י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
החרדים ירוויחו?

כך נערכים במגזר הדתי-לאומי ל"גזרת ליברמן"

בעוד פחות משבועיים אמור להיכנס לתוקף ביטול סבסוד מעונות היום לילדי האברכים, ובמגזר הדתי-לאומי מנסים למנוע או לצמצם את הנזק | ב'ימינה' מנסים להחריג את האברכים הסרוגים; בסיעת 'הציונות הדתית' מתנגדים להפרדה בין האברכים הסרוגים לחרדים | מאות מנשות האברכים התאגדו ופונות גם אל חברי הכנסת והשרים מהשמאל | באיגוד הישיבות מבהירים: פועלים גם בשביל האברכים החרדים

כך נערכים במגזר הדתי-לאומי ל"גזרת ליברמן"
אביגדור ליברמן צילום: Marc Israel Sellem/POOL

"חייבים למצוא פתרון": בציונות הדתית מתכוונים לקראת הכניסה לתוקף של ביטול סבסוד מעונות היום לילדי האברכים, ומנסים למנוע או לבטל אותה.

במגזר הדתי-לאומי המספר של האברכים נמוך בהרבה מיחס האברכים החרדים, מה שמאפשר יותר לשכנע את שר האוצר להחריג אותם - אך ישנם חילוקי דעות קשים בין אלה שעוסקים בעניין האם להחריג רק אותם או לדאוג לכלל האברכים.

חברי הכנסת: לעלות את הנושא או להשפיע על מקבלי ההחלטות

בכנסת הנוכחית, ישנו מספר רב של ח"כים ממפלגות הציונות הדתית, אך בניגוד לעבר, הם לא משויכים לאותו צד במגרש הפוליטי. חבר הכנסת ניר אורבך, לו יש היכולת יותר להשפיע על מקבלי ההחלטות זאת מתוקף חברותו בקואליציה, הוא אחד הח"כים שיותר עסוקים בתקופה האחרונה במציאת פתרון.

אורבך אינו מסתיר את רצונו להחריג את האברכים הסרוגים בלבד, ואחת הדרכים שהוא מנסה לקדם היא החרגת אברך אשר שירת בצבא עד מספר שנים קצוב רטרואקטיבית כפי שייקבע. דרך נוספת, שפורסמה בעיתון 'בשבע', הוא להחריג את מי שנמצא במסלול דיינות או רבנות מגיל מסוים ועושה מבחנים של הרבנות הראשית.

גם יו"ר הקואליציה עידית סילמן החלה לאחרונה לעסוק בסוגיה. אתמול (שני) הודיעה כי היא עמלה על מתווה שיאפשר לנשים לעבוד ולאברכים ללמוד. 'בחדרי' בדק האם במתווה היא מתכוונת, כמו אורבך, להחריג רק את הסרוגים, אך טרם קיבל תשובה.

במקביל ל'ימינה', גם במפלגת 'הציונות הדתית' מנסים לעזור לבטל את ביטול הסבסוד, ושם מבהירים שהם מתנגדים להחרגת האברכים הסרוגים. לח"כים אין כמעט יכולת להשפיע על ביטול הסבסוד, זאת מתוקף תפקידם האופוזיציוני, אך הם נפגשים עם כל מיני גורמים הקשורים לנושא.

הח"כים בסיעה האופוזיציונית מנסים בעיקר לעלות את הנושא לשיח הציבורי או לתווך בין נפגעי "הגזרה" למקבלי ההחלטות. כך למשל, חברת הכנסת אורית סטרוק העבירה מכתב לשרת העבודה אורנה ברביבאי מקבוצה של נשים הנשואות ללומדי תורה.

פורום נשות האברכים

בתגובה להחרגה, מאות נשות אברכים סרוגים מכל רחבי הארץ התאגדו תחת פורום ששמו 'תורתן אומנותן', דרכו הן פועלות בניסיון למנוע את ביטול סבסוד מעונות היום לילדיהן, כדי שהבעלים שלהן ימשיכו ללמוד תורה.

בפורום מדגישים שהם נאבקים לבטל את כל ביטול הסבסוד של של מעונות היום לילדי האברכים, ללא הבדל בין המגזרים השונים: "לימוד תורה הוא ערך עקרוני, ולא משנה לאיזה מגזר משתייכים הלומדים".

הן פועלות כרגע בעיקר מול כל מי שמוכן לשמוע את הצעקה שלהן, בלי הבדל בין האופוזיציה או בקואליציה: פנו לח"כים מהשמאל מהשמאל שיצאו נגד ביטול ההנחות בתקשורת, שוחחו עם חה"כ מיכל רוזין מ'מרצ' ויצרו קשר עם שרת הכלכלה.

נציגותיהן ישבו יו"ר סיעת 'ימינה' ניר אורבך, שהבטיח שהוא מנהל מו"מ עם האוצר כדי לשנות את הסבסוד, והשתתפו אתמול בישיבת סיעה של מפלגת 'הציונות הדתית'.

למרות האפשרות שאכן מאמציהן יהיו לשווא, בפורום עדיין לא מתכננים כיצד לפעול ביום שאחרי. "אנחנו חייבים למצוא פתרון, כי אחרת זה באמת סכנה עצומה לעולם לימוד התורה", אומרת נעמה מושקוביץ, אחת ממובילות הפורום.

איגוד הישיבות: לא מוכנים להחריג את האברכים סרוגים

משה גוטמן, יו"ר איגוד הישיבות הגבוהות, מספר כי לעת עתה לא פנו אליהם בבקשה להחריג את האברכים הסרוגים, אך אם היא יציעו להם, הם לא יסכימו. "בכל מה שאנחנו פועלים, אנחנו פועלים למען כולם", הבהיר.

"כך פעלנו בנושא כספי הישיבות וכך גם בסוגיית המעונות. הערכים שלנו הם שכאן במדינת ישראל יהיה מקום התורה הגדול בעולם", הוא מסר. באיגוד, שבו פועלים כ-5,000 אברכים, מעריכים כי לפחות חצי מהאברכים יפגעו כתוצאה מביטול הסבסוד - כ-2,500 בתי אב.

איווט ליברמן מעונות יום הציונות הדתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד