כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

7 טיפים מנצחים להקמת גינה

הקמת גינה היא אחד הדברים המתגמלים ביותר שאתם יכולים לעשות. לשתול פרחים ריחניים או להקים גינת ירק (או שניהם יחד!) – אין ספק שכולם יכולים להרוויח מללכלך מעט את הידיים בבוץ. אבל אם אתם חדשים בתחום הגינון, זה יכול להיות קשה לדעת מאיפה להתחיל. ובכל זאת, זה לא חייב להיות מסובך; כאשר אתם מפרקים את הפרויקט שלכם לשלבים הניתנים לניהול, תגלו בקרוב כמה זה די פשוט. בדיוק בשביל זה ריכזנו לכם כמה טיפים מנצחים שיעזרו לכם להקים את הגינה המושלמת! אז שנתחיל?

7 טיפים מנצחים להקמת גינה
טיפוח גינה צילום: FREEPIK

#1 שקלו מה לשתול

האם אתם רוצים לשתול גינת ירק? גינת עשבי תיבול? גינת פרחים? אם אתם בוחרים ירקות ועשבי תיבול עבור תרומתם לשולחן ארוחת הערב שלכם, שתלו את אלה שמשפחתכם תאכל או שתהיו מוכנים לנסות. אם אתה רוצים פרחים בשביל ליהנות מהצבע והניחוח שלהם, תחליטו אם אתם רוצים לגדל צמחים רב שנתיים שגדלים כל השנה, או לחילופין ליהנות מפרחים חד שנתיים שמייחדים כל עונה. כל אחד, או אפילו שילוב, ייצרו גינה מהממת אך יהיו לה דרישות תחזוקה שונות. עצה קטנה: התחילו בקטן עד שתדעו למה אתם נכנסים.

#2 בחרו את המיקום הטוב ביותר לגינה

כמעט כל הירקות וסוגים רבים של צמחים ופרחים צריכים בין 6-8 שעות של שמש מלאה בכל יום. אז אתם צריכים להתבונן בחצר שלכם לאורך כל היום כדי להבין אילו אזורים מקבלים שמש מלאה לעומת צל חלקי או מלא. אל תדאגו אם החצר שלכם מוצלת ברובה: אולי לא תוכלו לגדל עגבניות בצל, אבל צמחים רבים אחרים יסתדרו שם מצוין.

במידת האפשר, בחרו מקום שטוח יחסית בגינה שלכם מכיוון שקשה יותר להתמודד עם גינה משופעת. כמו כן וודאו שלגינתכם החדשה תהיה גישה נוחה למקור מים.

#3 נקו היטב את הקרקע

היפטרו מעשבים שוטים באזור שאתם מתכננים לשתול. בנוסף, אם האדמה עמוסה בפסולת בניין גם כאן אתם חייבים לנקות אותה היטב כיוון שזה עשוי לפגוע בגידולים שלכם. כמובן שלא תמיד זה אפשרי להיפטר מכל האבנים, אבל כן השתדלו להוציא את הסלעים הגדולים.


הגינה המושלמת • קרדיט: freepik

#4 הכינו את הערוגות

אחרי שבחרתם מקום וניקיתם את האדמה, הגיע השלב של הכנת ערוגות. כשאנחנו ניגשים לאדמה שלא עבדו איתה זמן רב, צריך לאוורר אותה היטב וזה נעשה באמצעות פעולת תיחוח. עם אדמת חמרה תוכלו להיעזר באמצעות קלשון חפירה ועם יש לכם אדמה כבדה וסלעית תוכלו בנוסף להשתמש במכוש ומעדר. נעצו את הקלשון באדמה ואז דחפו את האדמה החוצה, כך יש לבצע לאורך כל הערוגה. חשוב מאוד לא לתחח יותר מדי כיוון שזה כבר עשוי לפגוע במרכיבי האדמה.

כך או כך, עבדו את האדמה רק כשהיא לחה מספיק כיוון שיהיה לכם קל יותר. חפירה כשהאדמה יבשה מדי היא עבודה קשה יותר, ואתם יכולים לפגוע במבנה האדמה אם היא רטובה מדי. השתמש במכוש או בקלשון כדי להפוך בעדינות את 6-8 סנטימטרים העליונים של האדמה.

#5 הוסיפו קומפוסט וחומרי אורגני

כדי לאוורר היטב את האדמה ולהזמין אותה בחומרים חיוניים – הוסיפו קומפוסט משובח וחומרי אורגני כמו לדוגמה עלים, קש. הרבה אנשים מוותרים על השלב הזה, אך אם אתם רוצים באמת ליהנות מגינה שמניבה לכם לאורך כל השנה – אנחנו ממליצים לכם ללכת בעקבות הטיפ הזה.

#6 השקיה בזמן הנכון

ראשית, יש להקפיד על השקיה קבועה. אם אתם לא תשקו את הגינה שלכם באופן קבוע וסדיר, סביר להניחו שלא תראו תוצאות. השקיה ניתן לעשות בכמה דרכים: צינור גינה, משפך או מערכת השקיה ידנית או אוטומטית. הכול תלוי בתקציב וברצון שלכם. כמו כן, עליכם לקחת בחשבון את סוג האדמה שיש לכם - אדמת חרס מתייבשת לאט יותר מאשר אדמה חולית, כך שלא תצטרכו להשקות אותה לעתים קרובות. השיטה הטובה ביותר לבדוק אם הצמח שלכם זקוק להשקיה היא להרגיש את האדמה 3-4 סנטימטרים מתחת לפני השטח. אם היא מרגישה יבשה, הגיע הזמן להשקות. השקו לאט ולעומק, כך שהמים ייספגו היטב. כדי למזער את האידוי יש להשקות בשעות הבוקר המוקדמות.

#7 הוסיפו חיפוי לגינה שלכם

כדי לשמור על האדמה שלכם מפני עשבים שוטים וכן לשמור על לחות וטמפרטורה תקינה - כסו את האדמה בכמה סנטימטרים של חיפוי. כך, אתם לא תצטרכו להשקות אותה לעתים קרובות בגלל שהיא מתייבשת מהר. חיפוי יכול להיות קש, חציר (פחות מומלץ כיוון שהוא נובט), עלים יבשים, שבבי עץ ועוד. בנוסף ליתרון של שמירה על הלחות, חיפוי מתפרק לתוך האדמה ומזין אותה גם לטווח הרחוק.

יש לכם עוד שאלות בנוגע להקמת גינה בבית פרטי? מוזמנים לשתף אותנו בתגובות! מקווים שהטיפים הללו יעזרו לכם להקים גינה מרהיבה! ? למידע נוסף צרו קשר עם הגנן הנדיב

גינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד