י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
לא מצאו חלופות תעסוקתיות

סקר: כמה מכלל העובדים החרדים הקימו עסק, ומדוע?

רוב העצמאים החרדים הם צעירים - בממוצע גיל 34, לעומת גיל 50 במגזר הכללי - ועובדים במקצועות חופשיים הדורשים השכלה אקדמית | שיעור העצמאיים מכלל העובדים במגזר החרדי עומד על 11.8%. 20% מבעלי העסקים החרדים דיווחו כי הקימו עסק מפני שלא היו להם חלופות תעסוקתיות

סקר: כמה מכלל העובדים החרדים הקימו עסק, ומדוע?
עסקים חרדים צילום: באדיבות המצלם

רוב העצמאים החרדים הם צעירים - שממוצע הגיל שלהם הוא 34, לעומת גיל 50 במגזר הכללי - ועובדים במקצועות חופשיים הדורשים השכלה אקדמית. כך עולה מסקר שבוצע על ידי מכון 'אסקריא', המתמחה במחקרים במגזר החרדי.

בדו"ח של 'אסקריא' צוין כי שיעור העצמאיים מכלל העובדים במגזר החרדי עומד על 11.8%, מעט נמוך משיעור העצמאיים מכלל העובדים היהודים הלא-חרדים, שעומד על 12.5%. כמו כן, מספר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל עומד על 574 אלף עסקים, המהווים 60% מכוח העבודה במגזר העסקי.

עוד צוין כי שיעור העצמאים החרדים בקבוצת הגיל הצעירה, בטווח הגילאים של 18 עד 44, גבוה יחסית מהשיעור המקביל באוכלוסייה הכללית.

המניע של צעירים חרדים לפתוח עסק

על פי הדו"ח, 55% מבעלי העסקים החרדים דיווחו כי הפכו לעצמאיים לאחר שזיהו הזדמנות עסקית, לעומת 47% בציבור הכללי. 20% מבעלי העסקים החרדים דיווחו כי הקימו עסק מפני שלא היו להם חלופות תעסוקתיות טובות יותר, לעומת 25% בציבור הכללי.

"ממצא זה מסקרן", נכתב בדו"ח, "שהרי היה ניתן לצפות שהפערים בהשכלה ובניסיון יהיו זרז להקמת עסק עצמאי בציבור החרדי יותר מאר בציבור הכללי. ולבסוף, 25% מהעצמאיים החרדים דיווחו כי פתחו עסק מתוך שילוב בין כורח המציאות לזיהוי הזדמנות עסקית, לעומת 28% בציבור הכללי".

להלן ממצאי סקר של חברת 'אסקריא' המתמחה במגזר החרדי:

הסקר נערך בקרב 250 עצמאיים, פרילנסרים ובעלי עסקים בקרב המגזר החרדי באמצעות דגימה אינטרנטית:

מאפייני העצמאי החרדי:
• כ-67% מהעצמאיים החרדים הינם גברים לעומת 33% נשים. גם בציבור הכללי ישנה חלוקה מגדרית דומה של בעלי העסקים, כאשר 73% בבעלות גברים וכ- 27% בבעלות נשים.
• הגיל הממוצע של העצמאי החרדי עומד על 34 לעומת 50 בציבור הכללי.

מסלול החיים של הפרילנסר החרדי:
• 11% מהעצמאים דיווחו שבנוסף לעסק בבעלותם הם עובדים כשכירים, ו- 4% ציינו שהם משלבים בין העסק ללימוד תורה כאברכים בכולל.
• 54% מהעצמאיים דיווחו שאביהם עובד/עבד, ואילו 20% דיווחו שאביהם היה אברך כולל שלא עבד. היתר דיווחו שאביהם עבד בעבודה תורנית (24%) או לא עבד כלל (2%).
• רק 32% מהעצמאים בעלי תואר אקדמי (22% בעלי תואר ראשון ו-10% בעלי תואר שני). ול-28% אין השכלה פורמלית כלל.

מאפייני העסק:

39% מהעצמאיים דיווחו כי העסק שהקימו מציע שירות מקצועי עצמאי כגון עורכי דין, רופאים, פסיכולוגים ורואי חשבון. מרבית מקצועות אלה דורשים השכלה גבוהה והכשרה מקצועית, לצד שירותי עיצוב פנים או יעוץ פיננסי בהם אין צורך בהשכלה ותעודה רשמית. 17% דיווחו כי עוסקים בתחום מידע ותקשורת הכוללים את מקצועות ההייטק, כגון כתיבת תוכנה או פיתוח אתרים, הוצאה לאור ושירותי תקשורת אחרים. -8% ציינו שעוסקים בתחום הבנייה והשיפוצים. 

מיקום העסק:
45% מהעצמאיים ציינו שהעסק שלהם ממוקם בביתם, 31% מהעסקים פועלים ממשרד, ו-9% נותנים שירות בבית הלקוח.

קהל היעד של העסק:
משתתפי הסקר התבקשו לציין מהו קהל היעד, אחד או יותר, אליו העסק שלהם פונה. 43% דיווחו כי העסק פונה לכלל הלקוחות ולא לקהל יעד ספציפי. 55% דיווחו כי קהל היעד הינו חרדי, 21% דתי ו-5% לקהל יעד חילוני.

איזון ושרידות:
אשר לשיעור עסקים רווחיים לעומת עסקים מאוזנים או הפסדיים, על פי דו"ח משרד הכלכלה והתעשייה הנ"ל לא נמצאו הבדלים בולטים בין בעלי עסקים חרדים לשאינם חרדים. 38% מבעלי העסקים החרדים ו-36% מבעלי העסקים שאינם חרדים דיווחו כי העסק שלהם רווחי; כ-%40 מבעלי העסקים החרדים ו-%41 מבעלי עסקים שאינם חרדים דיווחו כי העסק מאוזן, וכרבע מכלל בעלי העסקים דיווחו כי העסק לא רווחי. גם שיעור שרידותם של עסקים בבעלות חרדים דומה מאוד לשיעור שרידותם של עסקים בבעלות לא-חרדים.

השערת העלמת מס:
העצמאיים שהשתתפו בסקר של חברת 'אסקריא' התבקשו להעריך, מתוך דעתם האישית בלבד, מה שיעור העסקים במדינת ישראל שאינם מדווחים על הכנסותיהם כנדרש תוך הבחנה בין עסקים במגזר החרדי לעסקים במגזר הכללי. בממוצע, המשיבים העריכו כי אין הבדל משמעותי בין עסקים חרדים לעסקים במגזר הכללי שאינם מדווחים כראוי.

"מובן שהערכה זו לא משקפת בהכרח את מצב העניינים במציאות אך היא יכולה לשקף את תפיסת החרדים העצמאיים כשותפים ונושאים בנטל המיסים במידה שווה לזו הקיימת באוכלוסייה הכללית", צוין בדו"ח.

אסקריא חרדים עסקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד