י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מבצע מורכב > 900 קילומטר

אפגני שסייע לביידן להיחלץ מאפגניסטן הצליח להימלט

13 שנים אחרי שסייע לחלץ את ביידן כסנאטור בזמן שנתקע על צוק בשל סופת שלגים, אפגני בן 36 חולץ על ידי יוצאי צבא ארצות הברית במבצע מורכב שארך ימים. כמה מהחיילים לשעבר שסייעו במאמצי הפינוי, תקפו את ממשל ביידן על שלא עשה מספיק כדי לסייע לח'לילי ואחרים במצבים דומים

אפגני שסייע לביידן להיחלץ מאפגניסטן הצליח להימלט
צבא ארה"ב אילוסטרציה צילום: חיל האוויר האמריקני

אמאן ח'לילי, שזוהה בעבר בשמו הפרטי הרשמי, מוחמד, מסיבות ביטחוניות, עזב את אפגניסטן וחצה עם משפחתו לפקיסטן בשבוע שעבר. כך על פי ה'וול סטריט ג'ורנל'. ח'לילי ומשפחתו שהו מספר שבועות במסתור לאחר סיום נסיגת הכוחות האמריקניים באוגוסט האחרון.

בעוד ארה"ב הצליחה לפנות אלפים מהמדינה לפני המועד האחרון, מאות אמריקאים ובני בריתם נותרו באפגניסטן, שכעת נמצאת תחת שלטון הטאליבן. בסוף אוגוסט, ח'לילי פנה ישירות לנשיא ביידן, וביקש ממנו להציל אותו ואת משפחתו.

"שלום אדוני הנשיא: הצל אותי ואת משפחתי, אל תשכח אותי כאן". במהלך ששת השבועות האחרונים, יוצאי יחידות מיוחדות של ארה"ב עבדו יחד עם חיילים אפגנים לשעבר ובני ברית בפקיסטן כדי להוציא את ח'לילי ומשפחתו מאפגניסטן. הם נסעו מעל 900 קילומטרים ברחבי אפגניסטן כדי להימלט.

בעת פנייתו לביידן, אמרה מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג'ן סאקי, כי היא מעריכה את תפקידו של האיש בסיוע להצלת הנשיא - וכי ארה"ב תנסה לעזור לו לעזוב את אפגניסטן. ואכן ח'לילי ומשפחתו יצאו מאפגניסטן ב-5 באוקטובר, לאחר שבועות של ניסיונות כושלים של יוצאי צבא אמריקאים להציל אותם.

על פי ה'וול סטריט ג'ורנל', כמה מהחיילים לשעבר שסייעו במאמצי הפינוי, תקפו את ממשל ביידן על שלא עשה מספיק כדי לסייע לח'לילי ואחרים במצבים דומים. ח'לילי ומשפחתו אמורים לטוס ביום שני במטוס צבאי אמריקאי לדוחא, בירת קטאר, לאחר שסגנית שר החוץ וונדי שרמן ביקשה את אישור פקיסטן.

"אם נקבל את ההזדמנות, נברך את הנשיא ונודה לו על הסיוע ועל ההבטחה שלו", אמר ח'לילי. "אנו אסירי תודה לאמריקה על מילוי הבטחתה".

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בשנת 2008, מוחמד ח'לילי, אפגני בן 36, עבד עם צבא ארה"ב כמתורגמן. במהלך עבודתו באחד הימים, שני מסוקים של צבא ארה"ב מסוג בלאק הוק, שנשאו את הסנאטורים דאז, ג'ו ביידן, ג'ון קרי שהיה בהמשך מזכיר המדינה תחת הנשיא אובמה וצ'אק האג'ל, נאלצו לנחות בהרים בגלל סופת שלג. לאחר הנחיתה, הצוות ביקש סיוע ומוחמד, נסע שעות לחלץ את הסנאטורים. בהמשך מוחמד לקח חלק ביותר ממאה קרבות מול הטאליבן.

ביידן הזכיר לעתים קרובות את החילוץ במהלך מסע הבחירות לנשיאות 2008, ואמר: "אם אתם רוצים לדעת היכן גרים אל-קאעידה, אתם רוצה לדעת היכן נמצא בן לאדן, תחזרו איתי לאפגניסטן, תחזרו לאזור שבו המסוק שלי נאלץ לרדת באמצע ההרים האלה. אני יכול להגיד לכם היכן הם נמצאים".

אפגניסטן ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד