ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
מכירת נשק בלתי חוקי לאיראן

צפון קוריאה: הבכיר לשעבר חשף פרטים על התנהלות המשטר

קולונל קים קוק-סונג, גורם בכיר לשעבר בסוכנויות הריגול של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און, התראיין לרשת BBC, וחשף פרטים על התנהלות המשטר הקומוניסטי של הדיקטטור. על הסמים, מכירת הנשק לאיראן, יכולות הסייבר וההוצאה להורג של דוד המנהיג, שהובילה לבריחתו מהמדינה

צפון קוריאה: הבכיר לשעבר חשף פרטים על התנהלות המשטר
צפון קוריאה צילום: משה שי, פלאש 90

קולונל קים קוק-סונג, גורם בכיר לשעבר בסוכנויות הריגול של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און, התראיין לראשונה לרשת BBC, וחשף פרטים על התנהלות המשטר הקומוניסטי של הדיקטטור.

קוק-סונג היה נאמן מאוד למנהיג, שמר את סודות ההנהגה, שלח מתנקשים להרוג מתנגדי משטר ובנה מעבדת סמים שתסייע בגיוס כספים "מהפכניים" כלשונו. אבל לדבריו, אפילו דרגה ונאמנות לא מספקות ביטחון ברחובות צפון קוריאה. ב-2014 הוא נאלץ לנוס על נפשו ומאז הוא מתגורר בבירת דרום קוריאה, סיאול, ועובד בשירות המודיעין הדרום-קוריאני.

הקולונל לשעבר תיאר את ההנהגה בצפון קוריאה כמי שנואשת להרוויח כסף בכל דרך אפשרית - החל מעסקות סמים ועד מכירת נשק במזרח התיכון ובאפריקה. הוא סיפר על האסטרטגיה שמאחורי ההחלטות המתקבלות בפיונגיאנג: התקפות של המשטר על דרום קוריאה, וטען כי רשתות הריגול וגורמי הסייבר של המדינה החשאית יכולים להגיע לרחבי העולם.

קים סונג-און סיפר כי ג'ונג-איל, אביו של המנהיג הנוכחי, הורה להכשיר כבר בשנות ה-80 כוח אדם שיתמחה ביכולות טכנולוגיות גבוהות: "אוניברסיטה מקומית בחרה סטודנטים מבריקים והסמיכה אותם לתחום תחת הוראה מיוחדת".

עוד הוא סיפר כי אחד ממקורות ההכנסה ששימש את המדינה היה מכירת נשק בלתי חוקי לאיראן. "היו לנו צוללות מיוחדות, צפון קוריאה הייתה טובה בבנייה שלהם", אמר סונג-און. פרט לכך, הוא סיפר כי עסקות הנשק כללו טילים בליסטיים, והמדינה המשיכה בעצמה לפתח נשק להשמדה המונית למרות הסנקציות הבין-לאומיות המחמירות.

זמן-מה אחרי עלייתו לשלטון ב-2011 החליט ג'ונג-און לטהר את סביבתו ולנטרל את כל מי שנתפס כאיום. כך קרה עם דודו, צ'אנג סונג-טק, שהוצא להורג כי סומן על ידי ג'ונג-און בתור מי שיכול להיות המנהיג "דה-פקטו" של צפון קוריאה. "זו הייתה מכה מזעזעת, הרגשתי מייד סכנה לחיי וידעתי שלא אוכל לחיות יותר שם", אמר הבכיר לשעבר – והחל לתכנן את הבריחה עם משפחתו לדרום.

כשנשאל מדוע החליט להיחשף דווקא עכשיו, הוא הסביר: "זו החובה היחידה שאני יכול לעשות. מעכשיו אפעל יותר כדי לשחרר את אחיי בצפון מאחיזת הדיקטטורה – וכדי שיוכלו לזכות בחופש אמיתי".

צפון קוריאה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד