י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שובר שתיקה

בכיר סעודי לשעבר מאשים: "יורש העצר הוא רוצח חולה נפש"

"בן סלמאן מפחד מהמידע שיש לי, אני יודע שיום אחד יהרגו אותי, האיש הזה לא ינוח עד שיראה אותי מת". כך מס' 2 לשעבר במודיעין הסעודי בראיון לכלי תקשורת אמריקאי שכולו נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן, אותו הוא מאשים בפשעים חמורים נגד האנושות וחושף את מזימותיו 

בכיר סעודי לשעבר מאשים: "יורש העצר הוא רוצח חולה נפש"
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הסעודי

סעד אל-ג'עברי, בכיר סעודי לשעבר, שהיה מספר 2 במערכת המודיעין הסעודית, שבר את שתיקתו לראשונה מאז בריחתו מהממלכה בשנת 2017, ותיאר את נסיך הכתר של ארצו, מוחמד בן סלמאן כ"רוצח עם בעיה נפשית".

אל-ג'עברי אמר, בראיון לתוכנית "60 דקות" המשודרת ברשת CBS האמריקאית, כי הוא שובר שתיקה "כדי לזעזע על רוצח עם בעיה נפשית במזרח התיכון עם אינספור משאבים, ומהווה איום על עמו ועל האמריקאים וכל כדור הארץ".

למרות הסתייגותו של מגיש התוכנית, סקוט ביילי לתיאור, הוא שאל אותו האם בן סלמאן "חולה נפש", אל-ג'עברי ענה, "אדם חולה נפש, היינו עדים לזוועות ולפשעים שביצע הרוצח הזה".

סלמאן. צילום: משרד החוץ הסעודי.

אל-ג'עברי דיבר על שליחת צוות חיסול לקנדה בניסיון לרצוח אותו, וכן על מעצרם של שני בניו בסעודיה במשך שנים. לדבריו, "קיבלתי אזהרה לא להתקרב לשום בניין דיפלומטי סעודי בקנדה, ולא ללכת לקונסוליה או לשגרירות, וכששאלתי למה, אמרו שהם חתכו את האיש, הם הרגו אותו ואתה בראש הרשימה", הוא התייחס לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל ח׳אשוקג'י בקונסוליה הסעודית בטורקיה ב-2 באוקטובר 2018. ג'אמל ח׳אשוקג'י היה מתנגד משטר שכתב טורי דעה ב'ניו יורק טיימס' נגד המשטר הסעודי.

באשר לשיטת הרצח של ח'אשוקג'י, אמר אל-ג'עברי: "אנשיו של בן סלמאן הם פושעים, והם רוצים להשיג את מטרותיהם בכל דרך, ולא אכפת להם מכלום", אל-ג'עברי הוסיף, "בן סלמאן מפחד מהמידע שיש לי, אני יודע שיום אחד יהרגו אותי, האיש הזה (בן סלמאן) לא ינוח עד שיראה אותי מת".

אל-ג'עברי סיפר על ששה אנשים שנחתו בשדה התעופה של אוטווה בקנדה באמצע אוקטובר 2018: "חברי הצוות שיקרו למכס על היכרותם, הם נשאו ציוד חשוד לניתוח DNA", הצוות גורש. קנדה מאשרת לפחות חלק מהסיפור הזה, כשהגיבה לאחר מעשה כי "אנו מודעים לאירועים שבהם אנשים זרים ניסו לאיים על המתגוררים בקנדה, זה בלתי מתקבל על הדעת לחלוטין".

בתשובה לשאלה: "האם אתה חושב שבן סלמאן מפחד ממך?", אמר אל-ג'עברי: "הוא מפחד מהמידע שלי".

סעד אל ג'עברי. צילום מסך מתוך התכנית.

הוא הוסיף כי המידע שלו כולל פגישה בשנת 2014 בין הנסיך בן סלמאן ובין ראש המודיעין דאז, נסיך הכתר לשעבר מוחמד בן נאיף, על פי אל-ג'עברי, בן סלמאן התרברב שהוא יכול להרוג את המלך עבדאללה כדי להציל את כס המלוכה של אביו.

סעד אל-ג'עברי מרתק עוד בראיון ומספר, "הוא אמר לי שהוא רוצה לרצוח את המלך עבדאללה. קיבלתי טבעת מורעלת מרוסיה. מספיק לי ללחוץ לו יד וזה ייגמר". הוא המשיך, "זה מה שהוא אמר, אולי זה רק התרברבות, אבל הוא אמר את זה ולקחנו את זה ברצינות רבה". אל-ג'עברי חשף כי המודיעין הסעודי התייחס לעניין ברצינות, והוא טופל בתוך משפחת המלוכה.

אל-ג'עברי קרא לארה"ב לסייע לו לשחרר את שני בניו מהממלכה ואמר: "כרגע אני חושב רק על הבנים שלי העצורים בממלכה".

אל-ג'עברי הצהיר כי הקליט סרטון שחושף סודות נוספים על משפחת המלוכה הסעודית וחלקם בארצות הברית. הוא נתן לערוץ קטע קטן של הסרטון, ואמר לערוץ שאפשר לפרסם אותו אם יהרגו אותו. הסרטון כולל מסר לבניו העצורים בממלכה, שם הוא נשמע אומר "עשיתי כמיטב יכולתי לשחרר אתכם", כך על פי רשת CBS.

בהצהרה מטעם שגרירות סעודיה נאמר, כי "אל ג'עברי הוא פקיד ממשלתי לשעבר בעל כבוד, בעל היסטוריה ארוכה של ניסיונות הסחת דעת להסתיר פשעים פיננסיים שביצע בשווי מיליארדי דולרים".

חאלד, בנו של אל-ג'עברי, כתב בטוויטר כי אביו החליט לשבור שתיקה ולהופיע בערוץ האמריקאי, לאחר שניסיונותיו מול שלטונות הממלכה נכשלו במהלך 4 השנים האחרונות לסיים את המעצר של שני ילדיו, עומר ושרה. אל-ג'עברי מאשים את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בכך שהוא סוחט אותו ורוצה להחזירו בכוח לסעודיה בכך שעצר את בניו.

אל-ג'עברי נמלט לקנדה בשנת 2017, לאחר שהיה יועץ ביטחוני של נסיך הכתר לשעבר, מוחמד בן נאיף ומילא תפקיד בולט במאבק בטרור, וזוכה לכבוד נרחב על ידי גורמי המודיעין האמריקאי, אשר ייחס לו הצלת מאות, ואולי אלפי חיי אדם אמריקאים.

אל-ג'עברי הצהיר בוושינגטון, כי בן סלמאן עשה מספר ניסיונות לפתות אותו בחזרה לסעודיה, וכי הצוות שנשלח לקנדה היה חלק מאותה קבוצה שהרגה את ג'אמל ח׳אשוקג'י.

מוחמד בן סלמאן סעודיה רוצח חולה נפש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד