י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
איש סודו של רבי יואליש

בד"ה: מנהל לימודי החול בסאטמר נפטר

הרב הערץ פרנקל ז"ל המנהל האנגלי בבית ספר לבנות של חסידות סאטמר שהיה יד ימינו של הרבי בעל ה'ויואל משה' זצ"ל נפטר השבת בגיל 90, הרב פרנקל היה בנו של הרב האחרון של הרב של ליז'ענסק לבוש כליטאי אך היה חסיד סאטמר ודבק בשיטה בכל מאודו. ארונו יגיע לארץ הקודש

בד"ה: מנהל לימודי החול בסאטמר נפטר
הרב הערץ פרנקל ז"ל צילום: בורו פארק - 24

ברוך דיין האמת: מארה"ב מגיעה הבשורה המרה במוצאי שבת קודש על פטירתו של הרב הערץ פרנקל ז"ל שהיה יד ימינו של הרבי בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זצ"ל ומי שהיה מעביר את השיטה ואחראי על לימודי החול בבתי הספר משך עשרות שנים, ר' הערץ נפטר השבת בגיל 90. הרב פרנקל לא היה לבוש כחסיד סאטמר, אך דבק בשיטת סאטמר בצורה חזקה.

בעצרת מחאה המונית נגד המדינה הציונית נראה ליד הרבי בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זצ"ל

ר' הערץ ז"ל נולד בעיירה ליז'ענסק בפולין, לאביו הרב מנשה פרנקל זצ"ל שהיה הרב ‏האחרון בעיירה, נצר לשושלות רבנים גדולים, במלחמת העולם השנייה, ‏המשפחה ברחה דרך אוזבקיסטן, הם ניצלו בנס והגיעו לארה"ב שם שימש אביו כרב במזרח ניו יורק. 

הרב הערץ פרנקל הגיע לסאטמר כאשר ר' ליפא פרידמן שהיה ראש הקהל בסאטמר נהנה ממאמריו שפרסם בעיתון "דער איד", שכתב אז כסטודנט במכללת ברוקלין, כאשר העיתון עדיין לא היה בבעלות של סאטמר.

‏עד מהרה כשרונו נראה לעין כל, הוא מונה על ידי הרבי מסאטמר בעל ה'ויואל משה' לשמש כמנהל האנגלי של בית הספר בית רחל ‏סאטמר שם שימש כמנהל המוסד כמעט יובל שנים. 

מכריו מספרים ל'בחדרי חרדים' כי ר' הערץ היה‏ הרבה יותר ממנהל, הוא היה הגשר של סאטמר ‏לעולם החיצון, ושימש כדובר העיקרי של הרבי בעל ה'ויואל משה' מסאטמר בכל פעם שהתעורר צורך והיו מקרים רבים.

האדמו"ר מסאטמר מבקרו בביתו בשנה שעברה

‏בשנת 2015 פרסם ספר זיכרונות, "האדמו"ר מסאטמר ‏ומנהלו האנגלי", בו הוא לוקח את קוראיו במסע ‏לקרבות הרבים שנלחם למען מטרות היידישקייט ‏באמריקה, הוא מילא תפקיד ‏מרכזי בצמיחת חסידות סאטמר, ופרש רק כשהיה בעשור השמיני לחייו.

‏הוא התגורר כמעט כל חייו בבורו פארק, אך עבר ללייקווד שבניו ג'רזי לפני כמה שנים כדי להיות ליד ילדיו. ‏עם פטירתו השבת הזו, אנו נפרדים מאגדה נוספת שפעלה רבות לאידישקייט.

הותיר אחריו את משפחתו, בניו הם עסקנים מוכרים בלייקווד, ר' מנשה פרנקל ור' דובי פרנקל.

הלוויתו היום (ראשון) בבוקר בשעה 9:30 שעון מקומי מלייקווד, ארונו יגיע לארץ הקודש והוא ייטמן בהר המנוחות בירושלים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

חסידות סאטמר ויואל משה רבי יואליש מסאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד