ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בית המכירות נדהם

מחזור ראש השנה נמכר תמורת מעל שמונה מיליון דולר

מחזור תפילות ראש השנה, המתוארך לסוף המאה ה-13 תחילת ה-14 נמכר במחיר אסטרונומי של מעל ל-8 מיליון דולר | שוויו הוערך בתחילה בין 4-6 מיליון | מדובר במחזור נדיר אשר כמעט ואינו נמצא בידיים פרטיות

מחזור ראש השנה נמכר תמורת מעל שמונה מיליון דולר
המחזור העתיק שנמכר צילום: בית המכירות סותבי'ס

מחזור שמתוארך מסוף המאה ה-13 ראשית המאה ה-14 והוערך במחיר של 4-6 מיליון דולר, נמכר תמורת מחיר שיא של 8,307,000 דולר.

המחזור שיצא לאור לפני כ-700 שנה, נשמר במצב מצוין במיוחד, ונמכר בבית המכירות הפומביות של סותבי'ס והוא אחד ממספר מצומצם של מחזורים אשכנזיים מאוירים, שאף אחד מהם אינו נמצא בידיים פרטיות.

המחזור נכתב בכתב יד מכיוון שהדפוס עדיין לא היה בשנים הללו, המחזור נכתב בדרום גרמניה בסוף המאה השלוש עשרה או תחילת המאה הארבע עשרה עבור קהילה יהודית באזור בוואריה.

בימי הביניים, כאשר הוצאת ספרים היה סיפור מאד יקר, הקהילות האשכנזיות הוציאו סכומים גבוהים כדי לשכור סופר כדי להעתיק מילה במילה את המחזורים בשני כרכי מחזור גדולים.

כרכים אלה שוכנו בדרך כלל בביתו הפרטי של אחד מבני הקהילה, והובאו לבית הכנסת לפני התפילות הנדרשות, בין המאה ה-16 לאמצע המאה ה-18 נאסר על יהודים החיים בשטחים שבסמכותו של האפיפיור להחזיק ברשותם ספרים הנחשבים פוגעניים בנצרות, הם איומו בקנסות כבדים ואף במקרים מסוימים עונש מאסר. כדי להימנע מעונשים כאלה, היהודים הגישו את כתבי היד המודפסים שלהם לצנזורה נוצרית, או שהנוצרים הוציאו את היצירות בעצמם. כנראה שכך היה במקרה של מחזור של לוצאטו, שבו נמחקו כמה קטעים, מפני שנחשבו כגורם המבזה את הנצרות או נגד שליטים, כמו לדוגמא "להעביר ממשלת זדון מן הארץ" או "ינקום דם עבדיך השפוך".

מוכר המחזור הוא Alliance Israélite Universelle, ארגון יהודי שבסיסו בפריז, אשר ישתמש בהכנסות לחינוך והענקת מלגות. המחזור היה צפוי להכניס סכום של בין 4 ל-6 מיליון דולר. אך נמכר בכמעט 8.5 מיליוני דולרים.

אחד הבעלים של המחזור היה קרוב משפחתו של אברהם לוצאטו, שמואל דוד לוצאטו (1800-1865), חוקר יהודי איטלקי מובהק ואספן ספרים בעל שם.

מחזור מכירה פומבית בית מכירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד