ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מלחמה בציונות הדתית

מתקפה על הרב מלמד: "אסור לסמוך על ספריו"

הרב יגאל קמינצקי תוקף בחריפות את הרב אליעזר מלמד - וטוען כי הרב דב ליאור והרב יעקב אריאל אומרים שאסור לסמוך על ספריו: "הוא הידרדר" | פיתרון ברור לפולמוס בין האורתודוקסים לרפורמים הוא לא נתן, אך אמר כי אסור ליצור שיח בסוגיות הלכתיות עימם | ראיון

מתקפה על הרב מלמד: "אסור לסמוך על ספריו"
הרב קמינצקי/הרב מלמד צילום: מארק ניימן/נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

המתיחות בין הרבנים הסרוגים: הרב יגאל קמינצקי מבכירי הציונות הדתית, תוקף בחריפות את הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה, בעקבות השיח שהוא מקיים עם ראשי התנועה הרפורמית. לטענתו אסור להסתמך על פסקיו כי הוא יוצא נגד "גדולי ישראל".

בראיון ל'בחדרי חרדים', מספר רב גוש קטיף לשעבר, הרב קמינצקי כי הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן לשעבר ומבכירי רבני הזרם החרד"לי, והרב דב ליאור, רבה לשעבר של קריית ארבע ומנהיגה הרוחני של 'עוצמה יהודית', אמרו לו מפורשות שאסור להסתמך על ספריו של הרב מלמד.

"אסור ללמוד הלכה מהספרים שלו, אסור להסתמך על הפסקים שלו", טען הרב קמינצקי. "וזה לא רק אני אומר. אני, באופן אישי, שמעתי מהרב אריאל שליט"א ומרב דב ליאור שליט"א שאסור לפסוק על פי הספרים שלו, אסור לסמוך על הפסקים שלו".

"וזה לא רק הם. גם רבנים אחרים גם כן יוצאים נגדו. לדוגמא, הרב אליקים לבנון, הרב דודקביץ', הרב יהושע שפירא והרב יהודה עמיחי", אומר הרב ל'בחדרי חרדים'.

"כשהוא התחיל את הדרך, הספרים היו ספרים מאוד נחמדים. לאט-לאט הוא התחיל להידרדר", רב גוש קטיף לשעבר תקף בצורה חריפה. "הוא התחיל לפסוק פסקים מוזרים, הוא יוצא נגד כל גדולי ישראל והוא יוצא נגד שולחן ערוך".

לדוגמה מביא הרב קמינצקי: "בספר שלו, הוא מביא בסוגיה את דעת האוסרים: אגרות משה, הרב אלישיב, בציץ אליעזר, ושבט הלוי ובפסקי תשובות - אבל הוא מכריעה להקל".

מלבד על ספריו, הרב קמינצקי מתייחס לפגישות ולהידברות של הרב מלמד עם בכירי התנועה הרפורמית ועם מנכ"לית התנועה הקונסרבטיבית, וטען שאם אתה משוחח עימם, אתה נותן להם "לגיטימציה", שלטענתו - אסור לתת.

"כל גדולי ישראל לדורותיהם יצאו נגד ההנהגה הרפורמית", אמר הרב וטען, "הרפורמים, מיסודם, באו להפריד בין ריבונו של עולם לעם ישראל. אנחנו צריכים אומנם לעשות הבחנה האנשים הרפורמים הפרטיים, שהם יהודיים, אבל את כל מה שקשור לממסד הרפורמי יש לנהל נגדו מלחמת חורמה".

"זה שהוא מוכן לתת לרפורמים מקום בכותל המערבי, זה דבר שלא ייעשה. הוא יוצא באופן עצמאי נגד כל גדולי ישראל. גדולי ישראל ידעו לעשות הבחנות בין מה שלצערי הוא לא יודע לעשות", התייחס לקריאתו של הרב מלמד לאהוב כל רפורמי.

אם לא שיח, מה הפיתרון לויכוח בין האורתודוקסים לרפורמים? "צריך לעשות הפרדה לבין האדם הרפורמי הפרטי, שהוא 'תינוק שנשבה', לבין הממסד הרפורמי - שאסור ליצור שיח וסיג בסוגיות הלכתיות, אחרת, אתה נותן להם לגיטימציה".

"ברגע שהוא חשב שהוא גדול הדור, אז הוא גם מרשה לעצמו לפסוק נגד גדולי ישראל בדעה כל כך חמורה. אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאוזניים אחת והרב מלמד בכף השנייה, הוא מכריע את כולם כביכול", טען הרב קמינצקי.

תגובת ישיבת הר ברכה: "אנו כואבים על ההשתלחות בתלמיד חכם שמוסר את נפשו על בירור דברי התורה ומצוות ישוב הארץ. דברי חכמים בנחת נשמעים, תוך הארת פנים זה לזה, באהבה ובעין טובה, זה פוסל וזה מכשיר כדרכה של תורה ואלו ואלו דברי א-לוקים חיים.

לגופם של דברים, סדרת 'פניני הלכה' זכתה להסכמתם ולהערכתם של גדולי רבני ישראל בדורנו, התקבלה בקרב הציבור הדתי כולו ואף בחלקים רבים בציבור החרדי באהבה רבה, הסדרה תרמה תרומה עצומה ללימוד ההלכה וההקפדה על שמירתה בקרב הציבור הרחב כפי שמעידים רבנים חשובים רבים במכתבי תמיכה לאורך כל השנים האחרונות. דרכה של סדרת פניני הלכה מיוסדת על עיון מעמיק בכל שיטות ומסורות ההלכה, הגדרת הכללים והבהרת הפרטים הנובעים מהם, והכרעה המבוססת על כללי הפסיקה, תוך גילוי האור והעומק שבכל שיטה.

אנו מצרים על תיאורים דוגמת "שיג ושיח בסוגיות הלכתיות" עם רפורמים שהם הוצאת דיבה גמורה. כמו כן, הדברים על מוזיקה בשלושת השבועות משקפים הבנה מוטעית של הפסיקה (בכרך שיצא כבר בתשס"ה), ולמרבה הצער גם לא משקפים את הפסיקה בנושא בקרב רבני דורנו".

הרב יגאל קמינצקי הרב אליעזר מלמד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד