ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
במסגרת המסע המיוחד

אוקראינה: נחנכו ארבעה מרכזים להשאלת ציוד רפואי

במספר ערים באוקראינה נחנכו סניפים להשאלת ציוד עזר רפואי בעלות כוללת של מאות אלפי דולרים | המרכזים מופעלים על ידי "מרכז החסד האירופאי" שע"י "מרכז רבני אירופה" | במעמד מיוחד הוקמו מצבות "קברי אחים" בסיוע אגודת "אהלי צדיקים"

אוקראינה: נחנכו ארבעה מרכזים להשאלת ציוד רפואי
הנהלת מרכז רבני אירופה באוקראינה צילום: באדיבות המצלם

ארבעה מרכזים ייחודיים להשאלת ציוד רפואי נחנכו בימים אלה בערים ז'יטומיר, טשרנוביץ', ויניצא, ובכפר אנטבקה הסמוך לקייב. העלות הכוללת של הציוד הרפואי בכל אחת מהערים נאמדת במאות אלפי דולרים. חנוכת המרכזים התקיימה בערים השונות בהשתתפות הרב שלמה וילהלם רבה של ז'יטומיר ומערב אוקראינה, הרב שאול הורביץ רבה של ויניצא והרב מנחם מענדל גליצנשטיין רבה של טשרנוביץ' אשר פועלים תחת "איגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים" בראשות רבה הראשי של רוסיה הג"ר בערל לאזאר.

המרכזים נחנכו במהלך סיור שקיימה משלחת "מרכז רבני אירופה" בראשות הרב אריה גולדברג מנכ"ל "המרכז", הרב יוסף ביינהקר סמנכ"ל "המרכז" והרב אברהם אבא טורצקי מזכיר מועצת רבני אירופה, בהם עמדו על ההתפתחות המרשימה של הקהילות היהודיות. הנוכחים הביעו התפעלות רבה מתנופת הפעילות המרשימה לה נחשפו במוסדות החינוך, בתי ספר וגני ילדים בערים השונות.

מדובר בפרויקט אדיר של "מרכז החסד האירופאי", ביוזמת "מרכז רבני אירופה", שנטל על עצמו פתיחת 50 מרכזים להשאלת ציוד רפואי ב- 50 ערים באירופה. המיזם החל לפעול בסמוך להתפרצות נגיף הקורונה במטרה לדאוג ליהודי אירופה הזקוקים למכשור רפואי. כל סניף ברחבי הקהילות כולל ציוד רפואי המותאם מגיל לידה ועד שיבה.

המרכזים מביאים בשורה גדולה ויתנו מענה נחוץ ליהודי הקהילות היהודיות השונות באירופה, ויפעלו תחת אחריותם וניהולם של רבני הערים השונות. הפרויקט הינו חלק מהפעילות הענפה של "מרכז רבני אירופה" הפועל בקרב קהילות אירופה הכוללת סיוע רב לרבנים ובני קהילותיהם בכל התחומים היהודיים מסיוע בבניית מקוואות טהרה, הכשרת רבנים, פרויקטים חינוכיים רבים ומגוונים ועד חלוקות חנוכיות, משלוחי מנות ומצות שמורה ליהודי אירופה.

המשלחת אף ביקרה במוסדות החינוך בערים השונות ועמדה מקרוב על הפעילות הרבה והמגוונת בערים השונות, כמו גם על התפתחות הקהילות בהן יש מוסדות חינוך ופעילות של חסד אשר כוללת בין היתר הפעלת בתי תבשיל, סיוע בבגדים למי שזקוקים, מתן חבילות מזון ודברים רבים נוספים. הפעילות הזאת מתקיימת לאורך כל ימות השנה תחת ארגון הגג של "איגוד הקהילות היהודיות של חבר העמים (FJC)" בראשותם של רבני הערים.

את הסיור סיימה המשלחת בביקור רב רושם בכפר אנטבקה שליד קייב בראשה מכהן הרב משה ראובן אסמן. חברי המשלחת עמדו על הפעילות המגוונת בקהילה היהודית המונה עשרות משפחות. במקום שורה ארוכה ומרשימה של מוסדות חינוך וחסד.

בטקס רב רושם נחנך במקום מרכז להשאלת ציוד רפואי בהשתתפות שגריר ישראל באוקראינה, ראש העיר וסגן ראש המחוז. במהלך הטקס הונחה אבן פינה על ידי הנוכחים המכובדים למבנה המיועד למרכז להשאלת ציוד רפואי לתושבי קייב והסביבה.    

במהלך הסיורים ושרשרת האירועים אף נחנכו מצבות זיכרון לקברי אחים בעיר ויניצא ובעיר צ'רבוני הסמוכה לברדיטשוב לזכר יהודי הערים הסמוכות שנרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם ימ"ש ונקברו חיים בקבר אחים. את קברי האחים הטמונים ביערות-עד אשר כף רגלם של בני אדם לא דרכה בהם שנים רבות, חשף ואיתר הרב ישראל מאיר גבאי, העומד בראש אגודת "אהלי צדיקים", אשר פועלת לאיתור ושיקום בתי עלמין יהודיים במזרח אירופה.

ניצולי שואה וצאצאיהם סיפרו סיפורים מסמרי שיער על האכזריות הרבה וההתעללות של הנאצים ימ"ש ועוזריהם כאשר הוליכו אותם עשרות קילומטרים את בקור ובשלג. בין השאר סיפר בן של ניצולת שואה, מר פליקס צימרמן על אמו גב' רוזה רוט אשר שיכלה את בעלה והתינוק הקטן יחד עם שאר בני משפחתה הי"ד.

לימים נישאה שוב לאלכסנדר צימרמן ונולד הבן פליקס, טרם פטירתה היא ביקשה מבנה משאלה אחת – מאחר ובעלי ובני הקטן יחד עם שאר בני המשפחה לא זכו להיקבר בקבר ישראל- יש לי במגירה את תמונותיהם. אנא הנח בתוך קברי את תמונותיהם שלפחות אזכה לקבור את התמונות יחד עמי!!! מרכז רבני אירופה נטל על עצמו להקים מצבות זיכרון לאותם יהודי השואה הי"ד שלא זכו למצבה וציון.

באירועי הזיכרון השתתפו קהל רב יחד עם רבני הערים אשר העלו על נס את היוזמה המיוחדת של הנצחת יהודי השואה הי"ד שאין להם ציון ומצבה, והביעו את הערכתם ותודתם ליו"ר "מרכז רבני אירופה", הרב מנחם מרגולין, על פעילותו ותמיכתו הרבה שמאפשרת את הפעילות הענפה והמגוונת.

מרכז רבני אירופה אוקראינה ציוד רפואי הרב בערל לאזאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד