששר הבריאות משלם לך כדי להגיד לך אני תומך בזה."

ח"כ בצלאל סמוטריץ': ‏"אחרי שבימינה הבטיחו שיש להם זכות ווטו ויישמר הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה, הצביעו עכשיו חברי ימינה בעד הצעת חוק פרטית של התנועה האסלמית שקובע שהמכון לרפואה משפטית באבו-כביר יעבוד גם בשבת. אין הבטחה שהם לא יפרו כדי לשרוד פוליטית".

ח"כ יעקב אשר בתגובה: "ממשלת בנט-לפיד הופכת את העובדים היהודיים במכון לרפואה משפטית ל"גוי של שבת" עבור צרכי רע"מ והרשימה המשותפת. האם הצעד הבא הוא פתיחת משרדי הממשלה בשבת? כך נראית מכירת חיסול של ערכי המדינה היהודית עבור תחזוקת הקואליציה".

המכון לרפואה משפטית אבו כביר משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד