י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
תוך סכנה לחייהן

על רקע הגבלות הטאליבן: בנות אפגניות הקימו 'בית ספר סודי'

לאחר עליית שלטון הטאליבן הטילה הקבוצה האיסלאמיסטית איסור על חינוך בנות, מה שגרם לכמה אפגנים להקים "בית ספר מחתרתי". חלק מהן דיברו עם ערוץ הטלוויזיה הגרמני DW, והבהירו כי הן נחושות להמשיך בלימודים למרות הסיכון

על רקע הגבלות הטאליבן: בנות אפגניות הקימו 'בית ספר סודי'
אילוסטרציה צילום: unsplash

נערות אפגניות מתאספות מדי יום במרתף בניין בקאבול בירת אפגניסטן כדי להמשיך בלימודיהן. שם הן לומדות מתמטיקה.

בית הספר מוסתר מהעולם החיצון - הדלת והחלונות סגורים, כך שאף אחד לא יכול לראות או לשמוע את התלמידות, לוח גיר לבן מוצב בפינת החדר, שם מלמדת המורה את תלמידותיה מתמטיקה.

ניהול בית הספר הסודי בנסיבות הללו היא משימה לא קלה, אך הורים רבים נחושים לחנך את בנותיהם ומוכנים לקחת סיכונים. תלמידי בית ספר נוקטים דרכים שונות כדי להצטרף לכיתותיהן בשעות שונות במהלך היום כדי שלא יבחינו בהן.

אין שולחנות וכיסאות בכיתה; בנות יושבות במעגל על ​​הרצפה. ערוץ DW דיבר עם כמה מהבנות הללו, אך מסיבות ביטחוניות, זהותן הוסתרה.

לאחר שהטליבאן הפילו את ממשלתו של אשרף גאני וכבשו את הבירה קאבול, הם הטילו הגבלות על חינוך בנות, בערים מסוימות אסור לבנות ללמוד בבתי ספר אחרי כיתה ו', ובחלק מהאזורים אסור לבנות לשבת עם בנים.

הטליבאן שלט לראשונה באפגניסטן בין 1996 ל-2001 באגרוף ברזל, מנע נשים מעבודה והטיל הגבלות על ניידותן. בנות לא הורשו ללכת לבתי ספר, ולוחמי הטליבאן הלקו נשים שהפרו את חוקי השריעה הנוקשים.

כאשר ארה"ב פלשה לאפגניסטן ב-2001 והפילה את משטר הטליבאן, חינוך בנות כמעט ולא היה קיים במדינה. עד 2020 מיליוני בנות למדו בבתי ספר, ועשרות אלפי נשים למדו באוניברסיטאות להשכלה גבוהה.

"אם הטליבאן יגלו על 'בית הספר הסודי' שלנו, הם יענישו אותנו. אבל למרות הסיכון הזה, אנחנו לא נפרוש", אמרה אחת התלמידות. תלמידות בית הספר הזה משלמות תשלום קטן למורה שלהן, אבל המצב הכלכלי של רוב המשפחות באפגניסטן גורם לכך שגם סכום קטן מהווה נטל עצום עליהם. אחת המורות אמרה שהיא לא לוקחת כסף ממשפחות עניות.

טאליבן אפגניסטן בית ספר לבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד