ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"יש איום אמיתי"

ההפיכה בסודן: השליט הזמני הודיע על מצב חירום במדינה

עבד אל-פתאח אל-בורהאן, השליט הזמני של סודן אחרי המהפכה הצבאית שהתרחשה ביממה האחרונה, הכריז על מצב חירום בכל רחבי המדינה. הוא פיזר את הממשלה ופיטר מושלי מחוזות

ההפיכה בסודן: השליט הזמני הודיע על מצב חירום במדינה
אזרחים בסודן מפגינים נגד הצבא צילום: ממשלת סודן

‏אחרי ההפיכה במדינה, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, השליט הזמני של סודן, מודיע על מצב חירום בכל רחבי המדינה, פיזור הממשלה והמועצה הריבונית (של אנשי הצבאים והכוחות האזרחיים), ופיטור מושלי המחוזות. לדבריו, יש לתקן את מסלול המהפכה נגד אל-בשיר: "הגענו למצב שיש איום אמיתי על המדינה".

‏אל-בורהאן טען כי תקום ממשלת טכנוקרטים לאומית שתנהל את ענייני המדינה עד הבחירות ביולי 2023. הוא הבהיר כי ארצו תישאר מחויבת לאמנות הבינלאומיות שעליהן חתמה ולמסמך החוקתי שנוסח אחרי עידן עומאר אל-בשיר, פרט לכמה סעיפים שהושעו.

רועי קייס כתב לענייני ערבים בכאן חדשות, מציין ‏לגבי הדיון "האם מדובר בהפיכה או לא הפיכה בסודאן". "כדאי להזכיר שהשלטון בסודן הוא שלטון מעבר משותף שהוגדר כסמי צבא וסמי אזרחי מאז הדחת אל-בשיר. ברגע שאתה עוצר את ראש הממשלה, הסמכות האזרחית הבכירה ולמעשה מדיח אותו, אתה שובר את הכללים ויוצר שלטון חדש גם אם הראש נשאר ולא מוחלף, ‏ולכן, בהחלט הפיכה בעיניי מבלי להתייחס כרגע לשאלה טוב ליהודים או רע ליהודים".

‏שעות לפני ההפיכה של הצבא נגד הפוליטיקאים, השליח האמריקני, ג'פרי פלטמן, ביקר בח'רטום, נפגש עם השליט הזמני אל-בורהאן והדגיש את תמיכת ארה"ב בתהליך הדמוקרטיזציה במדינה. אך מסתבר שהפגישה לא היתה טובה, והבוקר ההפיכה הושלמה.

ראש מועצת המעבר בסודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, אומר כי המדינה הייתה בסכנה מיידית בשל התנהלותו באחרונה של ראש הממשלה הסודני, עבדאללה חמדוכ. לדבריו, הדבר דרש שהכוחות הצבאיים ישמרו על ביטחון המדינה: "מה שעוברת המדינה שלנו הפך לאיום אמיתי", אמר בהודעה מטעמו. הוא הכריז על מצב חירום בכל המדינה ופירוק מועצת המעבר הזמנית והממשלה.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת מפי ערוץ אל-ערביה על פצועים בעימותים מול מטה הצבא הסודני. בד בבד מדווח ערוץ אל-ג'זירה מפי פעילים כי צבא סודן מבצע ירי לעבר מפגינים באזור המטה בבירה חרטום.

שרת החוץ של סודאן, מרים א-סאדק, אומרת כי היא ומפלגתה יתנגדו בכל הדרכים האזרחיות לכל ניסיון הפיכה נגד "אמנת החוקה". בדברים שאמרה לערוץ סקיי ניוז בערבית הוסיפה כי אף צד לא יצליח לרשום הישגים מבלי הסכמת כל הצדדים השותפים לתקופת המעבר במדינה: "אנו מזהירים את כולם מלשפוך טיפה מדם העם הסודני, דבר שעליו יתנו חשבון פלילית ולאומית - הדלת עדיין פתוחה לפתרון שלו באמצעות שיח", כך כלשונה.

כזכור הבוקר אירעה הפיכה צבאית הבוקר בסודאן: בכירי ממשלת המעבר הסודנית נעצרו על ידי כוח צבאי. ביניהם ראש ממשלת המעבר עבדאללה חמדוכ. כוחות צבאיים סגרו דרכים בבירה ח'רטום ולפלוש למבני תחנות שידור. עיקר הדיווחים היוצאים כעת מסודאן הגיעו מכלי תקשורת ערביים ובינלאומיים.

ראש ממשלת המעבר חמדוכ פרסם הודעה ובה קרא לאזרחים לצאת לרחובות ולהתנגד להפיכה בדרכי שלום. לאחר שסירב לתמוך בהפיכה באופן פומבי, חמדוכ נלקח על ידי הכוחות הצבאיים למקום לא ידוע.

בתקופה האחרונה הייתה מתיחות רבה בין הפלג הצבאי והפלג האזרחי החולקים כוח בממשלת המעבר הסודנית, כאשר הפלג הצבאי האשים את האזרחי בכישלון בניהול המדינה.

הפיכה צבאית סודן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד