י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סערה בבתי הדין

היועמ"ש הפיץ מייל נגד הרב הראשי לישראל; דרישה להעמידו לדין

המתיחויות בבתי הדין לשיא. אחרי שיועמ"ש בתי הדין הציע לפצל את משרת נשיא בתי הדין מהרבנות הראשית, כינוס של שורה של דיינים למען הרב לאו הביאו את יועמ"ש בתי הדין להפיץ מייל אנונימי שהשווה את הרב הראשי ל"קרח". דיינים דורשים להעמידו לדין משמעתי | הסיפור המלא

היועמ"ש הפיץ מייל נגד הרב הראשי לישראל; דרישה להעמידו לדין
שמעון יעקובי/הרב דוד לאו צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

סערה של ממש מתנהלת בימים האחרונים מתחת לפני השטח בהנהלת בתי הדין. מאבק בין נשיא בתי הדין והרב הראשי הגאון הרב דוד לאו, לבין היועמ"ש שמעון יעקבי שמלווה במיילים אנונימיים נגד רבנים וכעת בדרישה להעמיד את היועמ"ש לדין משמעתי בעקבות התנהלותו.

ברקע, עימות ותיק בין נשיא בתי הדין, הגר"ד לאו, שמנהל את מערך הדיינים, מול היועץ המשפטי של בתי הדין שמעון יעקבי, שבעבר שימש כמנכ"ל בתי הדין והועבר לתפקיד היועמ"ש ומאז שורר מתח בינו לבין לשכת הרב הראשי ונשיא בתי הדין, עימות שמתבטא בשלל נושאים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשבוע שעבר העימות עלה שלב כשהנהלת בתי הדין פרסמה קריאה לחוקק שינוי בחוק בתי הדין ולקבוע להפריד בין משרת נשיא בית הדין הרבני הגדול לבין משרות שני הרבנים הראשיים. "מן הראוי שלכהונת נשיא בית הדין הרבני הגדול ימונה אחד מחברי בית הדין הרבני הגדול שכיהן קודם לכן תקופה משמעותית הן בבי"ד רבני אזורי והן בביה"ד הרבני הגדול", נכתב בהודעה ששיגר דובר בתי הדין.

כבר למחרת הגיעה תגובתו של הרב לאו. בכינוס שבו נכחו רוב הדיינים המכהנים, יצאו הללו למתקפה נגד התנהלותו של יעקבי. כך חבר בית הדין הגדול, הרב צבי בן יעקב תקף ואמר בנוכחות הרב לאו: "לא רק שהוא שם לנו רגלים, הוא בז לדיינים, גם כלפי נשיא בית הדין הגדול וגם כלפי הדיינים".

בינתיים, בימים האחרונים נחת בדואר האלקטרוני של הדיינים, מייל אנונימי עליו חתום "אחד הדיינים", שבו נכתבו באופן מזעזע נגד הרב לאו אותו משווה כותב השורות ל"קורח". "הכול דפק כפי שתוכנן. קורח, רבינו הראשי הגדול חכך את ידיו בהנאה גלויה. דתן ואבירם – נציגינו הנמרצים, עשו היטב את מלאכתם", כתב.
    
באותו מייל אנונימי כתב אותו דיין אנונימי, "כל ראשי הסנהדראות שהוזמנו, הגיעו להתכנסות. נשות חיל כאשתו של און בן פלת אין היום בנמצא, ולכן  כ ו  ל ם  הגיעו. גם תפילתו של יעקב אבינו שלא ייזכר שם 'בן יעקב' במחלוקת, לא קלקלה את ההצגה. 'בן יעקב' הופיע ושחרר את חרצובות לשונו", כשהוא רומז לדיין הרב צבי בן יעקב, המועמד לכהן כדיין בבית הדין הגדול.

"כמה ששחרר... ", הוסיף אותו 'דיין אנונימי' במייל ששלח לחבריו, וכתב "הוא יצא במחלוקת נגד המחלקה המשפטית הפוגעת בשמו הטוב של רבינו הגדול. כידוע, כהונה גדולה ב'גדול' כבר הובטחה לו מרבינו...בכלל, המשפטנים והמשפטניות מהמחלקה ההיא חושבים לעצמם שכספי ההקדשות נמצאים בכיס שלהם, ולא בכיסה של משפחת רבנו הגדול. חוצפה של ממש".

בהמשך המייל האנונימי האשים אותו דיין עלום שם, את הרב הראשי הגר"ד לאו כמי שפועל לעיתים למען אינטרסים אישיים, כשהוא כתב עוד ולועג לשורה של דיינים; "תקלה מצערת נוספת קרתה בסידור מושבי ראשי הסנהדראות. הם ישבו על כיסאות פשוטים ולא על כיסאות אורתופדיים, כראוי להם. מדובר בסכנה של ממש בשל היעדר חוט שדרה יציב לחלק מהם".

כעת בבתי הדין מפנים אצבע מאשימה כי את המייל האנונימי שיגר או היועמ"ש שמעון יעקבי בעצמו, או גיסו הרב אריאל ינאי המשמש כדיין, או הרב שלמה שטסמן שמנהל אף הוא מאבק נגד הרב לאו. שניהם בוגרי ישיבת 'נתיב מאיר'.

במייל תגובה כתב הדיין הרב בן יעקב: "מתפעל מהזכרון הפנומנאלי של "אחד הדיינים", שעל אף הזמן הרב שעבר, עדיין זוכר את פרשת קורח משעורי התנ"ך ב"נתיב מאיר".

היום (שלישי) משתכתובת המיילים דלפה בין הדיינים, יו"ר נציגות הדיינים הארצית פנה לנציבות המדינה בדרישה להעמיד את היועץ המשפטי שמעון יעקבי לדין משמעתי, "בשם חברי נציגות הדיינים הארצית, הנני פונה אליך בזאת, בבקשה להעמיד לדין משמעתי את היועץ המשפטי של הנהלת בתי הדין הרבניים, עו"ד הרב שמעון יעקבי", שהוא מתייחס למייל האנונימי שנשלח מהמייל של יעקבי.

"בשבוע שעבר ביצע עו"ד הרב יעקבי פעולה חריגה בכל קנה מידה, בכך ששלח כתב-שטנה מכוער ופוגעני כלפי כלל הרה"ג אבות בתי הדין שליט"א, אל כלל הרה"ג דייני ישראל שליט"א, ואל 18 גורמים במשרד המשפטים ובכללם המשנים ליועץ המשפטי לממשלה", נכתב בדרישה להעמידו לדין משמעתי.

הרב דוד לאו שמעון יעקבי הרבנות הראשית הרב הראשי לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד