י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חוסר משילות

כנופיות בחברה הערבית השתלטו על מכרזים של המדינה

בסוף השבוע פורסם כי כנופיות פשע איימו בפומבי על קבלנים וחברות בנייה ששקלו להתמודד במכרזים ביישובים ערביים ודרוזים שלא ייגשו למכרזים שבהם הם חושקים

כנופיות בחברה הערבית השתלטו על מכרזים של המדינה
נשק, אילוסטרציה צילום: pixabay

כנופיות פשע בחברה הערבית הבהירו בגלוי ובפומבי לקבלנים וחברות בנייה ששקלו להתמודד במכרזים בישובים ערביים ודרוזים: "אל תיגשו למכרז, הוא שייך למשפחה מוכרת", המסר המפורש הזה מנע מעשרות קבלנים להשתתף במכרזים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

על פי הדיווח של דני זקן בגלובס, מספר גורמים בכירים המעורים בפרטי תוכנית החומש הקודמת "922" בחברה הערבית, אומרים לגלובס כי התוכנית סייעה, שלא במתכוון, להתחזקות של כמה מארגוני הפשע בחברה הערבית. הכנופיות הללו השתלטו על מכרזים רבים הקשורים לתוכנית, שהיקף יישומה הגיע לכ-7 מיליארד שקל, ובכלל על הכספים שמוציאות רשויות מקומיות ערביות.

דני זקן מדווח כי במשרדי הממשלה מסתכלים על נזקי התוכנית הישנה ומנסים בימים אלה ליישם את הלקחים ממנה בתוכנית הבאה שהיקפה כפול מקודמתה וצפוי להגיע לכדי שישה מיליארד שקלים בכל שנה.

על פי הדיווח, המעורבות של ארגוני הפשע ברשויות המקומיות הערביות מושרשת כבר שנים. הד"ר תאבת אבו ראס, מנכ"ל משותף של יוזמות אברהם ותושב קלנסווה, אומר: "הרשויות המקומיות הן המעסיק העיקרי בישובים הערביים וגם הגורם שמוציא כסף בהיקפים גדולים במכרזים שונים. לכן, הקרב על ראשות הרשות דרמטי. לצד היריבות הקיימת בין החמולות, נוסף ההיבט של שליטה על משאבים גדולים. בידי ראש הרשות עוצמה אדירה ומשאבים ולכן המאמצים של ארגוני הפשיעה מכוונים אליו".

לפי פקיד בכיר במשרד הפנים שאמר לגלובס, לא מעט מהכסף שהגיע לרשויות לבניה של תשתיות עירוניות, הן במסגרת תוכנית החומש והן בתקציבים הרגילים, הגיע אל ארגוני הפשיעה שהשתלטו על המכרזים. זה קורה בשתי דרכים: דרך אחת, היא תמיכה של ארגון הפשע בקבלן לגיטימי לגמרי. דרך שניה ופופולרית יותר ויותר היא הכנסה של חברות בבעלות משפחות הפשע הגדולות למכרזים. יתר משתתפי המכרז מקבלים איומים ואז או שהם פורשים מהמכרזים או שמגישים הצעות אבסורדיות שאין להן כל סיכוי להתקבל. הקבלן הזוכה, אם הוא לגיטימי, מעביר חלק מכספי המכרז לארגון הפשע, ואם החברה של ארגון הפשע, היא מלבינה חלק מסכום המכרז.

ערביי ישראל מכרזים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד