י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
העצרת והעימות

בנט והרצוג בנאומי פיוס: "אסור לשרוף את הבית"

הנשיא הרצוג וראש הממשלה בנט בחרו להעביר מסר של פיוס בנאומים שנשאו בטקס לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבים שנערך היום בהר הרצל. רה"מ: "אסור לשרוף את הבית. אנשים אחים אנחנו"

בנט והרצוג בנאומי פיוס: "אסור לשרוף את הבית"
הנשיא הרצוג נואם בטקס שנערך במעונו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

העצרת המרכזית לזכרו של יצחק רבין נגררה כצפוי לעימות פוליטי בין ראש האופוזיציה בנימין נתניהו למשפחתו של רבין ולאנשי מחנה השמאל. בטקס עצמו בחרו ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג לשאת נאומי פיוס בניסיון להרגיע במעט את הרוחות.

הטקס השנתי בהר הרצל הגיע לאחר האירוע שהתקיים בבית הנשיא, ובו נכדו של ראש הממשלה המנוח תקף את ראש האופוזיציה, לאחר שהאחרון החליט להיעדר מהאירוע השנתי לזכרו של יצחק רבין והסתפק רק בנאום במליאת הכנסת.

ראש ממשלה נפתלי בנט אמר במהלך נאומו בטקס: "על כל אחד מאיתנו מוטל צו פנימי - לא נאבד את מדינתנו בשלישית. טעויות העבר, טעויות שהיה להן מחיר טראגי, אסור שישנו. עמנו שילם עליהן מחיר כבד מדי".

"יש דור ישראלי שלם שהוא פוסט-טראומטי, שרצח רבין טלטל את חייו ועיצב את תפיסת העולם שלו. מימין ומשמאל, ביקשנו חשבון נפש. הקולות הנבונים, האמיצים, בכל מחנה, היו אלה שבדקו לא איפה האחר טעה, אלא היכן אנחנו טעינו ומה צריך לעשות מעתה ואילך, כדי לתקן", הוסיף בנט.

ראש הממשלה אמר כי הלקח האישי שלו, "כמי שהיה אז איש צעיר, וגם ממרחק 26 שנים: בשום מצב, לא משנה מהן הנסיבות, אסור לקרוע את העם", כשהוא מוסיף, "אסור לשרוף את הבית. אנשים אחים אנחנו".

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג ניצל את המעמד בקריאה להנהגת המדינה: "כשאין מורכבות כולם שואלים מי בצד שלי ומי נגדי. ועם מי שנגדי אין לי על מה לדבר, ועם מי שנגדי אין לי איך לייצר שותפות, ואת מי שנגדי אני לא רוצה להכיר, ולפגוש, ולכאוב את כאבו ולחלום איתו עתיד טוב יותר. ואת מי שנגדי אני אתייג כבוגד, ואם צריך גם ארצח אותו", אמר הנשיא.

בהמשך התייחס הרצוג לשיח הפוליטי ברשתות. "להתקדמות הטכנולוגיה שפורצת בכל יום שיאים חדשים, יש יתרונות רבים המשנים את חיינו מן הקצה אל הקצה. אך למרבה הצער, היא הפכה גם לכלי שרת זמין ורב-השפעה להפצת הסתה ושנאה בקלות בלתי-נסבלת".

הרצוג פנה למנהיגי המדינה ומעצבי ומובילי דעת הקהל: "אני קורא אליכם, מההר הזה, ומפציר בכם: דווקא במציאות כזו, במיוחד במציאות שכזו, הַשְׁמִיעוּ קול של מתינות, של פיוס, של הושטת יד, של כבוד הדדי! העצימו את המשותף ולא את המפריד. ועשו זאת לא רק בקולכם אלא גם, ובמיוחד, במקלדת שלכם"

"הרי במקום הזה", קרא הנשיא למנהיגים לסיום, "במיוחד במקום הזה, למול קברו של גיבור ישראל יצחק רבין, אנו זוכרים, את השיעור שלמדנו כולנו, על סכנת השיסוי והפילוג. במקום הזה אנו זוכרים, כיצד לפני עשרים ושש שנים, נוכחנו כמה חלקלק המדרון המשתרע בין מילת נאצה למעשה מסוכן. לקליעים בגבו של מנהיג".

יצחק רבין יצחק הרצוג נפתלי בנט רצח רבין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד