כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

איך היה הסדר אצל החפץ חיים? • הגראי"ל מספר

לקראת ליל הסדר נשאל הגראי"ל מספר שאלות לליל הסדר ותוך כך סיפר על דרכו של החפץ חיים לערוך את ליל הסדר • סדר שלא ארך יותר משעה ואשר רובו תורגם לאידיש

איך היה הסדר אצל החפץ חיים? • הגראי"ל מספר
עוזי ברק

לקראת ליל הסדר, נשאל הגראי"ל שטיינמן מספר שאלות הנוגעות לחג, ובמרכזם נושאים הקשורים בענייני סיפור יציאת מצרים. השאלות היו ברובן טרחניות אך התשובות מרתקות.

הגראי"ל נשאל, "האם כשיש כמה גילאים של ילדים בשולחן הסדר. ולגדולים הדברים הפשוטים וכבר בבחינת חזרה, האם ראוי לדבר לפי הנצרך לגדולים, או לפי הקטנים?".

הגראי"ל השיב כמובן מאליו כי "האב יכול לדבר לקטנים, וזה לא יזיק לגדולים". עם זאת הוסיף חידוש כי, "גם לבנות זה אותו החיוב. אמנם הוא לא צריך ללמוד אתם ש"ס, רק אמונה בה' ולעשות מה שצריך לעשות, זה צריך גם לבנות".

כך גם סיפר כי "החפץ חיים היה אומר את ההגדה ומתרגם ליידיש, כדי שכולם יבינו, כי פעם נשים לא הבינו לשון הקודש, אם כי כיום הם מבינות יותר טוב מהאנשים, ותירגם כדי שגם נשים יבינו".

עוד שאלה מוזרה נשאל, והיא האם אחד שיש לו סבא ירא שמים גדול, אם עדיף שילך לסבא כדי שיושפעו מזה הנכדים יותר?

הגראי"ל הגיב בהומור כי, כי "אם זה ישפיע, צריך ללכת כל השנה לא רק בפסח. אך הלוואי שישפיע. ומצד ההגדה יכולים לעשות שניהם, זה שעה וזה שעה, יש מספיק זמן עד חצות".

והעיד הגה"צ ר' גדלי' שניידר זצ"ל שזכה להיות כמה פעמים בליל הסדר אצל החפץ חיים וליל הסדר נמשך אצלו שלשת רבעי שעה, ולפעמים שעה.

כאשר השואל ביקשו ברכה שיזכה להשריש אמונה בילדים, הפטיר הגראי"ל: "קודם שישפיע על עצמו"... ו'מגו דזכי לנפשיה זכי נמי לחבריה'.

עוד נשאל הגראי"ל, "מה יעשה מי שיש לו הרבה בנים שצריכין להסב, וכיצד יסתדר שיוכלו כולם להסב על כרים וכסתות כדבעי".

הגראי"ל השיב, כי יכול האב לומר שאינו מרשה להם להסב, ואז אינם צריכים להסב.
הגראי''ל פסח ליל סדר תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד