י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
קידוש השם עצום

העסקן החסידי שמסקרן את העולם: "רבי עזור לי, החיים שלי בסכנה"

ר' משה מורגרטן, חסיד סקווירא שמתגורר בוויליאמסבורג ומצודתו פרוסה עד לאפגניסטן ומחוצה לה, ממשיך לסקרן את התקשורת העולמית, בהיותו מושיעם של אפגניים רבים מלוע הטאליבן לחוף מבטחים. כתבה ב-BBC תוהה בכותרתה, מה ליהודי חרדי להציל מוסלמים שהוא לא מכיר

העסקן החסידי שמסקרן את העולם: "רבי עזור לי, החיים שלי בסכנה"
מורגרטן והפעילות הצבאית בארה"ב צילום: משרד ההגנה האמריקאי

העסקן החסידי הצעיר ר' משה מורגרטן, מצליח להדהים את העולם והופך למחוזר על ידי כלי התקשורת המובילים בעולם, שמבקשים להכירו לציבור הגולשים והקוראים. כך למשל ה-BBC, אחד מכלי התקשורת הגדולים בעולם, מפרסם כתבה אודות מעשיו ופעליו של חסיד סקווירא שמקום מושבו בוויליאמסבורג ומצודתו פרוסה עד לאפגניסטן ולא רק. כתבה שכולה קידוש השם עצום.

בכתבה מתואר ר' משה כמי שעומד בראש עמותת 'צדק', ארגון בינלאומי שמסייע לאנשים שנמצאים בסכנת חיים. הארגון החל כסיוע ליהודים שמרצים עונשי מאסר ברחבי ארה"ב. מורגרטן חתום על אחד החוקים הכי חשובים שהביאו לשחרורם של אסירים חרדים רבים שריצו עונשי מאסר בגין עבירות צווארון לבן. בימים אלה פועלת עמותת 'צדק' כאחד הארגונים הגדולים בארה"ב שפועל מעבר לקווי האויב.

ה-BBC תוהה על הרב מורגרטן, "מדוע הרב היהודי האורתודוקסי מברוקלין עוזר למוסלמים באפגניסטן? התשובה פשוטה מאוד", הוא אומר, "ההורים והסבים והסבים שלי כולם ניצולי שואה". הוא אומר.

הרב משה מורגרטן.

ר' משה, שסבו וסבתו חיו בהונגריה, אומר כי הזוועות איתן התמודדו משפחתו כאשר הנאצים שטפו את אירופה במהלך מלחמת העולם השנייה - ולראות כיצד התרחשו האירועים באפגניסטן - פירוש הדבר שלעמוד מנגד ולא לעשות דבר, אינה אופציה.

"מאז שהוצאתי את זבולון סימנטוב, היהודי האחרון באפגניסטן, התחלתי לדבר עם אנשים בשטח והם אמרו לי שיש כל כך הרבה אנשים בסכנה, אולי כדאי שאתערב", הוא מספר לכתב ה-BBC. הוא החל לגייס תרומות בתוך הקהילה היהודית בברוקלין ובשיקגו במטרה להביא כמה שיותר אפגנים למקום מבטחים. יהודים רבים תרמו לו כסף רב, והוא החל לנהל מבצעים מסמרי שיער, כדי למלט אפגנים שעבדו עם הבריטיים ועם האמריקנים וחייהם בסכנה.

ככל שמורגרטן היה מעורב יותר כך הוא קיבל יותר שיחות והתגובות הפכו במהירות למשהו שהוא לא ציפה. "יותר ויותר קבוצות הגיעו, אנשים התקשרו אלי באמצע הלילה, בכו ואמרו 'רבי עזור לי, החיים שלי בסכנה'".

לדבריו, הניסיון לקבוע מי נמצא בסיכון גבוה יותר או למי צריך לתת עדיפות היה קשה מאוד. "מצד אחד אני מאוד שמח עבור אלה שהצלחתי לעזור, אבל מצד שני זה עצוב מאוד - יש גבול למה שאני יכול לעשות".

ר' משה מורגרטן הקים צוות שלדבריו עובד יום ולילה לבדוק ניירת ובקשות אשרה לאזרחים אפגנים בסיכון. "הם יודעים מה הם עושים", הוא אומר. "העלות הגדולה ביותר" הוא מוסיף, "היא הוצאת אנשים מאפגניסטן", אך הארגון שלו משלם גם על שהותם בבתים בטוחים, בתי מלון, ועל מזון, ביגוד וחשבונות רפואיים.

מורגרטן סיפר כי הוא הוציא מאפגניסטן מתורגמן לשעבר, אשר יצר איתו קשר באמצעות קשריו הבינלאומיים. לדבריו, הוא היה נער בשנת 2003 כשהתנדב לתרגם עבור דונלד רמספלד המנוח, שכיהן אז כמזכיר ההגנה של נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש.

כיום בן 36, האיש אומר שהוא חושש לעתיד ארצו, "הייתי אחד מאותם פעילים שנאלצו לברוח", הוא אומר. "שינוי המשטר גרם לי להרגיש פגיע מאוד, הוא מסוכן מאוד עבור מתורגמנים לשעבר אפגניסטן היא כבר לא אופציה כמקום מגורים".

אלפים עדיין מנסים לעזוב את המדינה מדי יום. ר' משה מורגרטן אומר שהוא ימשיך במאמציו לעזור להם "כל עוד הדבר יידרש".

הנסיגה מאפגניסטן משה מורגרטן BBC מוסלמים מבצע חילוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד