כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בעלות 6 מיליון דולרים

בית הכנסת ששרד ישופץ לטובת הקהילה היהודית

בית הכנסת העתיק בעיר וידין הבולגרית יעבור בחצי השנה הקרובה שיפוץ כולל, בעלות של כ-6 מיליון דולרים, ויהפוך למרכז הקהילה היהודית באזור. עיריית וידין מקווה שהפרויקט יהיה יותר משחזור בנין ישן

בית הכנסת ששרד ישופץ לטובת הקהילה היהודית
בית הכנסת העתיק צילום: עיתון המבשר

בית הכנסת העתיק בעיר וידין בבולגריה יעבור בחצי השנה הקרובה שיפוץ כולל, בעלות של כ-6 מיליון דולרים, ויהפוך למרכז הקהילה היהודית באזור.

בית הכנסת, שנבנה במאה ה-19 הפך לשלד, קירות האבן, והפיתוחים המצוירים המורכבים שעל עמודי הבניין דהו משנים של חשיפה לפגעי מזג האוויר. אחת מכיפות המבנה חסרה כולה, בעקבות הפצצה במלחמת העולם השניה. גם הגג שכיסה את אולם התפילה המרכזי אינו קיים כבר שנים. אבל כל זה לא שינה הרבה לחברי הקהילה היהודית של וידין, רק כתריסר יהודים נותרו במקום והם ממילא התקשו להשלים מנין.

זה לא היה כך תמיד. כאשר בית הכנסת נבנה וידין היתה בעיצומו של תהליך תיעוש מהיר. האדריכל האוסטרי פרידריך גרוננגר תכנן את בית הכנסת כבנין מלא הוד והדר: הבניין בן שתי הקומות כלל צריח בכל פינה ונראה למרחוק. זכוכית צבעונית עדינה וציורי קיר מורכבים כיסו את חלל הפנים. התכנון של גרוננגר התבסס על בית הכנסת הגדול של וינה, בתקוה שוידין תהפוך יום אחד לגדולה וחזקה כמו הבירה האוסטרית. באותה עת, הקהילה היהודית בעיר מנתה כ-1,500 נפש, שהיוו כ-10% מאוכלוסיית וידין. ערב מלחמת העולם השנייה המספר גדל ברבע לכ-2,000 יהודים. כ-5% מיהודי בולגריה התגוררו בוידין. בסופיה הבירה גרו כ-50% מהיהודים במדינה.

רוב יהודי וידין עזבו לישראל, משאירים מאחוריהם את בית הכנסת שחרב חלקית במלחמה. כיום לפי הערכה יש בעיר כתריסר יהודים. בית הכנסת, הפך בגלל פגעי מזג האוויר לעזוב ומוזנח עוד יותר. דשא צמח מעל אריחי הרצפה, עמודי המתכת המרהיבים החלידו והקירות התמלאו בגרפיטי שריססו בני נוער מקומיים. למרות שבית הכנסת הוחזר לארגון הקהילה היהודית של בולגריה באמצע שנות האלפיים, החברים המעטים שנותרו לא מצאו שימוש למבנה שמט לנפול.

עבור רבים בוידין, המאמץ לבנות מחדש את בית הכנסת המקומי הוא הסיכוי האחרון ליצור יעד תיירותי אשר יפיח חיים באזור השרוי במצוקה כלכלית.

בית כנסת בולגריה שיפוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד