י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הואשם בפרובוקציה

מתיחות: שר החוץ האיראני הושפל ברוסיה

המתיחות בדרום הקווקז נמשכת ואף מתגברת, לאחר מספר פעולות שננקטו בידי הצדדים השונים בימים האחרונים. אתמול ביקר שר החוץ האיראני במוסקבה, שם נועד עם עמיתו הרוסי. במהלך מסיבת העיתונאים התייחס שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אל התרגיל שמבצעת איראן בסמוך לגבול עם אזרבייג'ן, כאל 'פרובוקציה'

מתיחות: שר החוץ האיראני הושפל ברוסיה
טנקים בגבול איראן אזרבייג'אן צילום: סוכנות הידיעות האיראנית IRNA

שר החוץ האיראני נעלב עד עמקי נשמתו אתמול לאחר ששר החוץ הרוסי כינה את התרגילים שמבצעת איראן בגבול אזרבייג'אן כ"פרובוקציה", עמיתו האיראני השיב בזעם שאיראן עשתה רק תרגיל אחד בסמוך לגבול, ואילו אזרבייג'אן ביצעה בימים האחרונים לא פחות משישה תרגילים.

יום קודם לכן הגיע נשיא אזרבייג'אן אילהם אלייב למתחם סמוך לגבול עם איראן, שם סקר את המל"טים מסוג 'הרון'. מדובר במל"טים מתוצרת ישראל, שנחשבים לנשק איכותי מאוד המהווה איום אסטרטגי על האיראנים במקרה שינסו לתקוף את אזרבייג'אן. אלייב ליטף בחיבה את המל"טים והצטלם עם חיוך גדול של התרסה נגד האיומים האיראניים.

האירועים הללו מתרחשים לאחר שטורקיה יזמה תרגיל משותף של צבאה וצבא אזרבייג'אן, יחד עם צבא גיאורגיה. מדובר בברית חדשה שמבודדת את איראן וסוגרת את החיבור היבשתי שלה עם רוסיה. למעשה בגבול האיראני שוכנות גם אזרבייג'אן, גם טורקיה וגם ארמניה שנמצאת ביחסים טובים עם איראן, אבל המעבר מארמניה לכיוון רוסיה חייב להתבצע דרך אזרבייג'אן או דרך גיאורגיה, וחיבור של גיאורגיה לברית הטורקית - אזרית, מהווה מכה אסטרטגית לאיראן. זאת, בנוסף להתייצבות ושלשר החוץ הרוסי אתמול לצד אזרבייג'ן וטורקיה באופן פומבי, מעמידה את איראן במצב לא נעים בכלל.

האיראנים הכריזו בימים האחרונים על סגירת שמי האזור לתעופה, וטיסות הראווה של האזרים והטורקים נועדו להתגרות באיראן ולהבהיר לה כי הן לא חוששות מפניה. ההערכה היא שלפחות בשלב זה לא צפויה המתיחות להתדרדר לכדי עימות אלים.

איראן רוסיה שר החוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד