י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
80 שנה אחרי השואה

יהודים רבים עוזבים את אירופה; מרגישים פחות בטוחים

ההיסטוריה חוזרת: נציגים יהודים בבריסל טוענים כי יהודים רבים עוזבים את אירופה בגלל אנטישמיות, והם קוראים למעשים, ולא רק לא דיבורים מהאיחוד האירופי

יהודים רבים עוזבים את אירופה; מרגישים פחות בטוחים
האיחוד האירופי צילום: ויקיפדיה

מחקר חדש שפרסמה התאחדות היהודית האירופית (EJA), ברית של קהילות וארגונים יהודיים, מראה בבירור כי האנטישמיות מושרשת עמוק-ואף גוברת-באיחוד האירופי כ-80 שנה לאחר השואה. המידע מבוסס על סקר שנערך בקרב 16,000 איש ב-16 מדינות חברות באיחוד האירופי שערכה סוכנות IPSOS. כך דווח בערוץ הגרמני DW.

הרב שלמה קובס מהונגריה אמר לתקשורת הגרמנית, כי הוא רואה ירידה הדרגתית באנטישמיות בהונגריה לאורך השנים - אך הוא עדיין נתקל בתלמידים ששואלים בייאוש האם עליהם להישאר יהודים רק כי הוריהם יהודים. "החלום שלי", אומר הרב קובס, "הוא שלא יהיו לנו ילדים אירופאים שירגישו מאוימים על היותם יהודים, אף ילד יהודי לא צריך לפחד לחיות לפי הזהות היהודית שלו, ויש לי חלום שאף נער באירופה לא יחשוב שהמילה יהודי היא מילת קללה".

על פי המחקר החדש, יש עדיין הרבה דעות קדומות אנטישמיות באירופה. הם כוללים תיאוריות קונספירציה עולמיות, האשמת יהודים בצליבתו של אותו האיש וטענות על "שיטות עסקיות מפוקפקות". חוקרים מאוניברסיטת בודפשט ערכו סקר המורכב מ-70 שאלות כדי לחשוף את עמדותיהם הרווחות של לא-יהודים כלפי יהודים במדינות אירופה.

העמדות האנטישמיות היה חזקות ביותר ביוון, פולין, סלובקיה ורומניה. מנגד שבדיה, הולנד ובריטניה הראו סימנים מעודדים. גרמניה דורגה באמצע, עם זאת, זו הייתה המדינה עם מספר ההתקפות האנטישמיות האלימות ביותר באיחוד האירופי בשנת 2020, עם לפחות 59 מקרים שדווחו.

כותבי המחקר החדש אומרים כי רוב האנשים ביוון, פולין ואוסטריה מחזיקים בעמדות אנטישמיות חזקות, הנתון עומד על 28% בגרמניה, בעוד שבשוודיה ובהולנד יש רק 10% ו-8% בהתאמה.

בשבוע שעבר הציגה הנציבות האירופית את התוכנית הפוליטית-אסטרטגית הראשונה שלה למאבק באנטישמיות, היא מתכננת להוציא את הסחר של מזכרות נאציים מחוץ לחוק, ולהגביר את המאבק נגד נאומי שנאה אנטישמיים באינטרנט.

תשעה מתוך 10 יהודים באירופה רואים באנטישמיות בעיה רצינית, כך על פי נתוני הנציבות האירופית. צרפת היא המדינה עם הכי הרבה אזרחים יהודים אחרי ישראל וארצות הברית. יואל מרגי, ראש איגוד המרכזים היהודים בצרפת ומייצג את כל הקהילות היהודיות במדינה, ציין בפני כתבים בבריסל: כי "היהודים עוזבים את אירופה". לדבריו, צעירים, במיוחד, היגרו לישראל או לארה"ב מכיוון שכבר לא הרגישו בטוחים יותר באירופה.

מרגי אמר כי "על היהודים להיות מסוגלים לחיות את חייהם מבלי לדרוש הגנה מתמשכת של המשטרה בבתי כנסת, בתי ספר וגני ילדים, למרבה הצער, התרגלנו לזה, אבל זה לא נורמלי".

יהדות אירופה אנטישמיות אירופה עלייה לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד