י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
התנגד למשטר הרודני

כוחות הביטחון הבלרוסיים ירו למוות באנדריי זלצר

מתנגד למשטרו של בלארוס נהרג בפריצת סוכנים חשאיים לביתו. מדובר ביהודי צעיר בשם אנדריי זלצר. אלמנתו נעדרה מהלוויתו לאחר שנעצרה במסגרת אותה פריצה. לטענת הממשל, זלצר ירה ראשון לעבר הסוכנים והרג את אחד מהם ובתגובה נורה ונהרג

כוחות הביטחון הבלרוסיים ירו למוות באנדריי זלצר
אנדריי זלצר באחת ההפגנות צילום: האופוזיציה בבלארוס

יהודי בן 31 בשם אנדריי זלצר, שהתנגד למשטרו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו, נשיא בלארוס, נהרג במהלך פשיטה על ביתו במינסק ב-29 בספטמבר. מאות מתנגדי המשטר נעצרו בימים האחרונים לאחר שכוחות הביטחון הרגו את זלצר.

אתר חדשות יהודי בשפה הרוסית, Jewish.ru, דיווח כי זלצר נהרג בידי סוכנים מהוועדה לביטחון המדינה של הרפובליקה של בלארוס שנכנסו לביתו כשהם לבושים בבגדים אזרחיים. הגברים קיבלו הוראה לעצור אותו, כך על פי התקשורת הבלרוסית. הממשלה מסרה מצידה כי זלצר הרג את אחד מהם, ובתגובה הם ירו בו למוות. הוא נקבר בבית העלמין במינסק.

אלמנתו של זלצר לא נכחה בהלוויה, ושהתה באותה העת במעצר, בחשד לשותפות בירי לעבר סוכני לוקשנקו.

לטענת התקשורת המקומית, קבוצת שוטרים וסוכנים בבגדים אזרחיים דרשה מבעל הדירה לפתוח את הדלת, אך הם סירבו. הסוכנים פרצו את הדלת, ולטענת הרשויות, זלצר המתין מול הדלת עם אקדח בידיו וירה באלה שפרצו פנימה. בתגובה הללו פתחו באש מאקדחיהם והרגו אותו.

בתקשורת הבלארוסית דיווחו על מותו של זלצר בליווי דיווחים אנטישמיים. לטענת אחד השדרנים, זלצר "נהנה ממנעמי בלארוס, אבל את הכסף הוא בזבז בארצות הברית". זלצר עבד בחברת טכנולוגיית המידע האמריקאית Epam, שמייסדה והמנכ"ל, ארקדי דובקין, הינו יהודי מבלארוס המתגורר כיום בארצות הברית. העסקתו של זלצר על ידי חברה אמריקאית משכה תשומת לב נוספת לאירוע האחרון, מה שנראה כמתקפה של לוקשנקו על מבקריו.

זלצר היה חבר באגודת הציידים והדייגים הבאלרוסית ולכן החזיק באקדח שנרכש באופן רשמי ברישיון. זלצר ואשתו תמכו בהפגנות האופוזיציה בשנה שעברה.

מספר אנשים מתו בעימותים עם כוחות הביטחון בבלארוס בעקבות גל הפגנות לאחר הבחירות לנשיאות 2020 שבהן לוקשנקו, ששולט בבלרוס מאז 1994, "ניצח". משקיפים חיצוניים ופעילי אופוזיציה טענו מאז כי הבחירות הונו וזויפו ואלפים, כולל מספר פעילים יהודים, נעצרו במסגרת המחאות הסוערות.

בלארוס אלכסנדר לוקשנקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד