י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פעל במחנה ריכוז

נאצי בן 100 עומד למשפט בגין חלקו ברצח אלפים

שומר לשעבר במחנה ריכוז בן 100 עומד לדין בגרמניה בגין שותפות "ביודעין ובכוונה" ברצח 3,518 אסירים במחנה זקסנהאוזן שפעל ליד ברלין

נאצי בן 100 עומד למשפט בגין חלקו ברצח אלפים
מחנה ריכוז צילום: pixabay

שומר לשעבר במחנה ריכוז זקסנהאוזן, נאצי בן 100, עומד בימים אלו למשפט בגרמניה. השומר מואשם בשותפות לרצח של יותר מ-3,500 מקרים.

התובעים בגרמניה בודקים כעת האשמות אפשריות נגד 17 בני אדם בגין תפקידם בפשעים כנאצים. אף אחד מהם אינו מתחת לגיל 95. והשבוע, בית משפט אזורי בעיר נוירופין שבצפון גרמניה, מעמיד לדין שומר מחנה ריכוז לשעבר בן 100. התובעים מאשימים את האיש בשותפות "ביודעין ובכוונה" ברצח 3,518 אסירים במחנה זקסנהאוזן שליד ברלין בין השנים 1942-1945. כך דווח ערוץ DW הגרמני.

האיש מואשם בסיוע לירי והריגה של שבויי מלחמה סובייטים, כמו גם ברצח אסירים, רצח של יהודים באמצעות גז, התביעה טוענת כי אסירים הובלו אל מותם באמצעות "אכיפה ושמירה של תנאים לא אנושיים".

בסך הכל היו שם יותר מ-200,000 איש. עשרות אלפים נורו, מתו מגז או נספו במהלך ניסויים מדעיים מחרידים, או פשוט כתוצאה מהתנאים המחרידים ששררו במחנה. בסוף אפריל 1945, כאשר כבר התאספו כוחות הצבא האדום ממש מחוץ למחנה, הוציאו הנאצים את 30,000 האסירים לצעדות המוות שגרמו לאלפי הרוגים נוספים.

התובע הציבורי הבכיר תומאס וויל סיפר לערוץ DW מדוע המשפט נגד השומר לשעבר מתרחש רק עכשיו: "הנאשם לא היה מוכר לנו לפני שערכנו מחקר בארכיון הצבאי של מוסקבה. ולאחר מכן, במרץ 2019, לאחר בירורים ראשוניים בנוגע לפרטיו האישיים ולמשך הזמן בו שירת במחנה זקסנהאוזן, העברנו את הנושא לידי הפרקליטות".

עד לפני כעשור היה צורך בהוכחה למעורבות אישית ישירה ברציחות כדי שהחקירה תחל. ושומרי מחנות ריכוז לשעבר אכן הופיעו במשפטים הנאצים של שנות השישים והשבעים. עם זאת, רק כעדים. זה השתנה באופן מהותי בשנת 2011 עם הפסיקה נגד שומר מחנות הריכוז לשעבר ג'ון דמיאניוק", כך אמר תומאס וויל ראש המשרד המרכזי לחקירת פשעים לאומיים - סוציאליסטים. עכשיו אין צורך בתיעוד כדי לאמת זמנים ומספרים ספציפיים של קורבנות בכדי להוכיח באופן קונקרטי שותפות אישית".

מבדיקה רפואית עולה כי האיש שהמשפט שלו התחיל ביום חמישי יכול לקחת חלק בדיונים עד שעתיים או שעתיים וחצי בכל יום. המשפט אמור להימשך 22 ימים בכללותו. הוקצה חדר מנוחה מיוחד עבור הנאשם.

נאצי מחנה ריכוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד