י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
היה מחוסן

מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר הלך לעולמו מנגיף הקורונה

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, קולין פאוול, הלך לעולמו בגיל 85 לאחר שנדבק בנגיף הקורונה למרות שחוסן מפניו. בארה"ב סופדים לאיש והאגדה שעשה היסטוריה והיה לאפרו האמריקני הראשון בשלל תפקידים בכירים

מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר הלך לעולמו מנגיף הקורונה
קולין פאוול צילום: צילום מסך

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר קולין פאוול, הלך לעולמו בגיל 84 כתוצאה מסיבוכי נגיף הקורונה, כך הודיעה משפחתו. הוא היה הקצין הבכיר לשעבר שהפך להיות מזכיר המדינה האפרו-אמריקאי הראשון בשנת 2001 בראשותו של הנשיא הרפובליקני ג'ורג בוש.

"איבדנו בעל יוצא דופן ואוהב, אבא, סבא ואמריקאי דגול, אנו רוצים להודות לצוות הרפואי על הטיפול האכפתי", כך מסרו בני המשפחה לתקשורת. בהצהרה נכתב כי הוא התחסן באופן מלא נגד קורונה.

פאוול הפך ליועץ צבאי מהימן למספר פוליטיקאים מובילים בארה"ב. הוא נפצע במלחמת ווייטנאם, ניסיון שעזר לו מאוחר יותר להגדיר אסטרטגיות צבאיות ופוליטיות משלו.

הוא נולד בשם המלא קולין לותר פאוול, בהארלם שבמדינת ניו יורק, ב-5 באפריל 1937 והיה בנם של מהגרים ג'מייקנים. בשנת 1962, הוא היה אחד מאלפי יועצים שנשלחו לדרום וייטנאם על ידי הנשיא ג'ון קנדי ​​כדי לחזק את הצבא המקומי נגד האיום מהצפון הקומוניסטי. במהלך סיורו פאוול נפצע מדריכה על יתד עץ מושחז שהוחבא באדמה ושימש כמלכודת לבני אדם.

בשנת 1968, הוא חזר לווייטנאם, וקיבל את עיטור האומץ לאחר ששרד התרסקות מסוק, הוא חילץ מתוכו שלושה חיילים נוספים בזמן שהמסוק בער. בשנת 1987 הפך פאוול ליועץ לביטחון לאומי. כאשר נכנס ג'ורג בוש לתפקיד הנשיא בשנת 1989, מונה פאוול ליו"ר הרמטכ"לים המשותפים של צבא ארה"ב, התפקיד הצבאי הגבוה ביותר במשרד ההגנה האמריקאי.

בגיל 52, הוא היה הקצין הצעיר ביותר שהחזיק בתפקיד, והראשון מרקע אפרו-אמריקאי. מלחמת המפרץ ב-1990 יישמה אסטרטגיה שזכתה לכינוי "דוקטרינת פאוול". בעיקרו של דבר, פאוול האמין כי רק כאשר כל האמצעים הדיפלומטיים, הפוליטיים או הכלכליים נכשלו, על ארה"ב לנקוט בכוח צבאי.

ה-BBC מדווח, כי פאוול נשאר יו"ר הרמטכ"לים המשותפים במהלך החודשים הראשונים של נשיאותו ביל קלינטון, אך התקשה לעבוד לצד ממשל ליברלי יותר. הוא עזב את הצבא בשנת 1993 והקדיש זמן לכתיבת האוטוביוגרפיה שלו - היא עמדה בראש רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס.

בשנת 2000 מינה ג'ורג' בוש את פאוול למזכיר המדינה, התפקיד האחראי ליחסי ארה"ב עם מדינות זרות. 18 חודשים לאחר שסדאם חוסיין הופל, הודה פאוול כי המודיעין שמצביע על כך שלדיקטטור העיראקי היה נשק להשמדה המונית, היה מודיעין שגוי. לאחר זמן קצר הוא הודיע ​​על התפטרותו מתפקיד מזכיר המדינה.

אחד הדברים שזכורים לגביו, היה המשפט שאמר: "מלחמה צריכה להיות הפוליטיקה של המוצא האחרון, וכאשר אנו יוצאים למלחמה, צריכה להיות לנו מטרה שאנשינו מבינים ותומכים בה".

קורונה מזכיר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד