כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בניהול רעיית הח"כ הדתי

מיצג מזעזע: תפילין על בובת אישה במוזיאון היהודי בתל אביב

מבקרים במוזיאון התפוצות נדהמו לגלות בתערוכה בנושא תפילין, לא פחות מאשר בובה בדמות אישה, עם תפילין על ראשה | לאחרונה עבר המוזיאון מהפך תחת ידיה של הגב' אירינה נבזלין, והוא מייצג כעת את העמדות הפרוגרסיביות | גורמים דתיים: "להסיר מיידית המיצג הפוגעני"

מיצג מזעזע: תפילין על בובת אישה במוזיאון היהודי בתל אביב
בית התפוצות צילום: Yaakov Naumi/Flash90

זעזוע ממיצג פוגעני במוזיאון התפוצות בתל אביב, במסגרתו הלבישו תפילין על בובה בדמות אישה, וזאת, כך לטענת מבקרים במקום, בניסיון נואל לשכתב את ההיסטוריה היהודית בתפוצות, ולהפוך את הקבוצות הפרוגרסיביות, נשות הכותל והרפורמים, כביכול היו חלק מההיסטוריה היהודית.

בשנים האחרונות, עבר מוזיאון התפוצות, שהיה סגור במשך שנים, מהפך, והוא נפתח מחדש תחת השם 'אנו' במתחם אוניברסיטת תל אביב.

ההנהלה החדשה מסתבר, בראשה עומדת אירינה נבזלין, בתו של האוליגרך הרוסי ליאוניד נבזלין ורעייתו של ח"כ יולי אדלשטיין, נחשבת מקורבת לחוגים הרפורמים. התוצאה באה לידי ביטוי בשיתוף פעולה נרחב עם הקרן החדשה ובתכנים המעוותים במקום. לאחרונה הגיעה למקום לסיור שלג בן שטרית, מנכ"לית 'אמונה בווליום', ויצאה מזועזעת מהמיצגים.

הבובה במוזיאון

את רשמיה העלתה בפוסט נוקב בחשבון הפייסבוק שלה: "אם אנו יכולים לשנות את ההיסטוריה? כשנכנסתי לאתר למחקר קצר כבר שם נחרדתי מרשימת התורמים והגופים הזרים שהשתלטו על המוזיאון שאמור להגדיר לנו ולעולם מי הוא יהודי ומה עבר עליו לאורך השנים עד קום מדינת ישראל, בית העם היהודי...

"אז הלכנו לחקור, מאות מיליוני שקלים הושקעו במתחם הענק שהיו בו המון דברים מעניינים ואטרקציות מתקדמות. מתקדמות בדיוק כמו הפרוגרסיביים המתקדמים שהשתלטו לנו על ההיסטוריה ובכל פינה מצאתי עוד ועד סדקים שעתידים לפורר את זהותנו".

היא טענה כי במוזיאון "מדירים תרבות שלמה מהמדפים ומעוותים את התרבות לצד הזהות היהודית. שלא לדבר על התרבות המזרחית כפי שמוצגת כאן בדלות ובלי מהות.

"כשהגעתי לחלק בו הגדירו את המשמעות של זרמי היהדות כבר נחרדתי, כל מה שחששתי ממנו היה שם. עיוות מוחלט ליהדות וחיזוק היהדות הרפורמית היו שם בכל פינה.

"תמונת הבובה עם התפילין ממוזיאון 'אנו' לצד תפילין לא תקניים שזה זה מה שיש להם להראות לדור הצעיר. כל ילד בגיל בר מצווה לומד מהן תפילין תקינים, והם באים לעצב תודעה בלי תפילה בלי אומה ובלי שום זיקה ליהדות. אותי זה העציב מאוד!

"זה מאבק הן על הזהות היהודית, על הזהות הלאומית, ועל הזהות התרבותית המהותית שעומדת מאחורי שלושת אלפים שנה של מטען רוחני שאף אוצר לא יצליח לעצור", כתבה בן שטרית.

גורמים דתיים קראו למוזיאון התפוצות ולגב' אירינה נבזלין להסיר מיידית את המיצג הפוגעני מהמוזיאון, "יש גבול לשקרים שאפשר לסלף בחסות הרפורמים והקרן החדשה. אסור לאפשר לעוות ושלכתב את היהדות. יש גבול לביזיון לחפצי קודש".

יש לציין, כי הגב' נבזלין מתמודדת בימים אלו על תפקיד יו"ר הסוכנות היהודית. ניתן רק לשער איך תיראה הסוכנות יהודית תחתיה, אילו תיבחר לתפקיד.

הרב פסח לרנר, מייסד ויו"ר תנועת ארץ הקודש בקונגרס הציוני, הביע זעזוע ממיצג חילול קדושת התפילין וביזוי מסורת ישראל שהוצג במוזיאון העם היהודי (לשעבר מוזיאון התפוצות) וקורא להנהלת המוזיאון להסירו לאלתר: "בשם כל הקהילות האורתודוקסיות בתפוצות המונות מליוני יהודים בכל רחבי העולם , אני מבקש להביע זעזוע ושאט נפש מהמיצג שמבזה את מסורת ישראל עליה מסרו יהודים את נפשם במשך אלפי שנים"

"מי שמבקש לפעול בשמם של יהודי התפוצות ולייצג אותם במדינת ישראל, חייב לשמור על קונצנזוס ולא להעלות מיצגים או לפרסם אמירות בנושאים שנויים במחלוקת שעלולים לפגוע ברגשותיהם הדתיים של יהודים רבים ברחבי העולם. אני קורא להנהלת המוזיאון להסיר את המיצג לאלתר", נמסר מטעמו.

מ'אנו - מוזיאון העם היהודי' נמסר בתגובה: "אנו המוזיאון היהודי הגדול והמקיף בעולם, והיחיד שמספר את סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי על כל זרמיו, קהילותיו וקבוצותיו, ברחבי העולם וכמובן בישראל. המוזיאון חרט על דגלו את ערכי השיוויון והסולידריות, וככזה הוא מיטיב לתת במה שווה ומכילה לזהות יהודית על כל גווניה: מוצגים בו יהודים אורתודוקסים, קונסרבטיבים, רפורמים וחילונים. בעלי המניות במוזיאון החדש לא השתנו מיום הקמתו בשנת 1978 והם: מדינת ישראל, אוניברסיטת ת"א, הקונגרס היהודי העולמי, ההסתדרות הציונית והסוכנות היהודית. המוזיאון החדש, שאינו מוסד דתי אלא תרבותי, מציג מאות מוצגים, חפצים וסמלים מודרניים לצד מסורתיים של אותה זהות יהודית רבת פנים. יש להניח כי בובה של גבר מניח תפילין לא הייתה מעוררת תרעומת. בובות כאלה הוצגו במשך 40 שנה בתצוגת הקבע של בית התפוצות, שמו הקודם של המוזיאון. אולם עבור מילוני יהודים ברחבי העולם אישה המניחה תפילין לא נתפסת כמוצג חריג או פוגעני, אלא כתיאור מציאות הרווחת בקהילות רבות. כמו כן נציין כי המוצג אינו חדש - הוא נמצא במוזיאון כבר משנת 2016 , וראו אותו מאות אלפי מבקרים, ואנחנו גאים לשתף כי המשובים המתקבלים במוזיאון לאחר ביקור הינם חיוביים ומשבחים, גם בקרב קהל מבקרינו החרדים. אולם כאשר הדברים מוצגים בצורה מסיתה ומעוותת ברשתות חברתיות, קל לקפוץ למסקנות שגויות. בהקשר הזה נציין כי שלג בן שטרית – אשר פרסמה את הפוסט המוזכר בכתבה, פרסמה בפייסבוק בדיוק באותו היום לאחר ביקורה בו, שתי המלצות על המוזיאון, הזמינה את עקביה לבוא ולבקר אותו עם ילדיהם. אנו -מוזיאון העם היהודי, מזמין את הקוראים ואת מערכת האתר לבקר במוזיאון וליהנות מעושר התצוגות ומפאר היצירה שיש לעם היהודי להציע".

התפוצות אירנה נבזלין יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד