י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
נדחקו אל הקיר

מדוע אנשי הכת הקיצונית 'לב טהור' מחפשים מקלט באיראן?

ההחלטה הנואשת והמסוכנת של מנהיגי הכת "לב טהור" להגר לרפובליקה האיסלאמית באיראן, מצביעה על מצוקה קשה, שמאיימת על המשך קיומה של הכת הקיצונית. הפשיטות התכופות, והמעצרים של בכירים בארגון מתחילים לתת את אותותיהם  

מדוע אנשי הכת הקיצונית 'לב טהור' מחפשים מקלט באיראן?
משפחות מלב טהור ואנשי הביטחון בשדה צילום: באדיבות המצלם

סוגיית הכת הקיצונית "לב טהור" ממשיכה לייצר כותרות בקצב מסחרר.  לאחרונה פורסם על ניסיונות של חברי הכת הקיצונית להגר מגואטמלה לאיראן, כשהרשויות בישראל ובארה"ב עושות הכול ע"מ לסכל את ההגעה של אנשי הכת לרפובליקה האיסלאמית, כשהחשש ברור, איראן עלולה להשתמש בחברי הכת, שחלקם מחזיקים באזרחות ישראלית, כקלפי מיקוח להשגת מטרותיהם מול ישראל. 

לפי מסמכים שנחשפו בשנת 2019 בבית משפט פדרלי בארה"ב, חברי כת "לב טהור" הגישו בקשה בעברית, אנגלית וערבית למקלט מדיני באיראן בנובמבר 2018, והביעו נאמנות למנהיג הרוחני העליון של איראן. הכת ביקשה מקלט מדיני, הגנה וחופש דת עבור כל חבריה ברפובליקה האסלאמית, מפני "השלטונות הציוניים השולטים על ארץ הקודש". במכתב הם הציגו את עצמם כ"יהודים הנאמנים לה' ולתורת אמת, נושאי דגל המלחמה בציונות ובשלטונם על ארץ הקודש ועל העם היהודי" - וטענו כי הם נרדפים על רקע אמונתם. 

רוב חברי הכת, שמונה כיום לפי השערות כ - 280 אנשים וכ-150 ילדים, נמצאים בגואטמלה כבר מ- 2014 לאחר שמייסד הכת המנוח שלמה הלברנץ, החליט בזמנו להעביר בחשאי את חברי הכת מקנדה לגואטמלה, לאחר שהרשויות בקנדה החלו להילחם בו ולדרוש להעביר ילדים למשפחות אומנה.

באמצע 2017 עברה חלק מהקהילה למדינת צ'יאפס במקסיקו. זמן קצר לאחר מכן, ב- 8 ביולי טבע למוות לעיני קהילתו, שלמה הלברנץ, מייסד הכת, כשהוא טובל בנהר בערב שבת.

לאחר מותו של הלברנץ, תפס את מקומו בנו הבכור נחמן הלברנץ, ומאיר יששכר רוזנר, הנחשב ליד ימינו של האב ולמוציא לפועל של שיטתו.

ע"פ הדיווחים, הפכה הכת לקיצונית וסדיסטית הרבה יותר מכפי שהייתה תחת הנהגתו של מייסדה המנוח שלמה הלברנץ, כשעוד ועוד זוועות מתגלות מידי יום ביומו.

אנשים שנמלטו מן הכת מתארים מסכת חיים מסמרת שיער, התעללויות קשות הכוללות - הרעבות, הלקאות בפומבי, נישואי קטינים בכפייה, כמו גם גירושין בכפייה, איסור לאכול מאכלי בשר, דגים ועופות, וחרם על כל מי שמפר את החוקים הנוקשים, חוקים שמזכירים את ארגון טאליבן.

חלק מהעמדות הקיצוניות של הכת נחשפו כשהגברת שרה טלר בתו של מייסד הכת, שלמה הלברנץ שהצליחה להימלט עם חלק מילדיה מציפורני הכת, התראיינה למגזין 'משפחה' באנגלית וחשפה כי מנהיגי הכת מתכננים לרצוח את הילדים, אם הציונים (מדינת ישראל) יגיעו לחלץ אותם.

כל אלו גרמו לפשיטות ממושכות ומעצרים של חברי הכת ע"י הרשויות הן במקסיקו והן בגואטמלה. 

בדצמבר 2018 פשטו שוטרים על מתחם הכת במקסיקו, ועצרו כמה מאנשי הכת, בהם אחד ממנהיגי הכת נחמן הלברנץ, בחשד לחטיפת ילדים, העצורים הוסגרו לארה"ב.

במרץ 2021 פשטו רשויות החוק בגואטמלה על מתחם הקהילה ועצרה חלק מאנשיה

המצוד לא פסק כשביולי 2021 פשטו שוב רשויות החוק בגואטמלה, והפעם בשיתוף עם ה - FBI והאינטרפול ועצרו זוג אחים חברי הכת שהואשמו בפשעים שונים וחטיפת קטינים.

כל אלו הובילו את ראשי הכת למסקנה שהמצב הנוכחי מקשה עליהם עד למאוד את המשך קיום הכת, ושלא נותרה להם ברירה, אלא להימלט לאיראן.

 

 

 

 

 

לב טהור קהילת לב טהור כת איראן בריחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד