ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
סוער בחיפה

הליטאים נגד החסידים: השתלטות על היכל הטישים של האדמו"ר

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את העתירה נגד השתלטות הקהילה הליטאית על מתחמים של חסידי גור ושל שאץ ויז'ניץ בבית הכנסת הגדול, באמצעות הליכי הקצאה של נציג 'דגל התורה' מיכי אלפר. החסידויות ביקשו להורות על ביטול הליכי ההקצאה בנכס לליטאים • הסיפור המלא

הליטאים נגד החסידים: השתלטות על היכל הטישים של האדמו"ר
מיכי אלפר ובית הכנסת הגדול בחיפה צילום: אהרן ברוך ליבוביץ/ משה גולדשטיין

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה עתירה שהגישו עמותות המנוהלות על ידי קהילות גור ושאץ ויז'ניץ בעיר, נגד ההשתלטות של הקהילה הליטאית על מתחמים בבית הכנסת הגדול בעיר ששימשו את הקהילות החסידויות.

הקהילה הליטאית בחיפה, המיוצגת על ידי ממלא מקום ראש העירייה ויו"ר סיעת דגל התורה, מיכי אלפר, קיבלה הקצאה במתחם בית הכנסת הגדול - הקצאה שכוללת מתחמים ששימשו עד כה את החסידויות גור ושאץ ויז'ניץ.

אחד המתחמים שהועבר בהקצאה לקהילה הליטאית, שימש עד כה כתלמוד תורה לחסידי גור. מתחם נוסף שימש כ"אולם הטישים" של האדמו"ר משאץ ויז'ניץ.

בעתירה, החסידויות ביקשו להורות על ביטול הליכי ההקצאה בנכס לקהילה הליטאית או לחילופין – להורות לעירייה להשלים את הליכי ההקצאה, לאחר שתיתן בידיהן את זכות השימוע.

גורם המעורה בפרטים הסביר ל'בחדרי חרדים' כי "העברת ההקצאה לטובת הקהילה הליטאית נוהלה כחוק אך בקרב החסידויות היה כאב גדול נוכח ההתנהלות הכוחנית של אלפר, שלא הודיע לחסידויות, שמשתמשות במקום כבר הרבה שנים, על כוונתו לפנות אותם משם ולהעביר את המתחמים לליטאים".

בית הכנסת הגדול בחיפה. צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השטח לא הוקצה לחסידויות באופן פורמלי, אלא הן קיבלו זאת במסגרת משא ומתן לא רשמי עם ראש העיר הקודם יונה יהב, שהיה מעורב בסכסוכים רבים עם הקהילות החרדיות בעיר, ולכן ככל הנראה לא קיים הליכי הקצאה בעירייה, אלא הבטיח להם שטחים באמצעות הבטחות בע"פ בלבד.

על פי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' קהילת גור הרשמית ויתרה על המקום לקהילה הליטאית, ומתנערת מהמאבק.

לדברי גורם בגור, "המאבק מתנהל על ידי מנהל התלמוד תורה, ועל דעת עצמו".

מיכי אלפר, נציג דגל התורה בחיפה

כזכור, לפני כחודשיים דווח ב'בחדרי חרדים' כי מספר חסידי גור פעלו למנוע מאברכים ליטאים, שקבעו את מקום הלימוד והתפילה שלהם בספרייה שמתחת לבית הכנסת של בעלזא בחיפה - את הכניסה והשהות במקום.

חסידי גור קיבלו הבטחה מר"ע חיפה לשעבר, יונה יהב, כי יקבלו את הספרייה, אך נציג 'דגל התורה' בעירייה מיכי אלפר, הקצה את השטח לקהילה ליטאית בעיר.

הכניסה של האברכים למקום נעשתה ברקע סערת הרוחות בעירייה וכאשר עתידו של אלפר לוט בערפל, בשל כך החליטו בני הקהילה הליטאית לקבוע עובדות בשטח ולהיכנס להתפלל וללמוד בספרייה.

מספר חסידי גור, בניגוד לעמדת החסידות הרשמית, ניסו למנוע את כניסת הליטאים למקום ונוצר מאבק בין הצדדים.

לדברי אחד מבני הקהילה הליטאית, "מספר דקות לפני שבת נותק החשמל בספרייה שהפכה לבית כנסת ולכולל. בשבת בבוקר היו שרשראות ברזל על הדלת, וכן הלאה. אבל אנחנו נחושים להתפלל וללמוד במקום ואנחנו לא מוותרים על זה".

חיפה מיכי אלפר גור שאץ ויז'ניץ בית הכנסת הגדול בחיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד