ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
טמא אבל מציל חיים

הניסוי הצליח: מנתחים שתלו כליה של חיה באדם

כליה שהוצאה מחזיר שהשתנתה גנטית, מתפקדת כרגיל בתוך גופו של אדם. כך דיווחו מדענים. ההליך עשוי לפתוח את הדלת למקור חדש של איברים הדרושים נואשות לחולים

הניסוי הצליח: מנתחים שתלו כליה של חיה באדם
הניתוח של נועה צילום: המרכז הרפואי שניידר

מנתחים בניו יורק שתלו בהצלחה כליית חזיר ואשר שונתה גנטית בחולה אנוש וגילו למרבה הפליאה שהאיבר פועל כרגיל, פריצת דרך מדעית שיום אחד עשויה להניב אספקה ​​חדשה של כליות לחולים קשים.

על פי הדיווח ב'ניו יורק טיימס',, חוקרים ביקשו כבר לפני שנים רבות לגדל איברים של חזירים המתאימים להשתלה בבני אדם. טכנולוגיות כמו שיבוט והנדסה גנטית קירבו את החזון הזה למציאות בשנים האחרונות, המנתחים ב-NYU Langone Health (אוניברסיטה בניו יורק) עשו צעד מדהים. בהסכמת המשפחה הם שתלו כליית חזיר בחולה שמת מוות מוחי והוחזק בחיים על ידי מכונת הנשמה, ולאחר מכן עקבו אחר תגובת הגוף תוך נקיטת אמצעים לתפקוד הכליה. זהו המבצע הראשון מסוגו אי פעם.

החוקרים עקבו אחר התוצאות במשך 54 שעות, עדיין נותרו שאלות רבות לענות על ההשלכות ארוכות הטווח של ניתוח כזה. ההליך לא יהיה זמין למטופלים בזמן הקרוב, שכן יש להתגבר על מכשולים רפואיים ורגולטוריים שונים. ובכל זאת, מומחים בתחום בירכו על הניתוח כאבן דרך.

"זוהי פריצת דרך אדירה", אמר ד"ר דורי שגב, פרופסור לניתוחי השתלות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שלא היה מעורב במחקר. "זה עניין גדול מאוד".

אספקה ​​קבועה של איברים מחזירים - שיכולה בסופו של דבר לכלול לבבות, ריאות וכבדים, תעניק חבל הצלה ליותר מ-100,000 אמריקאים הנמצאים כיום ברשימות המתנה להשתלות, כולל 90,240 הזקוקים לכליה. 12 אנשים ברשימות ההמתנה מתים מדי יום. כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

בגלל המחסור באיברים אנושיים, הרוב המכריע של חולי דיאליזה אינם זכאים להשתלות, מאחר והשתלות שמורות לאנשים שסביר יותר שיצליחו להישאר בחיים לאחר ההליך.

המחקר עדיין לא נבדק על ידי עמיתים ולא פורסם בכתב עת רפואי. ד"ר רוברט מונטגומרי, מנהל מכון ההשתלות NYU Langone, שביצע את ההליך בספטמבר אומר ל'ניו יורק טיימס', "העובדה שהאיבר תפקד מחוץ לגוף היא אינדיקציה חזקה לכך שהוא יפעל בגוף, זה היה טוב יותר ממה שאני חושב שאפילו ציפינו", אמר. "זה פשוט נראה כמו כל השתלה שעשיתי מתורם חי. הרבה כליות מאנשים שנפטרו אינן פועלות מיד, ולוקח להן ימים או שבועות להתחיל. זה עבד מיד".

בשנות השישים הושתלו כליות של שימפנזה בכמה בני אדם, רובם מתו זמן קצר לאחר מכן, החולה שהאריך חיים מבין המושתלים הללו שרד תשעה חודשים. בשנת 1983 הושתל לב של בבון בתינוקת והיא מתה כעבור 20 יום.

השילוב של שתי טכנולוגיות חדשות - עריכת גנים ושיבוט - הניב איברי חזירים שהשתנו גנטית. לב וכליות חזירים הושתלו בהצלחה בקופים ובבונים, אך חששות בטיחותיים מנעו את השימוש בהם בבני אדם עד כה.

השתלת כליה חזיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד