ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
אחרי עשורים בגלות

כדי למנוע את מעצרו: אסד אישר לדודו לשוב לסוריה

ריפאת אל-אסד, המכונה הקצב של חמה, הוגלה על ידי אביו המנוח של הנשיא הסורי. הוא נשפט לארבע שנות מאסר בצרפת על הלבנת כספים ומעילות גדולות. כעת הנשיא הסורי מאפשר לו לשוב למדינה

כדי למנוע את מעצרו: אסד אישר לדודו לשוב לסוריה
ריפאת אל אסד צילום: צילום מסך

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, איפשר לדודו, העומד בפני עונש מאסר בצרפת, לחזור אחרי למעלה משלושה עשורים בגלות, כך דווח בצרפת.

ריפאת אל-אסד, בן 84, נידון בשנה שעברה לארבע שנות מאסר בגין שימוש לא חוקי בכספי ממשלת סוריה לבניית אימפריית נדל"ן בצרפת. הוא הגיע לדמשק ביום חמישי האחרון, לאחר שאסד איפשר לו לחזור למדינה "כדי למנוע את מאסרו". על פי הדיווח, הדוד לא ייקח על עצמו תפקיד פוליטי במדינה.

ריפאת היה בעבר האיש החזק ביותר בסוריה - המפקד הצבאי ויד ימינו של אחיו חאפז, שהנהיג את סוריה משנת 1971 ועד מותו בשנת 2000. ריפעת ידוע בכינוי "הקצב של חמה" בגלל תפקידו בדיכוי עקוב מדם של התקוממות נגד המשטר בעיר בשנת 1982, אך הוא הכחיש כל אחריות לטבח. גורמים באירופה מעריכים כי בין 10,000 ל-20,000 איש מתו בטבח שביצעו שני האחים אסד.

מאז 1984, כאשר הוביל הפיכה כושלת נגד אחיו, ריעפת חי בעיקר בגלות בצרפת ובספרד. לאחר שמת חאפז בשנת 2000, ריפעת הכריז על עצמו כיורשו הלגיטימי של אחיו, אך דווקא בנו של חאפז, בשאר, הפך לנשיא.

כשנכנסה סוריה למלחמת אזרחים בשנת 2011 הוא קרא לאחיינו להתפטר מתפקידו. עורכי דינו טוענים כי עברו הפוליטי אינו רלוונטי לחקירת פעילותו הכספית.

ריפעת אל-אסד נחקר בצרפת מאז 2014, חמש שנים לאחר מכן, הרשויות הצרפתיות החליטו כי עליו לעמוד לדין בגין פשעים שביצעו לכאורה בין השנים 1984 - 2016, כולל הלבנת הון מאורגנת, הונאת מס חמורה ושימוש לא חוקי של כספי המדינה הסורית.

הונו הצרפתי כולל שני בתים יוקרתיים בפריז, חווה ענקית טירה ושטחי משרדים של 7,300 מ"ר בעיר ליון. מספר נכסי יוקרה כבר נתפסו על ידי הרשויות בצרפת.

לאסד ומשפחתו יש גם 507 נכסים בספרד בשווי של כ- 695 מיליון אירו, הנכסים הוחרמו על ידי הרשויות בספרד בשנת 2017 כחלק מחקירה נפרדת על פעילויות הלבנת הון לכאורה על ידי אסד ו -13 אנשים נוספים, אשר הכחישו שוב כל קשר להלבנה.

בשאר אסד צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד