י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מכתב הפרופסור שהכריע

צפו: מאחורי הקלעים של אישור ה'מקווה ריין'

המכתב של הפרופסור שהיווה את מכת המחץ והכריע את הוויכוח. צפו בבדיקת מכשיר המקווה ריין על ידי מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך נראה לצידו הגאון רבי אברהם בער ליטמנוביץ, שהופיע עם חצי זקנו הנותר לאחר שנתקף באלימות על ידי הסיקריקים בעקבות היתרו למכשיר המקווה ריין

צפו: מאחורי הקלעים של אישור ה'מקווה ריין'
הגר"מ שטרנבוך בודק את המקווה ריין צילום: באדיבות המצלם

כפי שפורסם בשבוע שעבר לראשונה ב'בחדרי חרדים', לאחר פולמוס שנמשך בחודשים האחרונים על כשרותו של מכשיר ה'מקווה ריין' המטהר ומנקה את מי המקוה בשיטה ייחודית, כתבו חברי בד"ץ העדה החרדית מכתב מיוחד בו הם מכשירים לכתחילה את מכשיר ה'מקווה ריין' לשימוש במקוואות, ואף יעניקו את ההכשר המהודר של העדה החרדית על המכשיר.

כעת נחשף מה שעמד מאחורי הקלעים לפני פרסום המכתב, במהלך הבירורים על כשרותו של המכשיר.

הפולמוס שנסוב בעיקר אם נעשה שינוי ביסודי תרכובת המים על ידי המכשיר באופן המשנה את המים ומגדיר אותם כ'בריה חדשה' ולא כ'מי גשמים', הוכרע לאחר קבלת חוות דעתם של מדענים ומומחים כי לא נעשה כל שינוי במי המקווה.

מי שהיווה למעשה את 'מכת המחץ' של הבירור, הוא פרופסור דורון אורבך, פרופסור במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר אילן, ומנהל קבוצת מחקר שעוסקת בין השאר בנושאי חיטוי מים, שכמקצוען בתחום כתב חוות דעת מקצועית על תהליך טיהור המים הנעשה על ידי השימוש במכשיר המקווה ריין.  

בחוות דעתו מתאר הפרופסור את תהליך טיהור וניקוי המים על ידי מכשיר המקווה ריין על ידי ייצור חמצן פעיל בזרם אויר המוכנס למי המקוה ומתפזר במים, ומומס בחלקו ומשתחרר ברובו כזרם היוצא.

לאחר אריכות דברים בתיאור הנעשה במי המקווה, בסיום מכתבו מסכם פרופסור אורבך כי גם אם אכן נוצרים במים מולקולות חדשות שאין להם תכונת טהרה, הרי מדובר בכמות זניחה מאוד, כך שבהנחה שמי המקווה לא מוחלפים במשך שנה, מדובר בכמות אפסית של 2 חלקי עשר אלף אחוז! כך שאין לזה שום משמעות הלכתית לפסול את המקווה.

יצויין כי בתקופה האחרונה ניהלו קיצונים מלחמת חורמה נגד השימוש במכשיר על ידי אמצעים שונים, כאשר אף לא בחלו לתקוף את הגאון הנוגע רבי אברהם בער ליטמנוביץ שאישר את השימוש במקווה ב'מקווה זופניק' המיתולוגי של העדה החרדית, וגזזו חצי מזקנו.

בהמשך אף חסמו הסיקריקים את הכניסה למקווה זופניק בעקבות השימוש במכשיר המקווה ריין.

כאמור, חברי בד"ץ העדה החרדית בראשות זקן הפוסקים הראב"ד הגר"מ שטרנבוך כתבו כי "אחרי העיון בצדדי ההלכה והבנת מציאות הדברים גם מפי מומחים, אין הבד"צ הח"מ רואים שום פקפוק וחשש במכשיר זה", וזאת לאחר ליבון המציאות מפי מומחים ידועי שם שחיוו את דעתם המקצועית כי אין שום אפשרות לשינוי מהותי במי המקווה על ידי המכשיר.

מקווה משה שטרנבוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד