י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חולה שיש בו סכנה

הפוסק נשאל: האם מותר לעשן קנאביס רפואי בשבת

שאלה הופנתה על ידי משפחתו של חייל שנפצע קשה במבצע 'שומר החומות' ומאושפז שבועות ארוכים בתל השומר לפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק האם מותר לו לעשן סיגריה המכילה קנאביס רפואי בשבת? עקב מצבו הרפואי הקשה. התשובה בפנים  

הפוסק נשאל: האם מותר לעשן קנאביס רפואי בשבת
קנאביס צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חייל שנפצע קשה בכל חלקי גופו ומאושפז ממושכות ועובר מדי שבוע ניתוחים וטיפולים קשים עד כדי מצב של 'טוב מותי מחיי' ר"ל. להרגעת ייסוריו לא הועילו כל סוגי המורפיום ומשככי הכאבים, מלבד עישון סיגריה המכילה קנאביס רפואי. האם יכול לעשן סיגריה זו בשבת.

שאלה זו הגיעה לשולחנו של הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק ראש בית הוראה הכללי ירושלים שהשיב כי כיון שהוא בגדר חולה שיש בו סכנה, מותר בעשיית כל צרכו. התשובה מתפרסמת הבוקר בעיתון 'ידיעות אחרונות' מתוך העלון השבועי 'שואלין ודורשין' היוצא לאור על ידי בית ההוראה. 

בנוסף הרחיב הגרב"צ קוק: ואף שמבחינה רפואית לא נשקפת סכנה קיומית לחייו, אך בהגדרה ההלכתית הוא חולה שיש בו סכנה, שהרי יש לו "מכה של חלל" שפסק השולחן ערוך שעושים לו כל צרכו, וכתב המשנה ברורה "אף על פי שאין בו סכנה במניעת הדבר ההוא". ואף שישנם ראשונים החולקים ואוסרים לחלל שבת אלא בדברים שיסתכן במניעתם, אך עיקר הדין כהשו"ע אלא "שראוי להחמיר".

הגאון רבי בן ציון הכהן קוק. צילום: באדיבות המצלם

"ולכן מעיקר הדין מותר לחלל שבת בעישון הסם" השיב הגרב"צ, "ומה שכתב הביאור הלכה שיש להחמיר רק "אם אכן נצרך לזה", הרי כאן אין לך צורך גדול מזה, ומה גם שידוע שמנוחת החולה, מחזקתו ונותנת לו כוחות להתגבר על מחלתו, ואילו הייסורים הקשים מחלישים מאד מלבד שמונעים ממנו שינה הנצרכת מאד לרפואתו, ואם כן צורך גדול הוא לעצם רפואתו. (ומשנה שאינה צריכה היא האיסור להשתמש בסמים אם לא במקום פיקוח נפש כמבואר באגרות משה יורה דעה".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר בשאלה שהופנתה על ידי משפחתו של חייל שנפצע קשה במבצע 'שומר החומות' ומאושפז שבועות ארוכים בתל השומר. 

קנאביס רפואי הרב בן ציון קוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד