ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
מתוסכלים ומשוועים לקורת גג

דיירי הבניין: "הפכנו לפליטים עדיף שהיינו נקברים בהריסות"

שר השיכון וראש עיריית חולון הבטיחו לאחר קריסת הבניין בחולון סיוע מיידי לדיירים, אך כעת חזרו בהם למורת רוחם של הדיירים שנותרו חסרי כל. ההלו מלינים מתוך תסכול וחוסר אונים: "היינו מעדיפים להיקבר תחת ההריסות ולא להיות במצב כזה"

דיירי הבניין: "הפכנו לפליטים עדיף שהיינו נקברים בהריסות"
זירת קריסת הבניין צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

זה קרה לפני כחודש: בניין מגורים ברחוב סרלין בחולון קרס, יממה לאחר שבתושייה רבה החליט כבאי בתחנה האזורית כי הוא מסוכן למגורים ופינה מיידית את השכנים. עשרות משפחות נותרו ללא קורת גג. משרד השיכון והעירייה הבטיחו לסייע לדיירים הנואשים, קבעו את גובה הסכום, אבל עד היום לא קיבלו הדיירים אף לא שקל אחד. "עשו כותרות על הגב שלנו ואחרי זה פשוט הפקירו אותנו", הם אומרים בזעם.

הכל התחיל כאשר דייר בבניין ניסה לפתוח דלת בדירתו, ומשלא הצליח הזעיק צוות כיבוי שקבע כי הבניין נמצא בסכנת קריסה מיידית. הדיירים הצטוו לעזוב בתוך דקות ונאלצו להותיר מאחור את כל רכושם. חלקם אפילו לא הספיקו לקחת את הארנק.

יומיים לאחר מכן התברר עד כמה החלטת קצין הכיבוי הייתה נכונה והצילה את חייהם. שמונה דירות בעורף הבניין ברחוב סרלין 38 קרסו. שמונה דירות בחזית הבניין, וכן 16 דירות בבניין הסמוך בסרלין 36 הוכרזו בסכנת התמוטטות והדיירים לא הורשו להיכנס כדי לאסוף את חפציהם.

28 משפחות נותרו ללא קורת גג, ארבע דירות לא היו מאוכלסות, בעירייה הכריזו כי בכוונתם לבנות את הבניין מחדש במתווה של פינוי־בינוי, וראש העיר מוטי ששון הבטיח לחלק למשפחות מיליון שקלים שבעזרתם ישכרו בינתיים דירה. שר הבינוי והשיכון זאב אלקין הכריז כי יקציב סכום זהה. אבל ההבטחות נשארו תלויות באוויר.

"איבדנו את הבית, הבטיחו לנו עזרה, אבל נעלמו והפקירו אותנו", אמרו הדיירים בשיחה כואבת לכתב 'ידיעות אחרונות' מאיר תורג'מן. "גם הבית קרס וגם הבטחות הסיוע. האנשים החשובים עשו כותרות על חשבוננו ואנחנו הפכנו לפליטים".

מדובר במשפחות שלחלקן יש ילדים קטנים, וכן בדיירים קשישים וחולים. למרביתם אין כסף לשכור דירה.

סיוון אלגריסי, אם לשני ילדים קטנים: "ריבונו של עולם, מדינת ישראל והעירייה לא מסוגלות לסייע למשפחות שנותרו חסרות בית ונזקקות לחסדים מצד אנשים טובים?".

בכיר במשרד השיכון אומר בתגובה ל'ידיעות': "יש חשש לקריסת בניינים נוספים. אז מה, ניתן שכר דירה לכל מי שיישאר בלי בית?".

אלגריסי מתפוצצת מכעס כשהיא שומעת את דבריו: "הרי אנחנו אזרחים נאמנים, עובדים ומתפרנסים. מציגים אותנו כאילו אנחנו רוצים לסחוט את המדינה. הרבה דיירים נקלעו בגלל המצב למצוקה נפשית קשה, ואף אחד מהרשויות לא מגיע אפילו לעודד או לתת חיבוק. כולם מתנערים מאיתנו".

בשבוע שעבר הותר לדיירים שדירותיהם לא קרסו להגיע לזמן קצר ולאסוף את רכושם, מהלך שמציל אולי את הרכוש אבל מעמיד אותם בבעיה כפולה: גם אין להם איפה לגור וגם אין היכן לאפסן את תכולת הדירה. "אולי עדיף שהייתי נשארת בדירה ושהיא הייתה קורסת עליי מאשר להישאר חסרת בית ולמצוא את עצמי מתחננת לעזרה", אמרה בייאוש אחת מהן, אם לילדים.

ממשרד השיכון נמסר כי הסכום יועבר, אבל לא כסיוע לשכר דירה אלא למימון תוכנית בניית הבניין מחדש.

אלגריסי אומרת על כך: "זה יפה, אבל בינתיים אין לאנשים איפה לשים את הראש בלילה. הצילו אותנו מלהיקבר בהריסות אבל הורגים לנו את הנפש".

מעיריית חולון נמסר בתגובה ל'ידיעות אחרונות' כי משרד השיכון חזר בו מהבטחתו, וכי גם לה, כמו למשרד השיכון, יש בעיה משפטית בהעברת הכסף לשכירות. עוד נטען כי הנושא נמצא "בטיפול בעדיפות גבוהה מול משרד הפנים".

הדיירים מצידם לא מתכוונים לשבת בשקט ולהמתין ומתכננים להפגין אל מול בניין העירייה עד למציאת פתרון למצבם העגום.

 

קריסת בניין משרד השיכון עיריית חולון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד