כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סדר יום לתינוק: מציאות אפשרית או חלום?

האם יש צורך בקביעת סדר יום מחזורי לתינוק? • למה זה מועיל? כיצד עושים זאת? ומדוע חיוני להישאר 'גמישים' בכל זאת? • היו קשובים לתינוק ולצרכיו

אילוסטרציה. צילום: בועז לב ארי
אילוסטרציה. צילום: בועז לב ארי



לעיתים קרובות קשה לזהות סדר יום מובנה אצל תינוקות, וזה טבעי לחלוטין. אך גם התינוקות וגם הוריהם זקוקים לתהליך הדרגתי שיבסס את שגרת היום של התינוקות, וכך יאפשר להם לצפות את העתיד להתרחש, ויענה על צרכיהם הבסיסיים, וכאן נשאלת השאלה: האם אפשר בכלל ליצור שגרה כלשהי עבור תינוקות, לפחות בקווים כלליים? ואם כן, כיצד?

למה בכלל צריך שיגרה?

המומחים אינם תמימי דעים בשאלה, כיצד ניתן ליצור שגרה יומיומית, והאם שגרה כזו נחוצה בכלל? הדוגלים בשגרה היומית מסבירים, כי שגרה כזו עוזרת להורה להבין את צרכי התינוק מהר יותר, וכך מאפשרת לו להיענות להם ביעילות רבה יותר. מבחינת התינוק, שגרה והרגלים קבועים יכולים להפחית תסכולים שנובעים מצרכים שלא נענו בזמן.

תינוק, שאינו יודע להבדיל בין יום ללילה, זקוק לשגרה בעיקר כדי לבסס את המקצב המעגלי שלו, אותו שעון ביולוגי פנימי שמסייע לו להבדיל בין יום ללילה. חשיפה לאור השמש בזמן הערות שלו, למשל, עוזרת לו להתחיל להבחין בהבדל ביניהם. בתקופה הראשונה לחייו, אין טעם לצפות מהתינוק לשמור על השגרה: הוא אוכל כשהוא רעב, ישן כשהוא עייף וכו'. כשהוא גדל מעט ומתחילה להתבסס אצלו שגרה, היא עוזרת לנו לצפות את העומד להתרחש ולענות במהירות על צרכיו, עובדה זו מקלה על התינוק ותורמת לו לתחושת אמון, בטחון וקרבה כלפי ההורה, תחושות אשר ילוו אותו לשארית חייו. בנוסף, מאפשרת השגרה לתינוק לחוש רגוע ושקט: כשהוא אינו רעב או עייף, הוא פנוי יותר למשימתו החשובה והמהנה ביותר, גילוי העולם על כל פלאיו.

ההורה, מצידו, זקוק גם הוא לשגרה. כשניתן לצפות, פחות או יותר, מתי תהיה הארוחה הבאה של התינוק, אפשר להתנהל בהתאם ולבצע את כל שאר המטלות, מתוך ידיעה שבסביבות שעה מסוימת, כדאי להניק או להכין עבורו בקבוק עם תחליף חלב, ולהאכיל אותו בנוחות ובנינוחות. שגרה מתגלה כיעילה גם כשמשאירים את התינוק עם שמרטף, סבתא או מטפלת, השומרים על הסדר הקבוע.

מתי אפשר להתחיל?

כמו בכל תחום בהתפתחות התינוק, יש תינוקות שימהרו להסתגל לסדר יום מסויים כבר בימים הראשונים לחייהם, ויש כאלה שיתקשו להסתגל לסדר יום כלשהו חודשים רבים אחרי הלידה. בדרך כלל, אפשר להתחיל לדבר על סדר יום כלשהו, כללי ככל שיהיה, בין גיל חודשיים לגיל ארבעה חודשים, תקופה בה הרגלי השינה והאכילה של התינוק מתחילים להתגבש ולהיות מעט צפויים יותר.

מעקב אחר ההרגלים של התינוק, כבר מהיותו קטן, הוא צעד ראשון בכיוון של בניית שגרה שתתאים לו ולדמות העיקרית המטפלת בו. ניהול רישום או יומן יסייע לכם 'להבין' את הקצב הפנימי של תינוקכם. כיום, ניתן לבצע את הרישום בקלות באמצעים חכמים שונים. דוגמה לאמצעי כזה היא האפליקציה החדשה של סימילאק, יומן התינוק, המאפשרת להורים לנהל יומן מעקב אחר ההתנהלות היומיומית של תינוקם על ידי תיעוד המידע ומעקב גרפי אחר זמני הנקה/האכלה מבקבוק, יציאות התינוק, זמני החלפת חיתולים, זמני שינה ונתוני גדילה.

אך לפני הכל, חשוב לזכור שאין תחליף לאינסטינקטים ההוריים שלכם לטובתו ובריאותו של התינוק שלכם, ואלה גוברים על כל שיגרה או תוכנית קודמת. כשתינוק רעב הוא צריך לאכול, וכשהוא עייף, הוא זקוק לשינה, גם אם "סדר היום" שהורגלתם אליו, או שרציתם לקיים ייאלץ להתגמש, בעקבות הרצונות הטבעיים שלו והסימנים שהוא נותן לכם.

איך עושים את זה?

ראשית, התבוננו בתינוקכם לאורך היום ותנו לו להכתיב את הקצב. אם "תזרמו" איתו תוכלו לבנות סדר יום שמבוסס על השעון הפנימי שלו ועל הצרכים הטבעיים שלו, וההסתגלות תהיה קלה יותר לכולכם.

שגרה לדוגמא: האכלה

כאשר יוצרים סביבה נוחה ותנאים אידיאליים, מגבירים את הסיכוי ליצירת שגרה: אותו מקום שקט עם אור עדין, והנקה או האכלה על אותו כסא הנדנדה, יעזרו לתינוק להבין שהגיעה שעת הארוחה, ולצפות לה באותה השעה, פחות או יותר. כשהתינוק כבר אוכל מזון מוצק (בערך בגיל חצי שנה), אפשר להתחיל להרגיל אותו לשבת בכסא אוכל מתאים ולהניח לפניו קערה וכפית, שיעזרו לו להבין שהגיע הזמן לאכול.

בשורה התחתונה: התבוננות היא המפתח לשגרה בריאה

היו קשובים לתינוק שלכם ולצרכיו, ואל תתנו לאף שגרה קבועה, רצויה ככל שתהיה, למנוע ממנו את מה שהוא זקוק לו (אוכל, שינה, תשומת לב וכד').עם זאת, אם תתנו לו להוביל את המהלך, ותנהלו מעקב רגיש אחר הצרכים והרצונות שלו, תוכלו לגבש יחד, לאט ובהתמדה, את סדר היום המשפחתי האידיאלי עבורכם. בהצלחה!

קישורים:
להורדת האפליקציה יומן התינוק של סימילאק לאפל
Google Play/Android Market
שגרה תינוק אוכל שינה סדר יום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד